Hjälp med luftgevärs bygge.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Appotus
Kontakt:

Hjälp med luftgevärs bygge.

Inlägg av Appotus »

Hej.
Jag hade tänkt att bygga ett eget luftgevär. Det jag skulle vilja ha hjälp med är den elektriska och trycklufts delen.
Tanken är att jag ska ha ett tryckkärl som går till en ventil eller liknande som kan öppnas snabbt och stängas snabbt genom ett tryck på en knapp. Dvs man trycker på knappen så öppnas den i xxx ms sedan stängs den igen. Helst utan att man behöver släppa knappen. Vad heter det jag är ute efter, vill helst att det ska kunna drivas med batterier och inte kosta skjortan.

Har letat runt lite på elfa, men då jag inte vet vad det är jag söker heter så är det inte så lätt :) Vore tacksam för alla tips som ni kan ge gällande det jag beskrev ovanför och också vart man kan få tag på nipplar och påfyllningsventiler så man kan fylla tryckkärlet med t.ex. en cykelpump.

Kan skissa upp en ritning om det skulle underlätta för att förstå vad det är jag vill åstadkomma :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hjälp med luftgevärs bygge.

Inlägg av grym »

skjuter en hel del
du ska börja leta på pcp
mina pcp jobbar i området 140 till 200 bar, med cykelpumpen kan du kanske komma upp i 5 , om du anstränger dig

att ordna en elektrisk styrd ventil för höga tryck som är snabb, är på gränsen till vansinigt dyrt, om du inte kan konstruera en själv, jag har funderat men inte hittat någon rimlig lösning,
det finns pcp som har elektronik, men nja

kolla istället på fx vapnens konstruktion
Appotus
Kontakt:

Inlägg av Appotus »

Tanken är väl inte direkt att detta ska bli någon hyper seriöst projekt. Hade tänkt mig att den ska skjuta de pilarna som man skjuter med blås rören från Hobbex (http://www.hobbex.se/p/productmenu,41.8 ... oduct.html).
Hade tänkt mig att använda en läsk flaska på 1,5 - 2 liter som tryckkärl. Kommer nog inte få ut så många skott direkt men det får räcka. Anledningen till att jag vill ha en elektrisk styrd ventil är ju för att kunna skjuta fler skott än ett på samma pumpning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

säger fortfarande att titt på fx konstruktionen

eller gå till skroten och leta efter en enkel luftventil, men jag tro inte du blir nöjd med det hela
MrNiceman68

Inlägg av MrNiceman68 »

Fx eller Axor som jag har bygger på 200bar tank och ett slagstift som öppnar en ventil som stängs efter att trycket tätat och en luft laddning pressar iväg kulan.
Tror inte en ventil klarar det snabba förloppet.

Och så skall man passa sig för att tillverka vapen fins vissa klasser man inte skall komma upp i 190m/s 9Joule.!

/johan
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

eller också är det det man ska men se till att inte få dom testade! :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Man kan kanske ha 2 ventiler och en liten mellantank så blir det inte så noga med ventiltider.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det första man får göra är väl att ta reda på vad man behöver för hastighet på ventilen. Hur snabbt behöver den öppna, stänga etc?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

200bar? :humf: Kommer ihåg när jag sköt luftgevär för en massa herrans år sedan då var det påfyllningsbara CO2 tuber som användes, har tiderna ändrats sedan dess eller dessa tryck används kanske i andra sammanhang?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

andra tider
numera så finns det luftvapen som arbetar upp till 300bar
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Jag har en ventil liggandes som du skulle kunna använda.

Det finns en ingång, en mekanisk ventil, och sen en utgång, enkelt.

Det är en pinne som du trycker på, för att öppna ventilen. Den klarar ganska höga tryck, vet ej säkert. Du kan själv välja hur mycket luft du vill släppa ut, trycker du in längre kommer mer luft.

Kan skicka en bild på den om en vecka drygt när jag är hemma nästa gång om det är intressant. Den är perfekt till detta om du klarar dig utan elektrisk ventil.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

andra tider numera så finns det luftvapen som arbetar upp till 300bar

Där ser man och det var ordentliga tryck det, lite mer drag i de skotten gissar jag på.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

många pcp luftgevär har idag arbetstryck på 200 bar, fylls då i fält från en 300 bars dyktub

det finns licensfria , men det är lätt att få ut ca 100 j , nästan som ett 22 lr krutvapen

det finns mycket kraftiga pcp, motsvarande vanliga jaktvapen
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja det har verkligen ändrats på sistonde, intressant info.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ventilen som du behöver och som sitter på FX gevären kan du lätt göra en egen för 5 bars tryck . Du kan sedan slå med en elektromagnet på ventilpinnen för varje skott. Jag gjorde en "bonna" variant av en skruv, o-ring och en tryckluftsnippel till en softairgun PCP på jobbet en gång i tiden. 6 skott 110-130m/s från 20cm 12mm innerdia reservoar på 6 bar. En petflaska lär räcka till en jäkla massa goda skott
Skriv svar