Komma igång med C eller C++ på PC i Windowsmiljö..
-
Komma igång med C eller C++ på PC i Windowsmiljö..
Har suttit mycket förit med C på PC men av någon anledning så har jag halkat in på VisualBasic i några år när jag gör program på PCn...
Men kan C och skriver just nu C (eller C++) till AVR kretsarna...
Fråga 1:
Vad är skillnaden mellan C och C++.... Vet som sagt inte ens vad jag skriver i Avr men tror det är C...
Vilket skall jag hålla på med om jag skall göra Windows program???
Fråga 2:
Vilka program skall jag använda?
Anledningen till att jag började med VB var att det var enkelt att installera programmet när jag bara behövde göra ett program snabbt för en massa år sedan och sedan har jag fortsatt med det då jag tyckte det var krångligt att installera C-program...
Och jag vet att jag kommer få svar som: Smaken är som baken....
Men jag vill veta vad ni tycker är bra.. Och varför?
Men kan C och skriver just nu C (eller C++) till AVR kretsarna...
Fråga 1:
Vad är skillnaden mellan C och C++.... Vet som sagt inte ens vad jag skriver i Avr men tror det är C...
Fråga 2:
Vilka program skall jag använda?
Anledningen till att jag började med VB var att det var enkelt att installera programmet när jag bara behövde göra ett program snabbt för en massa år sedan och sedan har jag fortsatt med det då jag tyckte det var krångligt att installera C-program...
Och jag vet att jag kommer få svar som: Smaken är som baken....
Men jag vill veta vad ni tycker är bra.. Och varför?
-
- EF Sponsor
Re: Komma igång med C eller C++ på PC i Windowsmiljö..
Är det bara Windowsprogram du ska göra ligger det nära till hands att välja Visual C# eller C++ express versionerna,
för att det är gratis, lätt att installera och att många använder det.
Det är dock rätt stor skillnad jämfört med C och AVR. Vid PC-programmmering brukar man använda objektorienterad programmering.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektorie ... grammering
http://sv.wikipedia.org/wiki/Visual_Studio
för att det är gratis, lätt att installera och att många använder det.
Det är dock rätt stor skillnad jämfört med C och AVR. Vid PC-programmmering brukar man använda objektorienterad programmering.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Objektorie ... grammering
http://sv.wikipedia.org/wiki/Visual_Studio
Google på "differences between C and C++" gav nästan en miljon träffar.
Tänke klippa in några länkar men du kan lika lätt leta upp dom själv.
Annars är väl enklast att ladda ner någon av MS gratis "Express" versioner.
Tänke klippa in några länkar men du kan lika lätt leta upp dom själv.
Annars är väl enklast att ladda ner någon av MS gratis "Express" versioner.
Konstigt ställd fråga. Du kan göra Windows-program i både C och C++, så du får nog utveckla mer vad det är du undrar över.DeeJay_Bamse skrev:Fråga 1:
-
bos:
Nja så konstig vet jag inte...
Jag skall skriva enkla Windowsprogram. Främst som kominucerar med mina elektronikbyggen.
Vilket av dem är mest lämpad/lättast att skriva program för Windowmiljön??
Någonstans i mitt huvud så finns en tanke att C är mer för microprocesorer, dos program osv och C++ är för Windows med färdiga knappar osv.... Vet inte vart jag fått det ifrån men det sitter kvar sedan 486tiden.
sodjan:
Jo jag har sökt på Google. Men ville veta era "tankar" om C och C++, som det står i frågan...
Jag skall prova C++ Express tänkte jag i veckan. Om ingen kommer med bättre förslag..
thepirateboy:
Hoppas du menade PC och AVR? Att det är objekt orienterad på PC det har jag förstått men är C++ mer objektsorienterad än C?
Nja så konstig vet jag inte...
Jag skall skriva enkla Windowsprogram. Främst som kominucerar med mina elektronikbyggen.
Vilket av dem är mest lämpad/lättast att skriva program för Windowmiljön??
Någonstans i mitt huvud så finns en tanke att C är mer för microprocesorer, dos program osv och C++ är för Windows med färdiga knappar osv.... Vet inte vart jag fått det ifrån men det sitter kvar sedan 486tiden.
sodjan:
Jo jag har sökt på Google. Men ville veta era "tankar" om C och C++, som det står i frågan...
