Programmeringsspråk
Programmeringsspråk
Hejsan!
Jag funderar på att läsa ett högskoleprogram i sommar som är inriktat mot
inbyggda system, saken är den att jag tittade lite närmare
på vilka programmeringsspråk som de hade,
första året har de Java, som ligger under datalogi (10p).
Medans andra året finns det objektorienterad programmering,
och där har dom C# (5p).
Själv är jag kritisk till att dom inte har C istället för C#.
Med tanke på just inbyggda system..
Vad anser ni om deras val av språk?
Jag funderar på att läsa ett högskoleprogram i sommar som är inriktat mot
inbyggda system, saken är den att jag tittade lite närmare
på vilka programmeringsspråk som de hade,
första året har de Java, som ligger under datalogi (10p).
Medans andra året finns det objektorienterad programmering,
och där har dom C# (5p).
Själv är jag kritisk till att dom inte har C istället för C#.
Med tanke på just inbyggda system..
Vad anser ni om deras val av språk?
Det beror vad man anser är inbyggda system...
Jag tycker själv inte PDAer ska räknas till inbyggda system... och därav också PDA liknande applikationer... såsom Ericssons P910...
Gränsdragningen är väll lite difus.. visst kan man väll kalla själva mobiltelefondelen.. och programvaran för den inbyggd.. men när man kommer till java och applikationer tycker jag man passerat nivån för vad som kan räknas som inbyggda system....
Och med denna synvinkel är Java och C# helt fel språk för inbyggda system... Då ska det vara C... och några poäng ASM så man förstår hur det tänker...
Jag tycker själv inte PDAer ska räknas till inbyggda system... och därav också PDA liknande applikationer... såsom Ericssons P910...
Gränsdragningen är väll lite difus.. visst kan man väll kalla själva mobiltelefondelen.. och programvaran för den inbyggd.. men när man kommer till java och applikationer tycker jag man passerat nivån för vad som kan räknas som inbyggda system....
Och med denna synvinkel är Java och C# helt fel språk för inbyggda system... Då ska det vara C... och några poäng ASM så man förstår hur det tänker...
Själv läser jag i malmö (data elektro) och vi fick först läsa 5p C o nu har vi precis läst klart inbyggda system 5p. Där vi använde både ASM och C.
Tyckte det va klockrent språk val.
Först ASM så man fattar vad som händer och sen C för att man är lite lat
Fast förra året hade de läst Java istället för C..
Tyckte det va klockrent språk val.
Först ASM så man fattar vad som händer och sen C för att man är lite lat

Fast förra året hade de läst Java istället för C..
- Schnegelwerfer
Fast jag tycker att det är värdelöst att studenter lär sig JAVA som första språk istället för ex. C/C++. Jag började läsa Scheme/C, sedan C++ och sedan JAVA.
De praktikanter/exjobbare vi har haft på jobbet har programmerat plattformsberoende applikationer i JAVA, enbart för att det är det språket dom kan. Det hade blivit mycket smidigare i C++.
Jag är ingen programmerare, men jag tycker det verkar vettigare att börja med C/C++ i alla fall.
De praktikanter/exjobbare vi har haft på jobbet har programmerat plattformsberoende applikationer i JAVA, enbart för att det är det språket dom kan. Det hade blivit mycket smidigare i C++.
Jag är ingen programmerare, men jag tycker det verkar vettigare att börja med C/C++ i alla fall.
OOP gäller tills någon kommer på ett nytt buzzword, eller om man inser att det faktiskt inte löser *alla* problem som magi.
Men jag håller med om att C++ är det mest pratiskt användbara språket. Helst ska man nog lära sig C först och "++" sen så man vet vad som är vad så att säga.
"right tool for the job"
Men jag håller med om att C++ är det mest pratiskt användbara språket. Helst ska man nog lära sig C först och "++" sen så man vet vad som är vad så att säga.
"right tool for the job"
-
Vår introduktionsprogrammeringskurs var helt baserad på Java, men första delen använde vi bara språket som ett rent funktionellt språk för att sedan lära oss objektsorienteringen. Måste säga att jag är nöjd med det upplägget. Att sedan programmera i C kräver inte mycket mer än att man lär sig använda standardlibben. Och i en framtid inte allt för långt bort så kommer även inbyggda system programmeras i ett säkert objektorienterat språk.
Delphi och Kylix
Sen har du dessa två. Delphi 7.0 är ett mycket kompetent verktyg
om du traggalat med Turbo Pascal eller VB innan så blir det lätt att
komma igång.Såg just en undersökning där det framkom att i
Tyskland var Delphi lika populärt som C++
om du traggalat med Turbo Pascal eller VB innan så blir det lätt att
komma igång.Såg just en undersökning där det framkom att i
Tyskland var Delphi lika populärt som C++
Delphi använder något som kallas Object Pascal, och sedan så ingår Borlands alla (Vad dom nu heter) bibliotek för GUI programmerings osv..
Har för mig att det finns andra kompilatorer för just Object Pascal också.
För att lära sig att programmera så kan språk såsom Pascal och Java vara lämpliga även om det inte just är Java du kommer skriva ditt lilla program sen, som cyr påpekade så när man har lärt sig programmera så spelare inte just syntaxen för ett språk någon roll. Dock kan det ta ett tag att lära sig biblioteket som följer med. Dock så är det oftast annorlunda om du utvecklar för win32, symbian (SonyEricsson P910) eller AVR så om dom inte inriktar sig mot någon av dem på kursen så har du ändå inte mycket ut av det.
Lycka till,
Andreas
Har för mig att det finns andra kompilatorer för just Object Pascal också.
För att lära sig att programmera så kan språk såsom Pascal och Java vara lämpliga även om det inte just är Java du kommer skriva ditt lilla program sen, som cyr påpekade så när man har lärt sig programmera så spelare inte just syntaxen för ett språk någon roll. Dock kan det ta ett tag att lära sig biblioteket som följer med. Dock så är det oftast annorlunda om du utvecklar för win32, symbian (SonyEricsson P910) eller AVR så om dom inte inriktar sig mot någon av dem på kursen så har du ändå inte mycket ut av det.
Lycka till,
Andreas
Re: C++
Jodå, alla "riktiga" inbyggda system används C fortfarande i...SvenPon skrev:Utan tvekan skall du lägga allt kol på C++
Finns väl ingen som sitter med C nuförtiden.
OOP gäller och då blir det C++
Och då pratar vi altså reglercentraler, tvättmaskiner, många mobiltillbehör mm mm mm.. jag skulle inte räkna ut C för sånna applikationer på lång tid än..
Delphi är inte ett val för inbyggda system... För windows skulle jag säga JAVISST, (Eller C++ Buildern) Men inte inbyggt....
-
- Kontakt:
Ja, och hela Linux-kerneln är i vanlig C. Samma sak med Gnome och GTK som är en av dom stora desktopparna för Linux. (KDE/QT är däremot skrivet i C++)
Så nog är C stort fortfarande.
Men ska manändå lära sig nytt så är det nog bra att satsa på en gedigen utbildning i något OO-språk. Det har man nog mycket tillbaka för när man sätter sig med PHP5, C++, Java eller nåt DotNet-språk....
Så nog är C stort fortfarande.
Men ska manändå lära sig nytt så är det nog bra att satsa på en gedigen utbildning i något OO-språk. Det har man nog mycket tillbaka för när man sätter sig med PHP5, C++, Java eller nåt DotNet-språk....