sledneck,
Nej, robodrill'en är inte en knäfräs. En Abene VHF-3 (som jag har) är en knäfräs, likaså SAJO UF-52 etc samt dom typiska manuella Bridgeport-maskinerna m.fl m.fl.
säter,
Japp, jag är inne på en tallriksväxlare eftersom dom är relativt enkla och tråden handlade om att DW ville bygga en egen växlare till sin Storebro Combimill. Att konstruera och bygga en armväxlare för eftermontering på en befintlig maskin är ju naturligvis fullt möjligt men ingen smal sak - i alla fall inget jag skulle ge mig på om jag inte redan hade en "skrotad" växlare som man kunde använda delarna ifrån.
Jag kollade runt lite angående just Combimill och det visar sig att den har 300mm slag i knät och 400mm i "Z". 400mm låter väldigt mycket för att vara rörelse i pinolen så jag är lite osäker på hur den är konstruerad egentligen. Det är möjligt att det finns utrymme för en "enkel" tallriksväxlare på den eller är ju en lösning som, du säger, att göra hela växlar-arrangemanget höj- och sänkbart.
Vertygsväxlare
- DW
- Kontakt:
bild på manskinen
H.O. den ser så här: en tjusig utan styrsystem på http://www.storebro-service.se/maskiner
Kan vara lite svårt att se men denna maskin är mycket rörlig. Jag kan utöka "veva" ut Y-axeln resp upp Z-axeln om inte
de måtten som för tillfället erbjuds räcker till. Det finns ingen pinol på men Z är rörlig 350mm + ~200mm
Y- bara 120mm + ~120mm.
X = 350mm
Höger sida vore kanon att ha en verktygsväxlare på. Där är ändå en utbyggnad som tar golvplats men
runt 1 meter upp är det fritt. Om man tänker att växlaren kan sitta på spindelbommen alt. direkt på spindelhuset
som redan har plan yta med för borrade M10 hål. Så finns det rent praktiskt möjligheter men det är ju en bit kvar.
Jag får ta lite bättre bilder i morrgon.
Dock stöter jag på ett problem som antagligen stoppar projektet. Då menar jag inte låsmekanismen som i ritningen utan
själva växlare. Min maskin har ingen orienterad spindelkontroll, den kan således inte hålla ordning på de spår som finns
på ISO40 konan. Det mekaniska går säkert lösa med små lyftcylindrar men här finner jag ingen lösning.
Fick en fin ritning av tecno idag, den påminner om din H.O.

Till er som undrade hur en Storebro Combimill CNC ser ut. Här finns gott om plats för en karusell.

Då återstår frågan hur man skall kunna få min spindel att orientera sej.
På maskinens v-sida finns en axel + ratt kopplad till växellådan för att vrida eller hålla emot spindeln när man drar ur
konan. Här finns en möjlighet att justera mekaniskt men då måste man räkna med att den kommer att rotera
med ~säg halva spindelhastigheten. Men hur skall den kopplas in? och vad skall vrida denna?

länkjustering
Kan vara lite svårt att se men denna maskin är mycket rörlig. Jag kan utöka "veva" ut Y-axeln resp upp Z-axeln om inte
de måtten som för tillfället erbjuds räcker till. Det finns ingen pinol på men Z är rörlig 350mm + ~200mm
Y- bara 120mm + ~120mm.
X = 350mm
Höger sida vore kanon att ha en verktygsväxlare på. Där är ändå en utbyggnad som tar golvplats men
runt 1 meter upp är det fritt. Om man tänker att växlaren kan sitta på spindelbommen alt. direkt på spindelhuset
som redan har plan yta med för borrade M10 hål. Så finns det rent praktiskt möjligheter men det är ju en bit kvar.
Jag får ta lite bättre bilder i morrgon.
Dock stöter jag på ett problem som antagligen stoppar projektet. Då menar jag inte låsmekanismen som i ritningen utan
själva växlare. Min maskin har ingen orienterad spindelkontroll, den kan således inte hålla ordning på de spår som finns
på ISO40 konan. Det mekaniska går säkert lösa med små lyftcylindrar men här finner jag ingen lösning.
Fick en fin ritning av tecno idag, den påminner om din H.O.

Till er som undrade hur en Storebro Combimill CNC ser ut. Här finns gott om plats för en karusell.

Då återstår frågan hur man skall kunna få min spindel att orientera sej.
På maskinens v-sida finns en axel + ratt kopplad till växellådan för att vrida eller hålla emot spindeln när man drar ur
konan. Här finns en möjlighet att justera mekaniskt men då måste man räkna med att den kommer att rotera
med ~säg halva spindelhastigheten. Men hur skall den kopplas in? och vad skall vrida denna?

länkjustering
Senast redigerad av DW 18 maj 2009, 15:18:21, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vertygsväxlare
Äldre fleroperationsmaskiner hade nästan alltid en plunge som gick in i ett urtag i spindeln, för spindelindexering.
Har man likströmsmotor joggar man med lågt varv. Har man vanlig asynkronmotor är det lite värre. Då körde en del med en extra luftmotor, andra gav en kort puls till spindelmotorn. Sajo hade en mekanisk fjäderbelastad plunge som gick mot en kamkurva och indexerade utan motor.
Har man likströmsmotor joggar man med lågt varv. Har man vanlig asynkronmotor är det lite värre. Då körde en del med en extra luftmotor, andra gav en kort puls till spindelmotorn. Sajo hade en mekanisk fjäderbelastad plunge som gick mot en kamkurva och indexerade utan motor.
- DW
- Kontakt:
Re: Vertygsväxlare
Tjena säter,
I mitt fall sitter det en 3-fas motor som är frekvensstyrd. Som jag ser det finns 2 möjligheter.
Det ena att sätta på en skiva som läser av spindelns läge alt att manuellt vrida spindeln med ratten som jag gör idag.
Nu är nog glappet mellan kona och iso40-hållaren inte så värst mycket. Så där kan säkert bli problem.
Det där med fjäderbelastad plunge är nog ingen dum idé.
Är det någon som kör mach med spindelorientering eller annant bygge med motsvarande koll på
spindeln ?
I mitt fall sitter det en 3-fas motor som är frekvensstyrd. Som jag ser det finns 2 möjligheter.
Det ena att sätta på en skiva som läser av spindelns läge alt att manuellt vrida spindeln med ratten som jag gör idag.
Nu är nog glappet mellan kona och iso40-hållaren inte så värst mycket. Så där kan säkert bli problem.
Det där med fjäderbelastad plunge är nog ingen dum idé.
Är det någon som kör mach med spindelorientering eller annant bygge med motsvarande koll på
spindeln ?