EasyPIC 2, är det något att ha?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Maalobs

EasyPIC 2, är det något att ha?

Inlägg av Maalobs »

Tjena,

Jag har blivit lite småtänd på mikrokontrollers, och då speciellt PIC.
Min tanke är väl att syssla lite på hobbynivå, och få lite nytta av ingenjörsbakgrunden, som gått i träda under några år i IT-branchen (träsket).
Av en händelse så är jag just nu i Belgrad på ett tjänsteärende, och medan jag dräller här, har jag spenderat lite tid med att undersöka marknaden för utvecklingskit för PIC.
Det finns en lokal tillverkare här i stan som heter MikroElektronika, jag undrar om det är någon på forumet som har använt deras EasyPIC 2?
Är den något att ha?
"Buggig"?
Finns det vettigare produkter än så?

http://www.mikroelektronika.co.yu/engli ... sypic2.htm

Är den sjysst så är det ju lika bra att passa på när jag ändå är här, eller hur? :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Huruvida kvaliteten håller vill jag inte svara på men kittet som sådan ser trevligt ut. Massa av funktioner, bra övervakning osv, om du vill "smaka på" verkar detta kit som ett bra ställe att börja.
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Jag har just den. Jag kan inte säga annat än att jag gillar den. Lysdioder(som man kan stänga av port-vis) till alla utgångarna, knappar som kan kopplas rtill jord eller vcc, pull-up- eller pull-down-motstånd till alla pinnarna. Samt en andra mycket trevliga saker. USB-programmeraren funkar utan problem, dock har jag inte testat serie-ports-programmeraren. Men jag rekommenderar kittet starkt.
Angående kvaliten så verkar den bra, kretskortet ser proffesionellt ut, kan inte alla tekniska termer, men kopparbanorna är lackade, lödningarna ser fina ut usw.
Dessutom medföljer komplett schema till kortet så att man lätt ska kunna "kopiera" features på kortet till fristående kretskort.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Det låter ju coolt i så fall.

Finns det någon core feature du saknar på den?

Vad är ditt största problem med den? :)
Vill bara höra i förväg vad jag kan komma att upptäcka senare...
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Inget jag saknar, man kan inte förvänta sig att den ska ha inbyggd ledmatris, vga-grafikkort, ethernet-interface och ledsnurra :P
Redtroll

Inlägg av Redtroll »

Spontant, utan att ha sett den i verkligheten...
En ZIF-sockel skulle inte vara fel.
Fast det kan man sätta dit själv

edit:
Vad kostar den där nere förresten?
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Vet inte vad de vill ha, de har inte svarat på email trots att jag skickade frågan för ett dygn sedan.
Jag antar att dollarpriset på hemsidan gäller så jag får betala med kortet, men jag frågade vad de vill ha i dinarer.
Allra minst slipper man frakten på $25 i alla fall.

Har haft fullt ös på dagarna här nere, ska se om jag hinner ringa dem imorgon under kontorstid.

För er som inte har varit i Belgrad så kan jag säga att stan ser ut exakt som City 17 i Half-Life 2.
Det märks att man är bakom järnridån, jag köpte lite nätverkskablar på Jurij Gagarin avenyn idag.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Inget jag saknar, man kan inte förvänta sig att den ska ha inbyggd ledmatris, vga-grafikkort, ethernet-interface och ledsnurra
Nä, då så... :)
Användarvisningsbild
Xerxes
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

Iofs, kom på en sak. Den saknar icsp-kontakt.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Tja, ICSP-programmerare får man väl skaffa separat då...
Den komponenten känns inte helt aktuell just nu, i gröngölingsfasen.
Skriv svar