Spänningsbegränsare hjälp sökes
Re: Spänningsbegränsare hjälp sökes
Om R1 är femtio ohm är ju det så gott som en kortslutning för en sensor med utimpedansen 3k. Redan i din testkoppling tror jag att strömmen vid 5V blev högre än vad spänningsreferensen är specad till. (Fast jag har inte kontrollerat.)
Du kan få fram utimpedansen genom att koppla in ett 10k motstånd mellan utgången och jord.
Uefter / Uinnan = 10k / (10k + Ri)
EDIT: fel i formeln.
Du kan få fram utimpedansen genom att koppla in ett 10k motstånd mellan utgången och jord.
Uefter / Uinnan = 10k / (10k + Ri)
EDIT: fel i formeln.
Inkopplat, provkört och loggat och det fungerar klockrent med att utsignalen från spänningsreferensen går upp till ca 3,0V och inte högre. Men, när jag loggar insignalen till spänningsreferensen så stannar den också på ca 3,0V trots att den skulle varit uppe i minst 4V vid alla tillfällen jag haft laddningstryck. Känns som något är fel men det fungerar faktiskt kalasfint så nu kan jag plocka bort min gamla klumpiga lösning med extra MAP-sensor över tryckkontakt och relä.
Du måste mäta signalen från givaren innan motståndet, det är där den är opåverkad (om inte 50R är för lite för givaren så att den blir kortsluten vid ~3V).
Senast redigerad av björn 14 maj 2009, 12:42:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledningen är så klart att utimpedansen är signifikant högre än 50 ohm, vilket som sagt agerar kortslutning > 3V.
Om utimpedansen hade varit låg hade du fått ett annat problem, nämligen att strömmen genom referensen blivit för hög. (5V - 3V) / 50 ohm = 40mA vilket är högre ström än referensen klarar enligt databladet.
Säg att utimpedansen är 2.4k, vilket är 1/10-del av (R1 + R2 + R3). I så fall sänks spänningen ca 1/10-del från orginal då utgången är < 3V.
Om utimpedansen hade varit låg hade du fått ett annat problem, nämligen att strömmen genom referensen blivit för hög. (5V - 3V) / 50 ohm = 40mA vilket är högre ström än referensen klarar enligt databladet.
Säg att utimpedansen är 2.4k, vilket är 1/10-del av (R1 + R2 + R3). I så fall sänks spänningen ca 1/10-del från orginal då utgången är < 3V.
Jag loggade signalen in till spänningsreferensen dvs före motståndet. Förmodar då att risken att förstöra givaren är stor eller?? När jag labbade med detta så testade jag R1 med stora värden bl.a 50K men då blev inte signalen linjär upp till 3V vilket hade blivit fel för databoxen. Ska nu plocka bort de gamla mekaniska grejorna bl.a MAP-sensorn så jag ska försöka mäta fram impedansen på denna.
Har nu försökt mäta/räkna impedansen men vet ej om detta blev rätt. Är Uinnan 5,0V matningen till sensorn?? Är Uefter utsignalen = 2,88V?? Isåfall blev impedansen 7,4K med en 10K resistor mellan utgång o jord. Nåt förslag på R1, R2 och R3 för att få linjär signal upp till 3,0V och för att inte kortsluta sensorn??
Nej, Uinnan är spänningen utan 10k-motståndet inkopplat. Uefter är spänningen efter att motståndet kopplats in mellan utgången och jord.
Mitt förslag är att göra summan (R1 + R2 + R3) 100 ggr större än sensorns utimpedans, R1 10ggr utimpedansen.
Mitt förslag är att göra summan (R1 + R2 + R3) 100 ggr större än sensorns utimpedans, R1 10ggr utimpedansen.
OK, mätte detta också och det blev 2,88V i båda fallen. Kopplade en 1K resistor istället och då blev det 2,88V innan och 1,54V efter vilket då skulle bli en impedans på 860R, verkar lite eller??
Har nu labbat med R1+R2+R3=92K som är ca 100ggr mer än impedansen där R1=10K R2=35K R3=47K . Tyvärr blir inte utspänningen linjär med inspänningen och det skiljer för mycket. Går jag ned i resistans på R1 så blir det bättre och kommer jag ned i R1=1K så är det nästan helt linjärt upp till 3,0V, skiljer några mV de sista 0,5V. Får nog köra med det jag redan byggt och hoppas att inte MAP-sensorn tar skada.
Ah, bra, nu vet du inre resistansen.
Hm, jag tänkte fel angående motstånden, ursäkta. Summan R2,R3 bör vara betydligt större än R1 (inte inre resistansen) för att signalen ska bli ungefär samma som innan.
Dina värden kanske går. Om du vill vara säkrare kan du öka alla motstånd med lika mycket som du ökar R1, då kommer kurvan inte ändras.
Hm, jag tänkte fel angående motstånden, ursäkta. Summan R2,R3 bör vara betydligt större än R1 (inte inre resistansen) för att signalen ska bli ungefär samma som innan.
Dina värden kanske går. Om du vill vara säkrare kan du öka alla motstånd med lika mycket som du ökar R1, då kommer kurvan inte ändras.
Testat igen, denna gång enl. följande R1=2,2K R2=700K och R3=1M och inspänningen är linjär med utspänningen upp till ca 2V där den sedan börjar sacka efter med ca 20mV vid LM385s referenspunkt som är 3,0V. Testat skarpt och det funkar bra. Loggningarna visar max 2,95V ut och 4,0V in vid fullt laddtryck. Hoppas det inte är nån risk längre för kortslutning av MAP-sensorn.
Tack för all hjälp
Tack för all hjälp