"En kontaktor minder i anvendelse om et relæ, men er bedre egnet til at slutte en større strøm end et relæ, da kontakterne i en kontaktor bevæger sig hurtigere og med en større styrke end et relæ, det mindsker faren for at kontaktsættet svejser sammen."
¨Jaha nu har Big brother tagit sig in på forumet oxå....
Mitt i allt var det norska=)
oftast används Kontaktor till för att styra en 3fas belastning.
relän har oftas lite olika funktioner på kontakterna.och används för klena strömar.
Robert Nielsen skrev:är det enfas så är det inte en kontaktor utan ett (effekt)relä. Visst finns det billigare kontaktorer men det är ingen vidarekvalitet. Jag tog ett pris på en kontaktor frå telemecanique
Jaha, så tar man en kontaktor men bara kopplar in enfas så blir kontaktorn ett relä? Och tar man ett trepoligt relä och kopplar det till 3-fas så blir det en kontaktor? Näää skillnaden är snarare som den mellan nubb och spik, samma sak men olika grovlek.
Den stora skillnaden mellan ett ordinärt relä och de kontaktorer jag använt är bortsett från storleken att kontaktorn för varje pol har två kontaktpunkter, så svetsar en kommer den andra försöka bryta.
Ett relä brukar väl ha en fjädrande metalltunga som dras mellan olika lägen med hjälp av spolen. En kontaktar har mer av ett "ok" som dras i läge av spolen. Så skillnaden är rent mekanisk i konstruktionen.
Vi köper (ganska små ~16 A) kontaktorer för 44:-+moms till våra produkter på företaget. Det finns allt från billigt till ABB och Telemanique som brukar kosta skjortan.
Jag vet ju att det finns audioförstärkare med negativ impedans...audio pro:s A4-14...eller vad den hette (högtalare med inbyggd förstärkare)...nja negativ resistans....lukar bränt emellan öronen nu....men det händer inte så mycket