Bygga en egen lödstation!?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Re: Bygga en egen lödstation!?

Inlägg av Sencor »

Nu har jag fått ihop något som fungerar någorlunda, lyckades bränna värmeelementet i pennan en gång för att regleringen inte riktigt fungerade :doh: . Men ett nytt element kostade bara 10spänn här så var ingen större förlust. Nu håller den tempen någorlunda och blir varm rätt snabbt. Behöver dock trimma in PI-regulatorn lite mer, kör än så länge med endast P delen så temperaturen stämmer inte riktigt.

Schema

Här är lite bilder:

Bild

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det för lödpenna du använder..?
13 °C verkar kallt ;)

Kanske du är i närheten av MrMister. Han är ju också i Kina?
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Är en billig kopia av Hakko 936,
Bild
är otroligt vanlig här...finns i alla möjliga färger och former :D

13 °C är lite väl kallt för lödning kanske, och visade nog rätt fel vid tillfället, tror det var rumstemperatur.

Har än så länge inte gjort någon noggrannare kalibrering. Jag har också märkt att det inte är världens bästa koppling mellan värmeelementet och spetsen. Det tar en liten stund innan spetsen blir varm trots att elementet där sensorn sitter fort blir varmt. Nåja pennan får duga för tillfället. Hade dock vart kull att testa med en bättre typ av penna i stil med den Jeppsson hittat spetsar till.

Bor inte så fasligt nära MrMister, bor några timmar söder om Shanghai.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Gammal tråd, I know :)
Men någon progress på något håll?

Skulle vara skoj att se vad ni åstadkommit så här ett år efter :) ;)
Användarvisningsbild
petterMAN

Inlägg av petterMAN »

Instämmer med föregående talare och bumpar tråden ännu en gång. Hur har det gått med projekten?
Skulle vara kul att se någon lyckas! :o
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Gjorde något liknande projekt tidigare, dock så har jag inte kalibrerat tempen på kolven än då jag inte lyckats hitta någon bra temp mätnings lösning som känns pålitlig,

http://www.lizerd.se/portfolio2.php?show=5

ska ta upp det snart då jag vill få min WSP-80 penna att funka :)

Edit: Uppdaterade länken till den riktiga
Senast redigerad av lizerdboy 28 maj 2011, 20:32:33, redigerad totalt 1 gång.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

....Jag började med att kolla lite på olika modeller från kända fabrikat så som JBC, Hakko, Metcal och Weller. Då insåg jag ganska snabbt att det skulle kosta mig en halv förmögenhet att köpa en sådan fin station.
Kul projekt, men jag tycker att du ska göra det om du lär dig något och om det är kul och intressant, inte för kostanden. Jag vill inte avråda dig men hade du använt samma tid som du behöver för att utveckla den, till vilket betalt jobb som helst, så hade du fått in pengarna till att köpa en bra station. Som vanligt lönar det sig sällan att ta fram enstaka prylar för eget bruk om dom finns att köpa.
...dock så har jag inte kalibrerat tempen på kolven än då jag inte lyckats hitta någon bra temp mätnings lösning som känns pålitlig...
Jag har en termoelement, typ Hakko 191-kopia som faktiskt stämmer inom någon grad mot en Metcal / OKI och mot dom ställbara lödstationer jag har. Mätaren har en tunn termoelementmätpunkt med ett passivt tredje ben, det är lätt att få bra termisk kontakt. Jag kan låna ut den / byta tjänster. PM:a mig.

Jag tycker i och för sig att vikten av att ha en exakta temperatur på en lödspets är lite överdriven då temperaturen i lödtennet/lödpunkten är extremt beroende av kontakttid och värmeavleding på kort / ledare / komponent. Dvs i praktiken av hantverksskicklighet och erfarenhet. Däremot är väl ett snabbt temperatursvar är viktigt och där spelar lödspetsens längd / avstånd från värmeelement och senor plus massan på lödspetsen in. Jag tycker att det är viktigare än den exakta temperaturen.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

And the Necromancer 13th.Marine revives the thread...

Kom fram till att vi hade en station på jobb med dessa pennor och det kan vara en av de bästa jag använt!

Det klurigaste problemet i frågan skulle jag säga är att konstruera pennan (handtaget), är det någon som kommit så långt?
Skriv svar