Göra elritningar i tex word eller exel.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
farskost

Re: Göra elritningar i tex word eller exel.

Inlägg av farskost »

Fjärskrivbord till datorn hemma?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Undrar om inte det lite äldre systemet med papper och penna funkar bättre än att rita i word.
Suddgummi = undo

Sen behöver man inte leta drivrutiner.. funkar alltid...

Swech
Norpan

Inlägg av Norpan »

SvenW skrev: Ännu bättre: artist-mode i emacs :tumupp:
Det måste ju betecknas som fusk. :vissla: :D
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Ni är välkommna att prova:
http://lgrfbs.dyndns.org/Z/Test_2.html

För att editera & spara:
Lösen: sef-2009
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har för mig att även demoversionen av microcap så räckte det med att ta med mappen med allting i och tom köras direkt från stickan - alterntivt flyttas till C: och startas inne ifrån mappen i sig och när man är klar kan man rensa undan mappen igen om man ser till att spara sitt schema på stickan först. schemadelen är inte begränsad i antal komponenter rittekniskt utan det är själva simuleringen som är begränsad till 50 komponenter om de inte har ändrat sig nu i senaste versionerna.

Eftersom du är beredd med tom. word så är du inte speciellt kräsen med kopplade underschemor etc. så det bör räcka mer än väl.

Dom schemor jag har använd i mina inlägg som här är från microcap

nodnummer mm. går givetvis att välja bort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AndersG skrev:Varför i hela fridens namn skulle man rita elscheman i Word eller excel? Låter lika effektivt som att hugga ved med en spade... Det finns ju en massa program, typ Kicad som är gratis, vilket inte word eller excel är.
Nu var du dum! Med en stridsspade kan man hugga mycket. Vet du hur de sovjetiska inrikestrupperna lyckades ha ihjäl 400 demonstranter i Baku 1989, utan att avlossa ett skott??? :evil:

Jag har en kompis som ritade sitt hus i .....vaddå ... hjärnpropp .... :dead:

Kolla den där snubben på MFOS (Music From Outer Space), han har ett schemaritningsprogram.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Tack för alla tips o råd :bravo: , nu kanske jag kan välja bort word, det är ju trots allt en liten smula trög jobbat. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

thepirateboy skrev:Ett tips kan vara att installera LTspice på din dator hemma och sedan kopiera program-mappen till en USB-sticka.
Testade nyss, och det verkar funka att starta programmet från USB-stickan på en annan dator.
Med LTspice kan du rita scheman och även simulera.
Funkade rätt ok att rita, enkelt att komma ingång, saknar dock symbol för vanliga tryckknappar och reläer.
Stor frihet att kunna ha programmet på en sticka. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om jag inte minns fel så går faktiskt Eagle-mappen att flytta över till en annan dator (eller behålla på USB-minne).

Någonstans djupt i arkivet har jag en excel-fil där jag gjorde komponentsymboler som laddades in när man tryckte en siffra.
T.ex "1" för motstånd, "2" för transistor osv. Man har så mycket konstiga idéer ibland... :vissla: :D

edit: Flyttade tråden. Det har varit en väldig blandning av trådarnas ämnen i Allmänt-delen nu ett tag...
Skriv svar