Akvariestyrning

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mano

Akvariestyrning

Inlägg av mano »

Behöver till att börja med hjälp med vilken processor jag bör välja till mitt kommande projekt.

Har planer på att göra en styrning till ett akvarium som i första versionen ska klara av att:
  • mäta temperatur och vattennivå,
  • visa temperaturen på display,
  • styra 220V utgångar (tex slå av/på kylare/värmare, automatpåfyllningspump eller belysning) och
  • komma ihåg inställningar efter tex elavbrott.
I senare versioner vill jag även att den ska klara av att:
  • mäta pH, salthalt och ORP (redox potential),
  • kalibrera givarna,
  • spara max/min/medelvärden,
  • varna då något värde är utanför gränsvärdena,
  • styra 0-10V utgångar (tex dimra belysning, styra kontrollerbara pumpar),
Jag prioriterar:
  • driftsäkerhet, detta är ett Realtidssystem där fel kan innebära livsfara för akvarieinvånarna (som kostat ~5 Tkr),
  • programmering i C, men kan tänka mig att programmera delar i assembler,
  • kostnad, bygget får inte bli dyrare än att köpa en färdig styrning som kan allt jag vill (kostar ~5 Tkr)
Har säkert inte skrivit tillräckligt mycket för att någon ska kunna ge ett bra svar på frågan om lämplig processor så är det något ni undrar över, fråga!
ristomemo

Re: Akvariestyrning

Inlägg av ristomemo »

Det finns många alternativ som skulle klara det galant. Ska version 2 bygga på samma plattform som version 1 så välj en med mycket minne (tänker på PIC, AVR utan externt programminne) och tillräckligt med I/O portar.

Frågan är väll vad har du jobbat med tidigare, enklast att nå målet är ju om du inte behöver lära dig allt från grunden.
mano

Inlägg av mano »

Jag misstänker att det här inte är något som jag slänger ihop på en kafferast, därav att jag satt upp delmålet version 1 (som har alla funktioner som jag anser vara viktiga).

Jag har aldrig byggt något liknande så jag skulle vilja påstå att jag blir tvungen att lära mig allt från grunden oavsett.

Kom på en funktion till som jag vill ha, en realtidsklocka.

Varför utan externt minne, hur mycket minne är mycket och hur många I/O-portar är många?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tycker att du kan titta på Arduino. Den har blivit väldigt populär.
http://www.arduino.se/
http://www.arduino.cc/en/Tutorial/HomePage

Svårt att säga om den klarar ditt behov av I/O eftersom du inte specat hur många du vill ha.
Den stora kostnaden är givarna du räknat upp i avd. 2.
Hur säkert det blir beror mycket på strömförsörjning, lägg till batteri backup till larm. Man skulle väl också tänka sig att man använder ett extra system som mäter och kollar det andra och skickar sms om det inte är inom gränsen tillsammans med en watchdog i huvudsystemet,då bör det bli säkert.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

mano skrev:
  • mäta temperatur och vattennivå, 2st. analoga in alt. I2C-buss
  • visa temperaturen på display, 6st digitala ut alt. I2C-buss
  • styra 220V utgångar (tex slå av/på kylare/värmare, automatpåfyllningspump eller belysning) och 4st digitala ut
  • komma ihåg inställningar efter tex elavbrott.
I senare versioner vill jag även att den ska klara av att:
  • mäta pH, salthalt och ORP (redox potential), 3st analoga in
  • kalibrera givarna,
  • spara max/min/medelvärden,
  • varna då något värde är utanför gränsvärdena,
  • styra 0-10V utgångar (tex dimra belysning, styra kontrollerbara pumpar), 4st digitala ut
Jag har varit in och räknat I/O i i ditt citat.
Det går ju modifiera antalet genom att använda bussar. De behöver inte vara I2C som jag skrivit utan andra bussar kan också fungera.

Du behöver enligt detta 14st digitala I/O. Duemilanove har 16st
Du behöver enligt detta 5st analog in. Duemilanove har 6st

Lite fler lediga skulle behövas för en joystick.

För 274kr inkl moms har du en sådan. Du programmerar via USB, anslut spänning, skaffa givare och SSR. Tuta och kör! :D

Visst ja! Glömde displayen, en HD44780, välj antal rader. 4*20 kanske blå m. vit text 159kr exkl på Lawicel VT204D-NS-BBS

Ps. Köp några extra lösa kretsar med bootloader som reserv. Ds.
farskost

Inlägg av farskost »

Jag är ganska fascinerad över att du lyckats köpa fiskar för mer än Sveriges BNP.. :)
mano

Inlägg av mano »

Ha ha... T som i Tusen inte Tera...
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Hej

Om du söker på 1-wire och bla NSLU är det många som byggt akvarie system där dem presenterar detta på webben, det är ganska enkla system med oftast färdiga program snuttar script bash Linux.

