Byta hårddisk med XP till annan dator - problem

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henry

Byta hårddisk med XP till annan dator - problem

Inlägg av Henry »

Har en några år gammal dator med genuint XP home men tyvärr i OEM utförande på men skulle testa en grej på en annan dator då jag hade en del filer som jag behöver på denna så jag satte i denna hårddisk i den och bootade upp. Den jobbade dock inte mycket mer än knappt 1 sek vid boot så kommer det upp en blå skärm med att systemet stängts av för att undvika fortsatta problem osv. Felsäkert läge fungerar inte eller någonting alls men hårddisken är helt ok enligt både det ena och det andra vilket den så vitt jag vet också skall vara.

Är detta något som har att göra med att installationen i princip låses till den konfiguration/datorn som XP installeras på elelr är det något annat skit? Går detta i så fall att ändra men utan att behöva installera om allt? Går visserligen inte heller går då jag förstås inte heller fick med en skiva för en komplett ominstallation vad jag kan komma ihåg. Kan man förresten få/skaffa det till en OEM installation?
Användarvisningsbild
säter

Re: Byta hårddisk med XP till annan dator - problem

Inlägg av säter »

Jag köpte en OEM W-2000, det följde med skiva och instruktionsbok där koden står för installationen.
Däremot blev jag avrådd att flytta disken när jag bytte från P3 till P4. Så jag installerade på nytt och satt in den gammla som slav.
Vid ett senare tillfälle råkade jag boota från gammla disken, och trots alla varningar så hoppade det igång perfekt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hmm, kanske annat med W2000? Börjar misstänka denna dator så smått men finner ingen rimlig logik i det för allt annat fungerar som det skall även andra hårddiskar med både XP på och tom en gammal W98 disk jag hittade men utan krångel med någon av dessa, och det är samma märke på alla diskar.
Chaos

Inlägg av Chaos »

Henry skrev: Är detta något som har att göra med att installationen i princip låses till den konfiguration/datorn som XP installeras på
Jo, i princip är det väl så att man inte kan ta en hårddisk med ett operativsystem och bara flytta till vilken annan dator (utan hårddisk) som helst och få det att funka. Det kan gå men oftast inte. Och det har inget med XP Home eller OEM att göra.

Behöver du en skiva till ditt operativsystem så skall du vända dig till datorleverantören, ej till Microsoft.

Om du har licensnumret, vilket du borde ha, går det ju också att ladda ner en "piratversion" och installera med ditt licensnummer. Har själv gjort så ett par gånger för folk som inte har, eller har slarvat bort sina skivor.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Henry skrev:Är detta något som har att göra med att installationen i princip låses till den konfiguration/datorn som XP installeras på?
Korrekt.
Går detta i så fall att ändra men utan att behöva installera om allt?
Det går, men du måste ändå ha en installationsskiva (vilket du inte verkar ha fått med). Lösningen är att när installprogrammet startas så väljer man "Install" och sen "Repair" i exakt den ordningen. Repair-alternativet finns med i första valet, men man ska inte välja det där.

Ett annat alternativ finns på Google. Har tyvärr inte kvar länken och minnet tryter på detaljerna , men tipset gick i princip ut på att innan disken flyttas så ska man avinstallera ACPI/CPU/Moderkort (de detaljer som "låste" installationen till just den aktuella datorn), sen flytta disken, sen låta nya maskinen söka om detaljerna.

Min Google-karma är dålig idag så jag hittar bara träffar på "repair-alternativet", men du kanske kan googla bättre. Faktum är att jag vet att det andra alternativet finns och funkar, för jag utförde just den ritualen i somras.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ja, windows är inte alltid så pigg på att flyttas från en maskin till en annan. Jag har lyckats ett antal ggr, och precis som bos refererade till, så funkar det bättre om man avinstallerar en del drivrutiner innan man flyttar. Sådant som grafik och chipsetdrivers. Då har man betydligt större chans iallafall.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jo, i princip är det väl så att man inte kan ta en hårddisk med ett operativsystem och bara
> flytta till vilken annan dator (utan hårddisk) som helst och få det att funka. Det kan gå men
> oftast inte. Och det har inget med XP Home eller OEM att göra.