Jag skall prova C++ Express tänkte jag i veckan. Om ingen kommer med bättre förslag..
thepirateboy:
Hoppas du menade PC och AVR? Att det är objekt orienterad på PC det har jag förstått men är C++ mer objektsorienterad än C?
Känns som c# är bättre för dina behov.
c# och serialkomponenten så kan du snacka med dina byggen.
Du har automatiskt minnesstädning, jfm c++.
c# och serialkomponenten så kan du snacka med dina byggen.
Du har automatiskt minnesstädning, jfm c++.
C++ är för "abstrakt"/högnivå för att fungera effektivt på en mikrokontroller. På PC-nivå skulle jag nog välja något språk på betydligt högre nivå än C++. Python gillar jag skarpt, så blir man plattformsoberoende också.
C# är en "vidareutveckling" av C++, jag avskyr den tungt då den hindrar en del av vad jag är van att göra, å andra sidan kommer den helt säkert att "fånga" många klantigheter.
Själv är jag mycket nöjd med Borland C Builder 6 (som är en visual C++), jag använder den till alla PC-program jag gör, dock "sitter jag fast" under Windows med den.
Själv är jag mycket nöjd med Borland C Builder 6 (som är en visual C++), jag använder den till alla PC-program jag gör, dock "sitter jag fast" under Windows med den.
>> Men jag vill veta vad ni tycker är bra.. Och varför?
Om du vill veta vad jag tycker, så...
Purgera med omsorg M$ Windows och allt närbesläktat.
Använd fri mjukvara, dvs Linux. Debian om du är kunnig, annars Ubuntu.
Använd C, det är bättre än C++, i synnehet för AVR ovh dylikt.
Använd Emacs, den är bättre än alla så kallade IDEn.
Om man anstränger sig en aning blir man en fri man så småningom. Det lönar sig i längden!
C++ innehåller lite 'syntaktiskt socker'. Genvägar som är senvägar.
Jag har aldrig förstått varför objektorienteing skulle vara lösningen
på all världens ondska. Men detta är min egen åsikt, och jag vet att många tycker annorlunda. Att jag tycker så beror på att det är lättare med debuggning i C, och lättare att söka i stora program.
Men C++ har en bättre och mer naturlig inkapsling, och det är också väsentligt i stora program.
Om du vill veta vad jag tycker, så...
Purgera med omsorg M$ Windows och allt närbesläktat.
Använd fri mjukvara, dvs Linux. Debian om du är kunnig, annars Ubuntu.
Använd C, det är bättre än C++, i synnehet för AVR ovh dylikt.
Använd Emacs, den är bättre än alla så kallade IDEn.
Om man anstränger sig en aning blir man en fri man så småningom. Det lönar sig i längden!
C++ innehåller lite 'syntaktiskt socker'. Genvägar som är senvägar.
Jag har aldrig förstått varför objektorienteing skulle vara lösningen
på all världens ondska. Men detta är min egen åsikt, och jag vet att många tycker annorlunda. Att jag tycker så beror på att det är lättare med debuggning i C, och lättare att söka i stora program.
Men C++ har en bättre och mer naturlig inkapsling, och det är också väsentligt i stora program.
-
Så C++ på PC är vad ni verkar rekomendera?
Jag skall prova en expressinstallation i veckan så får vi se..
Det jag tyckte var så krångligt med C innan jag börja lite med VB var att maninstallera ett program.. Sedan var du tvungen att installera ett till för att kunna kompilera..
Det VB var bra på var att man installera ett program sedan kunde man börja direkt.....
Jag skall prova en expressinstallation i veckan så får vi se..
Det jag tyckte var så krångligt med C innan jag börja lite med VB var att maninstallera ett program.. Sedan var du tvungen att installera ett till för att kunna kompilera..
Det VB var bra på var att man installera ett program sedan kunde man börja direkt.....
Men kör VB då ! För det som du har angivit som användningsområde :
> "...enkla Windowsprogram. Främst som kominucerar med mina elektronikbyggen."
så fungerar det säkert aldeles utmärkt. Sen är det en annan sak om du av *andra*
orsaker vill köra C/C++/C#/whetever, men det vet ju bara du...
