Hjälp med felsökning / lödningstips [bilder]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
agruman
Kontakt:

Hjälp med felsökning / lödningstips [bilder]

Inlägg av agruman »

Hej.

Jag har lite problem med en minneskrets jag bytt ut på en router.
Minnet är DDR333 och skall passa, anledningen till utbytet är uppgradering från 16MB -> 64MB.
Naturligtvis behövs ändringar i mjukvaran, men det är inget problem (än iaf).

Problemet jag har är att routern inte startar, den printar ingen info ut på debugporten och statuslampan tänds aldrig.

För att få loss det gamla dram-chippet samt få loss det nya från ett PC-2700 so-dimm använde jag mig av en varmluftspistol med ställbart luftflöde samt temperatur (inställt på lågt luftflöde samt ~250-300 grader). :eh:
Hela avlödningsprocessen gick ganska smärtfritt och både minnets kretskort samt routerns kretskort såg fint och oskadat ut efteråt.
Lödningen gick ok tycker jag, glad lekman som man är :)

Material:
Kjell's teslanol för tvätt (se bild samt länk nedan).
Elfa's flux dispensing pen 80-846-48 som flussmedel.
Elfa's 82-984-50 stannol Sn60Pb40 0.5mm lödtenn.
Samt Kjell's analoga lödstation 48watt.

Men nu så startar den ju tyvärr inte :( :wall:, jag har kollat med multimeter för att mäta resistansen mellan alla ben samt den via / komponent benet är kopplat till och allt verkar bra, låg resistans samt ett fint "pip" från min fluke.

Jag äger inget oscilloskop för närvarande men tror inte det skulle hjälpa i detta fallet, eftersom det isf skulle vara ett från MrMister och då blir det ett 100Mhz, vilket väl inte skulle räcka för att mäta på detta minnet :?:

Jag har tvättat av kretskortet med en tops inlindad i en tygbit + teslanol, men tycker ändå att det ser ganska kletigt ut på bilderna nedan, jag har dock varit försiktig då jag inte vill skada någon lödning, kan jag gå på hårdare eller är det normalt med detta "klet" från ovan tenn / flussmedel?

Så det jag eftersöker är lite tips på vad jag kan göra för att lokalisera vad som är fel.

All kritik mot min metod är välkommen, om ni har någon :)

Lite bilder på hur det ser ut, tagna med usb-mikroskop (vilket är väldigt svårt att få bra focus med då det rör sig hela tiden...):

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
cyr
Kontakt:

Re: Hjälp med felsökning / lödningstips [bilder]

Inlägg av cyr »

Du är helt säker på att det ska passa? Tänker på att det är rätt bredd på databuss etc?

Har du kollat efter kortslutningar med multimetern? Ser inget direkt på bilderna, men sånt kan vara lurigt...
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Är det ett ben som inte är fastlödat ?
Nedre bilderna, den i mitten, ben4 nerifrån.
agruman
Kontakt:

Inlägg av agruman »

cyr:
Ja jag har kollat efter kortslutningar, och inte funnit några alls :/
Japp det skall passa, original är 8Mx16bit, det jag har är 32Mx16bit.
Vilket även skall vara verifierat av en annan användare i originaltråden jag fick iden från: http://wl500g.info/showthread.php?t=12962
Chippet jag har är: Nanya NT5DS32M16BS-6K datablad 6.25MB pdf

PerE:
Kan mycket väl vara så, ska kolla närmare på det.

Ett litet tillägg:
Kretskortet är PB-free och jag missade att ta bort allt gammalt lödtenn innan jag satte dit utbyteschippet, kan detta också skapa problem :?:
Dvs. är det bättre att jag börjar om, tar bort det jag satte dit och tar ett nytt från so-dimmet? (jag har 7st till så tillgång är ingen fara) eller stressar jag bara pad'sen i onödan då?

Mvh agru
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Låter som kortis...
bild "ic5.png" mellan pinnarna ovanför mittersta via-hålet... lodkula?
För att få bort klegg hjälper bara sprit... och mycket av det... gärna lite för invertes bruk för att lugna nerverna.
Mycket sprit och något som suger hela tiden... ja, alltså sån där handhållen vakumsug eller vad det heter... ehm...

Blyfritt kan väl skapa problem genom att det tydligen blir svårbearbetat vid upprepad bearbetning.
Och padsen kan ge sig efter upprepad uppvärmning...
Skriv svar