Det låter som om du uttalar dig om "operativsystem" rent generellt ? I så fall har
du naturligstvis helt fel. Jag kan flytta en systemdisk mellan maskiner helt utan
problem. Eller ta en image backup av systemet på en maskin och boota direkt
på en annan maskin utan konfigurering eller något annat. Fungerar och är
helt supportat av OS'et. Även boota flera maskiner från samma systemdisk,
om jag vill. Alla systemdiskar har full support för alla maskinmodeller per default.

Att det inte fungerar med *Windows* är en helt annan sak...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Chaos skrev:Och det har inget med XP Home (...) att göra.
Det är precis det det har, så du har fel.
Chaos

Inlägg av Chaos »

sodjan skrev:> Jo, i princip är det väl så att man inte kan ta en hårddisk med ett operativsystem och bara
> flytta till vilken annan dator (utan hårddisk) som helst och få det att funka. Det kan gå men
> oftast inte. Och det har inget med XP Home eller OEM att göra.

Det låter som om du uttalar dig om "operativsystem" rent generellt ? I så fall har
du naturligstvis helt fel. Jag kan flytta en systemdisk mellan maskiner helt utan
problem. Eller ta en image backup av systemet på en maskin och boota direkt
på en annan maskin utan konfigurering eller något annat. Fungerar och är
helt supportat av OS'et. Även boota flera maskiner från samma systemdisk,
om jag vill. Alla systemdiskar har full support för alla maskinmodeller per default.

Att det inte fungerar med *Windows* är en helt annan sak...

Tråden handlar om *Windows*,och hur det fungerar med andra operativsystem är väl ganska ointressant i just det här sammanhanget.
Men jag förstår givetvis vad du menar och får vara tydligare nästa gång :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om du har licensnumret, vilket du borde ha, går det ju också att ladda ner en "piratversion" och installera med ditt licensnummer.

Jo licensnummret har jag, men att ladda ner en piratversion från nätet litar jag inte på att en sådan är helt och hållet fri från skit. Har en XP Pro version som jag litar helt på som inte är nerladdad men har inte laglig nyckel till vilket är lite drygt men SP2 har man i alla fall kunnat intallera. Men en sådan nyckel går dock inte att använda till Home version då en XP Pro nyckel är "värd mer" så det går ju inte att använda dessa rakt av tyvärr.

Behöver du en skiva till ditt operativsystem så skall du vända dig till datorleverantören, ej till Microsoft

Jo, problemet är bara att jag kommer bara inte ihåg var jag köpte den.. Men har för mig att man även kan vända sig till Microsoft, kostar väl någon 100-lapp för en skiva eller så fast vet dock ej om detta går med OEM versioner så jag får väl komma på vilka det var om de finns kvar vls för det var en hel del år sedan.

bos: ja det där repair alternativet vet jag var det är men har bara XP Pro skiva så det går inte om jag vill ha kvar licensnyckeln. :(

avinstallera ACPI/CPU/Moderkort

Visst fasen, ja det kan man ju göra för det styr ju resten och finns inte det så finns inget i datorn så att säga. Trodde XP var hårdare integrerat i systemet på något vis men det bör ju som sagt räcka med det.

Ja, windows är inte alltid så pigg på att flyttas från en maskin till en annan.

Har hört detta med men faktiskt aldrig fått några problem förrän nu. Bytte tex nyligen ut MB och CPU på en med andra ord till en ny dator så att säga men XP på den datorn sparkade igång som ingenting hänt fast, men man skall väl bara vara glad så länge som det fungerar.

Eller ta en image backup av systemet på en maskin och boota direkt
på en annan maskin utan konfigurering eller något annat.

Faktiskt just det jag tänkt att göra så att jag har lagligt OS på en dator till ifall den andra skulle haverera men hade helst först velat ha igång XP på den för att kolla runt lite, gör dock en sektor för sektor avbild av den sedan men i DOS.

så funkar det bättre om man avinstallerar en del drivrutiner innan man flyttar.

Ja, jag har inte tänkt på det alls så det skall jag pröva.

Tack för hjälpen grabbs. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...och hur det fungerar med andra operativsystem är väl ganska ointressant...