> "...enkla Windowsprogram. Främst som kominucerar med mina elektronikbyggen."
så fungerar det säkert aldeles utmärkt. Sen är det en annan sak om du av *andra*
orsaker vill köra C/C++/C#/whetever, men det vet ju bara du...
Jag håller med Icecap! Jag har kört mycket C++ Builder och gillar den skarpt! En fördel med alla C-varianter är att det går jättebra att porta från mikrokontrollernivå till PC om man så vill. Det har man inte samma möjlighet till i C#.
Ett effektivt sätt att utveckla C-applikationer på en mikrokontroller kan vara att kompilera samma program i PC-miljö (native, inte cross) och sedan felsöka i PC-miljön. Där har man ofta en mycket bättre debugmiljö än i sitt inbyggda system. Bygger man sedan programmoduler för att simulera input/output så kan man komma väldigt nära verkligheten.
Ett effektivt sätt att utveckla C-applikationer på en mikrokontroller kan vara att kompilera samma program i PC-miljö (native, inte cross) och sedan felsöka i PC-miljön. Där har man ofta en mycket bättre debugmiljö än i sitt inbyggda system. Bygger man sedan programmoduler för att simulera input/output så kan man komma väldigt nära verkligheten.
-
Största anledningen att jag vill komma bort från VB är att jag kör 2 helt olika språk.
Kan ju vara smidigt med C och C++......
Sedan är att C skall vara stabilare enligt de jag pratar med.. Nu kör jag tex VB till ett ShowLaser program och det sätter lite stop för mig...
Kan ju vara smidigt med C och C++......
Sedan är att C skall vara stabilare enligt de jag pratar med.. Nu kör jag tex VB till ett ShowLaser program och det sätter lite stop för mig...
> Största anledningen att jag vill komma bort från VB är att jag kör 2 helt olika språk.
Jag använder minst 5 olika språk regelbundet. Det i sig är är inget större problem.
> Sedan är att C skall vara stabilare enligt de jag pratar med...
Det är väldigt enkelt att skjuta sig i foten med C. Att C skulle vara "stabilare"
(vad man nu menar med det) per automatik tvivlar jag på.
> Nu kör jag tex VB till ett ShowLaser program och det sätter lite stop för mig...
P.g.a att det inte är "stabilt" ? Och faller "ett ShowLaser program" inom ramen för det du
sa tidigare: "...enkla Windowsprogram. Främst som kominucerar med mina elektronikbyggen" ?
Hur tror du att du ska kunna få väl underbyggda tips om din målbild hela tiden ändras ?
Aja, hur som helst, nu har du i alla fall lite mer att fundera på...
Jag använder minst 5 olika språk regelbundet. Det i sig är är inget större problem.
> Sedan är att C skall vara stabilare enligt de jag pratar med...
Det är väldigt enkelt att skjuta sig i foten med C. Att C skulle vara "stabilare"
(vad man nu menar med det) per automatik tvivlar jag på.
> Nu kör jag tex VB till ett ShowLaser program och det sätter lite stop för mig...
P.g.a att det inte är "stabilt" ? Och faller "ett ShowLaser program" inom ramen för det du
sa tidigare: "...enkla Windowsprogram. Främst som kominucerar med mina elektronikbyggen" ?
Hur tror du att du ska kunna få väl underbyggda tips om din målbild hela tiden ändras ?
Aja, hur som helst, nu har du i alla fall lite mer att fundera på...

C#, därför att MS numera sätter mest krut på att utveckla sin .NET platform. Dessutom kan du ju blanda språk om du kör .NET, dvs i ditt fall blanda C# och VB.
Väljer du Visual Studio .NET låser du fast dig hos MS, men det är nog en mycket bra och genomarbetad utvecklingsmiljö. Går väldigt snabbt att slänga ihop små GUI applikationer.
Väljer du Visual Studio .NET låser du fast dig hos MS, men det är nog en mycket bra och genomarbetad utvecklingsmiljö. Går väldigt snabbt att slänga ihop små GUI applikationer.