Insektsdödare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag satt här om dagen å försökte likrikta spänningen med massa dioder & kondningar i serie, men jag lyckades inte få upp någon laddning i kondningarna. Fråga mig inte varför. :cry:
Sen när jag satt där halv deppad & uttråkad & råkade köra in kabeln in i det andra tändstifts hålet, då tog det fan i helvete. :twisted:
Så nu behövs knappast någon buffring, det ska nog räcka med dom uppskattnings vis 30KV för å ha ihjäl både de ena å de andra. :whoho:
Nu återstår det bara att bygga ett eget racket med anpassat avstånd mellan trådarna.

En liten Videopå det.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mycket vackert :D
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Kul tråd :)

Har också ett rack som jag ska trimma. Av den dyra dåliga modellen. Köper nog ett bättre senare. Tänkte i alla fall sätta något spänningsdubblarsteg och sen parallellkoppla några kondingar :)
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

MadModder skrev:Hmm... det kanske är nån quick'n'dirty-lösning som nån kines kom fram till och fungerar utan att nån egentligen vet varför :D

PeterH:

Har varken schema eller layout än.

Min tanke om racket har jag ju nämnt redan. Stränga om ett riktigt på något sätt...

Först en lämplig oscillator. En cmos 555 duger bra till det tror jag. Sen en trafo med 2 sekundärer som kopplas ihop så det blir ett mittuttag. Sen två effekttransistorer som omväxlande driver ena eller andra lindningen. Frekvensen kanske kan ligga på runt 10kHz. Har testat på lite olika kretskortstrafos här och jag får högst utspänning på primären vid 10,7kHz.
Sen sätter jag en till trafo efter det. Överslagsspänningen är typiskt minst 4kV för de små vakuumingjutna från Elfa, så med 2st 9V-trafos och en drivspänning på 3V bör det bli lite drygt 4kV ut. Sen en likriktarbrygga som uppenbarligen måste tåla 4kV. Efter det ett lämpligt motstånd i serie med en kondensatorbank.
Det här bli ju lite stort, så det får nog bli ett par D-batterier som kraftkälla ändå. :lol:
Hmm... sen måste man ju såklart ha en lysdiod som talar om när det är färdigladdat. Kanske spänningsdelare, zener och en optokopplare...
Har du lust att rita ett enkelt schema till det dära? :wink:
Skulle vara extra bra ifall du även kunde skriva en liten inköpslista från tex Elfa med de komponenter jag behöver :P
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Gör inte som jag skrev ovan. Det funkar nämligen inte. Det funkar hjälpligt med en trafo, men med en till efter det blir det ingenting. Strömmen ut från första är alldeles för svag för att orka driva den andra.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ahh, det var synd.
Finns det något enkelt sätt att bygga något som kan skapa höga spänningar men med låg ström? Vet ju att man inte brukar vilja ge ut sånnahär ideer till sånna som inte har erfarenhet nog att klara det själv, men jag vet nog ändå vad jag INTE ska göra med den :P
Användarvisningsbild
Bigstone

Re: Insektsdödare

Inlägg av Bigstone »

Håller precis på med blixtar tagna ur små engångskameror, de saftar på bra med bara ett 1,5v batteri.
Kanske fråga hos närmsta fotohandlare om de inte har ett gäng engångare liggandes?
Har för mig att de genererar härligt upppiggande laddning på en bit över 3Kv. :wacko:
Men ärligt, vore det inte lika bra att satsa på ett lasersvärd medans vi ändå är igång?! :twisted:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

yes, den här gamla säsongstråden har poppat upp igen..... alltid lika kul att läsa hur kreativa folk kan vara när det kommer till att döda ...... (insekter såklart). :lol:
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

bigstone: engångskameror ligger på runt ca 300V... en tiopotens fel där...:D
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag har just byggt ett högspänningsagg som ger ca 100KV ut(ur en tändspole) :D
det är en MOT som laddar upp en konding, över kondingen sitter ett gnistgap, i serie med gnistgapet kopplar man in belastningen.(i mitt fall tändspolen) när MOT:en har laddat upp kondingen så pass att det slår över i gnistgapet laddas kondingen ur i belastningen. Vilket resulterar i att man får ut en otroligt hög spänning ur tändspolen (man kan dra ca 10cm långa "arcs" med den :D ) och en jättehög ljudnivå(det känns i öronen)

Kan tala om att jag för första gången faktikst är rädd för det jag själv har byggt :oops:
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

i ett sådant inlägg borde det vara obligatoriskt med video :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Och schema..! ;)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Med tanke på hur många "noobs" som hänger i forumet borde det vara licensierad ritning till ett sånt här mordvapen :shock:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

heheh! video kommer här!

peterH: tjaa :P bara själva laddkretsen är ju livsfarlig :D
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Nu gäller det bara att få myggan att flyga in i gnistan =)
Skriv svar