Schema
Här är lite bilder:

Kul projekt, men jag tycker att du ska göra det om du lär dig något och om det är kul och intressant, inte för kostanden. Jag vill inte avråda dig men hade du använt samma tid som du behöver för att utveckla den, till vilket betalt jobb som helst, så hade du fått in pengarna till att köpa en bra station. Som vanligt lönar det sig sällan att ta fram enstaka prylar för eget bruk om dom finns att köpa.....Jag började med att kolla lite på olika modeller från kända fabrikat så som JBC, Hakko, Metcal och Weller. Då insåg jag ganska snabbt att det skulle kosta mig en halv förmögenhet att köpa en sådan fin station.
Jag har en termoelement, typ Hakko 191-kopia som faktiskt stämmer inom någon grad mot en Metcal / OKI och mot dom ställbara lödstationer jag har. Mätaren har en tunn termoelementmätpunkt med ett passivt tredje ben, det är lätt att få bra termisk kontakt. Jag kan låna ut den / byta tjänster. PM:a mig....dock så har jag inte kalibrerat tempen på kolven än då jag inte lyckats hitta någon bra temp mätnings lösning som känns pålitlig...