Hade tänkt bygga en uv-låda för att exponera mönsterkort i.
Men hur mång rör bör jag ha??? 2 eller 4???
Storleken den ska belysa är inte större än ett A4-papper.
Jag hade bara två rör i min låda från början, men "uppgraderade" sen med två till. Lite jämnare exponering och kortare tid (mer ljus, logiskt) blir det. Två duger nog egentligen bra dock.
Ok. tror det får bli 4 rör. men vad händer om man har för stor drossel (reaktor) till rören??? Och kan man koppla flera rör till samma drossel eller är 2st max???
jag har en låda med 4 rör och det är att rekomendera. du kan ha för stor reaktor utan att det gör något, jag tror inte det går så bra att koppla in mer än 2 st rör på samma. men med stor drossel bör du nog tänka på fasförskjutningen.
Står det inte på drosseln vilken effekt den är avsedd för?
om det tex står 30w borden den väl fixa 2x15, eller?
Jag kör med två 30w i min och d funkar fin fint.
Passa på att komplettera med kondensatorer, lämpliga värden brukar stå i databladen till reaktorerna. Har för mig kondingarna kallas 'driftskondensator' hos elfa.
Jag röstar också på 4 rör, eftersom du skulle belysa så pass stort som A4.
Ett lysrör som har "joniserat" - alltså startat - har i praktiken kortslutning i sig. Misstänker att om du plockar bort reaktorn under drift så smäller antingen säkringen eller röret av överhettning nästan på en gång.
Det verkar som att många tror att reaktorn har samma funktion som trafon till en halogenlampa. Reakton är en induktans som sitter i serie med röret för att begränsa strömen. Det behövs efter som röret är allt annat än en resistiv last. Motståndet minskar med ökad ström.
Danie> Jag vet mycket väl att drosslen inte är en trafo.
Anledningen till att jag frågade var att jag hade intebehövt köpa 2 drosslar utan jag hade haft en som hade varitlagom i effekt till 4 rör.
Men eftersom Lundsten inte trodde att det skulle bli så bra att köra 4 rör på en drossel så ska jag köpa 2 drosslar som har rätt effekt.