// Conny
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror du måste börja att titta på vad du ska ha för givare till grejerna. Om du börjar med en typ av buss till de första givarna så kanske det sen visar sig att nån av de framtida givarna inte går att få med den bussen.

Sen kan du med en enskild mikroprocessor inte få ett system som är helt säkert. Även om koden är felfri kan det på grund av t.ex. statiska urladdningar eller kosmisk strålning uppstå fel i en mikroprocessor. Därför bör du ha skyddsfunktioner som är gjorda med smart konstruerad hårdvara, alternativt dubblera allt (men det senare tenderar att bli dyrt).

Säkerhetslösningar kan vara att se till att det finns fysiska begräsningar som t.ex. gör att temperaturen inte kan sticka iväg för snabbt (ett värmeelement vars maxeffekt är begränsad).
mano

Inlägg av mano »

Mindmapper skrev:Jag har varit in och räknat I/O i i ditt citat.
Det går ju modifiera antalet genom att använda bussar. De behöver inte vara I2C som jag skrivit utan andra bussar kan också fungera.

Du behöver enligt detta 14st digitala I/O. Duemilanove har 16st
Du behöver enligt detta 5st analog in. Duemilanove har 6st

Lite fler lediga skulle behövas för en joystick.

För 274kr inkl moms har du en sådan. Du programmerar via USB, anslut spänning, skaffa givare och SSR. Tuta och kör! :D

Visst ja! Glömde displayen, en HD44780, välj antal rader. 4*20 kanske blå m. vit text 159kr exkl på Lawicel VT204D-NS-BBS

Ps. Köp några extra lösa kretsar med bootloader som reserv. Ds.
Gillar hyffsat den här idén men det är klart att jag måste ha nån slags joystick eller en 3-5 knappar, sen tar väl displayen ~10 I/O också...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Displayen tar i 4-bitars mode 6 st digitala utgångar, vilka är inräknade i de 14.

Genom att använda en display som går på I2C spar man så att man får in joysticken.
En annan sak man kan modifiera är att sätta en expansion på de digitala utgångar som bara styr Till-Från. Det skulle ge 2 utgångars besparing om man använder shiftregister. Inte mycket till besparing. Men är en utväg om man behöver mera I/O-senare.

Men som Nerre skrev så är det nog bra att börja med givarna så att det inte kommer överraskningar så småningom. :humm:
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Du har ju glömt den uppgifter om den viktigaste biten, vad är det för firrar? är före detta akvarienörd :D
mano

Inlägg av mano »

Ja det är inte mycket fiskar alls, ett par clownfiskar och en scooterblenny, däremot är det mycket koraller, en jättemussla och en del andra lägre djur. Väntar på ett par käkfiskar som jag har beställt också.
mano

Inlägg av mano »

Mindmapper skrev:Displayen tar i 4-bitars mode 6 st digitala utgångar, vilka är inräknade i de 14.

Genom att använda en display som går på I2C spar man så att man får in joysticken.
En annan sak man kan modifiera är att sätta en expansion på de digitala utgångar som bara styr Till-Från. Det skulle ge 2 utgångars besparing om man använder shiftregister. Inte mycket till besparing. Men är en utväg om man behöver mera I/O-senare.

Men som Nerre skrev så är det nog bra att börja med givarna så att det inte kommer överraskningar så småningom. :humm:
Okej då fattar jag, vart hittar man info om olika givare, typ som pt100-tabeller, eller finns det inga standarder för övriga givare?

Just ja det glömde jag säga, knappar, reläer och strömmatning har jag gärna ca 1 meter ifrån själva kontrollern som allt går i en kabel.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tempmätningar är den absolut vanligaste mätningen och det finns massor av olika varianter av givare. Jag skulle nog välja en annan än PT100, tror ej du behöver den nogrannhet som den ger. Mindre komplicerad och enklare att anpassa givare, därmed billigare, finns på ELFA t.ex.

De ovanligare givarna skulle jag börja med och se om det behövs någon buss som jag hänga på andra givare på också. Själv vet jag väldigt lite om redox och salthaltmätningar, speciellt i akvariesammanhang. Det är kanske därför jag skulle börja där. Internet är alltid en bra början.
Skriv svar