Har fyra h-bryggor enligt nedan. Titt som tätt brinner MOSFET-drivkretsen (IR2184) upp. Antingen blir då h-bryggan kortsluten, helt död eller leder så att motorn går långsamt åt ena hållet. Byter jag ut de två drivkretsarna mot nya fungerar det ett tag till.
Själva powerdumpkretsen (längst upp till vänster i schemat) finns det bara en av till hela systemet monterad direkt efter nätagget. Måste man ha en per h-brygga?
Det börjar bli dyrt med drivkretsar à 38kr exkl moms nu...
Senast redigerad av FS 23 maj 2009, 11:16:30, redigerad totalt 1 gång.
Som sagts, kolla upp frihjulsdioderna. Men även om de är OK så kan
strömmen genom MOSFETarna bli momentant väldigt stor.
Kanske 20 eller 50A. Induktansen i en ledare är typiskt 5nH per cm.
Allså spännigsspikar på kanske 50V bara pga några få cm ledning.
De kan ta sig fram direkt eller via matningsledarna och kan vara svåra att se på oscilloskop.
Man måste alltså ha koll på hur uppbyggnaden ser ut och vad de olika ingångarna på drivkretsen tål. Strömbegränsande motstånd och dioder lite här och där kan vara lösningen. Kanske vid pin6/pin8 på IR2184.
Jag har också bränt drivkretsar. Mitt favoritbränsle!
H.O skrev:Kolla den här pdf'en från IR, kanske kan vara orsaken till och lösningen på problemet.
Det där kanske kan vara något, de går alltid sönder när PWM signalen slås på från att varit avstängd. Ingen PWM-signal -> ingen bootstrap-laddnig, right?
Sen när man slår på allt får man problemet som beskrivs i appnoten. Eller?
Vad händer om man slår till /SD på IR2184 först efter att PWM-signalen har varit aktiv ett litet tag? Kommer man runt problemet då? Just nu har jag alltid /SD ettställd.
Powerdump har jag inte hört talas om och om TP3 och TP4 är testpunkter så gör den kretsen ingenting (förklara gärna hur den SKA fungera)
Avkopplingen runt 7812 är alldeles för liten, sätt ett motstånd i serie med 7812 och en större elektrolyt för att snygga till drivspänningen och en 10uF efter 7812.
Om du går efter "mätuppkopplingen" så får du hålla dig inom vad 7812 kan prestera, har du "skitigare" drivspänning så funkar det inte.
Normalt har man en elektrolyt före 7812 och OM ledningen är längre än 2" (50,8 mm) så ska det sitta en 0,1 - 0,33 uF direkt på regulatorn.
Med PWM och induktanser och i övrigt långa ledare så rekommenderar jag dig att sätta ett RC (kanske ett CRC) filter till ingången på 7812, motståndet får beräknas efter
(+24vmin-14V) / max drivström.
Jag har också använt och bränt många IR2184 Drivisar. Men för mig hjälpte det med att bara sätta ett par avkoppplingskondensatorer på matningspänningen till drivkretsarna på 47uF och 330nF.
Ofta behöver man även något kallat snubbers, vanligen en rc krets mellan D och S på varje trissa, detta används dock bara i high end agg och svets/induktionsvärmnings inverters och vissa motordrivningar, mer vanligt i billigare motordrivningar och switchade nätagg är en snubberkrets på utgången dvs över motorn i ditt fall eller över primären på trafon om det är ett switchat agg.
DC borstmotorer genererar en del skräp i form av ström/spänningsspikar tack vare induktansen i rotorlindningarna och den mekaniska kommutatorn och fältmagneterna, det mesta av detta kan rensas bort med en konding i parallell med motorn.