Exakt.
bearing

Inlägg av bearing »

Henry skrev:Jo licensnummret har jag, men att ladda ner en piratversion från nätet litar jag inte på att en sådan är helt och hållet fri från skit.
Min erfarenhet är att piratversionerna är rena kopior eller (oftare) innehåller betydligt mindre "skit".
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Måste du verkligen ha hårdisken att boota om du bara behöver flytta filer? Det enklaste är ju om du kan boota den befintliga installationen från den existerande hårddisken och sen kopierar filer från den flyttade disken som vanligt... Eller har jag missuppfattat situationen? Det enda du behöver göra är att se till att du bootar från den "gamla" disken i BIOS. Om det blir blåskärm när datorn försöker boota från den gamla disken med en nya disken enbart inkopplad (och inte med i startordningen) är något allvarligt fel. Har du byglat diskarna rätt (om IDE)?

Lite parenteser:
Om man har lite tur, hårdvaran är tillräckligt lik (och likadant inställd i bios; acpi vs apm mm..) kan det funka att flytta diskar med windows mellan olika datorer, men det är långtifrån alltid det går. En OEM-licens är normalt bara giltig för just den dator den köptes till, så skall du flytta den till en ny dator har du ändå brutit licensvillkoren, men det är en annan femma...

Ibland finns installationsfiler inlagda på hårddisken på datorn, leta efter en mapp som heter något med datortillverkaren eller i386 (mha t.ex. en live-CD). Jag vet inte om det ger något, det kan (teoretiskt) gå att köra en reparation därifrån, men det krävs lite trixande för att komma åt den vid boot. Personligen ser jag det som absolut sista utvägen, jag gör hellre en nyinstallation och flyttar över data än håller på med "reparation", slutresultatet brukar vara sådär efter en sån...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Min erfarenhet är att piratversionerna är rena kopior eller (oftare) innehåller betydligt mindre "skit".

Visserligen men "mindre skit" är på tok för mycket för mig, vill verkligen veta att det är en ren kopia. Rippar kan vara det men vettefasen ändå alltså. Säg tex att det är en fil som micklats med så att systemet är öppet till nätet hela tiden men som inte upptäcks osv..

Måste du verkligen ha hårdisken att boota om du bara behöver flytta filer?

Nej inte alls, tråden var mer bara en undran om det var OS:et som orsakade problemen med att denna hårddisk inte ville boota och det har jag ju fått svar på att så var fallet och även exempel på hur det skulle kunna gå att fixa. Ville mest bara ha den att boota för att se hur det såg ut i den så att säga för det var en del år sedan den snurrade senast. Men för överföring av filer kan jag förstås sätta in disken i en annan dator som slav men nu när den inte fungerade att boota ifrån så blev jag lite konfunderad.

Har testat med enbart denna disk för sig och med andra tillkopplade och det skiter sig bara när denna är master och bootar. Som sagt det går bra att ha denna som slav och boota med en annan disk så den delen är det inga problem med hade dock varit kul att ha denna disk med äkta licens på den dator jag sitter med nu. Skall även göra en Ghost av denna disk sedan ifall något skulle hända men det är inga problem.

En OEM-licens är normalt bara giltig för just den dator den köptes till, så skall du flytta den till en ny dator har du ändå brutit licensvillkoren, men det är en annan femma..

Ja jag har också haft en tanke på det med OEM licenser, visst man kan ju ha tur som sagt men den datorn denna kommer ifrån så är det enda som är likt denna jag sitter vid nu är att båda använder AMD processor resten är det några få år emellan.

Har letat efter installationsfiler som i386 innan utan resultat men har innan sett att på D: (som inte jag skapat) fanns en windows katalog och några få gamla DOS filer och denna windows katalog kan mycket väl ha något med det hela att göra. Har faktiskt inte tänkt så mycket på detta förrän nu för som sagt annars är ju i386 kataloger rätt vanliga.

jag gör hellre en nyinstallation och flyttar över data

Jo det gör normalt jag med såvida det blir för mycket jobb men då jag inte har någon skiva med laglig nyckel än den på denna hårddisk så har jag inte så mycket till val tror jag.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hmm
jag har inte läst igenom hela tråden. Men när vi flyttade diskar med windows på från en maskin till en annan. Speciellt win95-2000 Vet inte hur det är med XP. Men då brukar man boota upp i felsäkert läge på den nya maskinen och sedan ta bort ALLA enheter i enhetshanteraren. Nästa gång när man sedan startar upp maskinen kommer windows instalera om alla drivrutiner som den b ehöver. Detta fungerade för det mesta.
Skriv svar