Riktat wlan!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blueint
Kontakt:

Re: Riktat wlan!

Inlägg av blueint »

netrunner, Hur kom du fram till 94 mm för den optimala diametern för 2,4 GHz cantenna ..?

Kan vara kul å veta om man vill räkna fram en cantenna för HSDPA på 2100 MHz ;)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Tack för alla fina svar,
Det lutar mot 2st Yagi antenner, men jag gillar att ta i överkant, så 2st Grid antenner kanske är bättre? tex såna som Meduza rekommenderade.
Rör antennerna är ju estetiskt snyggare och nått som grannarna kanske stör sig mindre på, men jag har ju haft en DAT-75 på balkongen innan :)

Routern kommer monteras inne så nära fönstret som möjligt, hur blir det med routrar som har dubbla antenner?
Kan en router hantera 2st bryggor?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Med dom yagisarna för 300 så kommer du 2km med full hastighet, behövs knappast mer overkill än så.
WRTn klarar att använda båda antennerna samtidigt, du kan tex ha riktantenn på den ena och rundstrålande på den andra för lokala klienter - då får du köra WDS.

Vad menar du med två bryggor? att den ena ska länka vidare till en annan längre bort? Det blir isf WDS. Eller menar du att två eller fler klient-aps ska ansluta till en som står på en plats med internetanslutningen? Det går alldeles utmärkt och då tar du lämpligen en mera brett strålande antenn så räcker det med en.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Någon som vet var de är för kontakttyp för antennerna på Linksys WRT54GL? är de TNC eller?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

Nu när det ändå talas om riktat wlan, så kan jag säga att jag fick in ett WEP krypterat nätverk på 500m avstånd med en trädtopp imellan...

Det var inte mitt nät, men jag råkade knäcka det och komma in ändå, därför vet jag att routern var en DLINK.

Jag använde en yagi-antenn, och motparten var en vanlig dlink med "originalantenn"*.

* Vet ju iofs inte om dlinken hade original-antenn eller en annan rundstrålande dito med större förstärkning, men gissar på original.
Senast redigerad av gurgalof 19 maj 2009, 00:53:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag sagt i tråden tidigare går det få kontakt 800 med Linksys originalantenner på båda sidor (visserligen med fri sikt)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var inte mitt nät, men jag råkade knäcka det och komma in ändå..

Råkade.. :roll:

En Yagi har ju en mycket smal mottagningslob så det kan vara stora signalstörningar i vägen utan att man märker någon skillnad i signalkvalitet. Så är det långa avstånd så är det Yagi eller parabol som gäller eller om det helt enkelt är gejer i vägen då det lilla som ändå går igenom tas emot av Yagin.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Desutom kan du kan du använda byggnader som reflektorer för att nå fram om det står nån jättekåk i vägen när man kör me riktantenn.

Lite så fungerar det ju me rundstrålare också men då blir möjliga studsavstånd kortare.
Skriv svar