Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av JimmyAndersson »

För några veckor sedan fick jag för mig att börja bygga en liten bil. :)
Ca 1½ meter lång med en ram uppbyggd av 8x4mm aluminiumbalkar, så den väger inte mycket utan motor.
Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken motor jag ska använda. Har några stycken (bensinmotorer) som jag tänkte testa för att komma fram till lagom förhållande mellan storlek och behövd kraft. Jag bygger den bara för att det är kul och som bonus får jag (om allt går bra) lite hjälp att köra omkring ved, jord, stenar osv på gården. :) Så den är alltså inte tänkt att gå fort eller orka bergsbestigning direkt.

Nu har ni nog fått en bild av vad det ska bli, så jag går raskt in på orsaken med inlägget:

Jag tänkte testa att bygga en liten enkel koppling (dvs drivläge / neutralläge) som ska kontrolleras med fotpedal och har funderat på två alternativ, men båda har sina nackdelar (tror jag iallafall) :

1) Rem som spänns (med remskiva) mellan två remskivor vid drift.
Men: Slir-risk. Måste spänna ganska hårt..
2) Två kugghjul med ett tredje kugghjul som skapar kontakt mellan de två andra vid drift.
Men: Hållbarhet... Det gäller att det inte rasar ifall man skulle råka lägga i drivläge vid för högt motorvarv.

Jag har även funderat lite på någon lamellvariant (liknande som i bilar eller motorcyklar) men jag har inte kommit på något sätt att undvika att få samma nackdel som i punkt 2 ovan. Tanken med att liksom pressa ut plattan i en kopp (udda beskrivning..) är inte dum, men jag har inte hittat något i rätt storlek (extra small).


Någon som sitter på lite inspiration och idéer? :)


Jag vet att det finns bilskrotar och sånt, men tyvärr har jag ingen möjlighet att ta mig dit ..och bilen är inte klar än. :lol:
Så valet är att antingen bygga själv eller köpa via internet (postorder, forum osv).

Nu ska jag ut och roa mig med att såga till plåten för golvet. Sedan blir det nog konstruktionsdags av en koppling mellan wire och pedaler.
Tips: Spikbleck fungerar utmärkt (och ser trevligt ut) som pedaler. :D
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av DeVille »

Finns ju en typ av remskiva som ser ut som 2st tallrikar monterade mot varandra däremellan går en kilrem.
Ju mer du varvar motorn, desto mer går "tallrikarna" ihop, dvs ändrar diametern på remhjulet och så sträcker remmen för drift.

Då får du en typ av automatlåda, slipper du krångla med koppling och växellåda.

Har sett lösningen på vissa Åkgräsklippare, mopeder osv.
Det kanske vore nåt för dig?

/DeVille
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av Glenn »

varför inte bara göra det enkelt och använda en slirkoppling ?

..en variomaticlåda som deville beskriver kan säkert vara bra också, men krånglar ju till konstruktionen en del.


Remvarianten man spänner fungerar ju f.ö på ganska stora åkgräsklippare.
FormerMazda
Inlägg: 6127
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av FormerMazda »

Har byggt och lekt mycket med hembyggda gocarts och dylika ting med motoreffekter mellan 5-11hk. Alla med remdrivning, aldrig problem med detta.
Enkelt att bygga, tyst kraftöverföring, mjuk gång. Satsa på rem du. Jo, en gång byggdes en liten sak med motorsågsmotor, men den varvar ju så förbenat så den gick för fort så att säga, där provade man att reglera farten med remslir emellanåt. Då gick den av rätt fort.

Men så som du verkar vara ute efter att använda den så ska du antingen växla ner den rätt ordentligt så inte farten regleras med remmen sen. En hydrostat från gräsklippare är grejen att satsa på. Jag köpta mina från aluminiumhögen på skroten. Funkar finfint!
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av Norpan »

Ska bilen bara gå sakta är det liten risk för slirning på remmen om du har lämplig utväxlig, däremot är det större risk att det inte vill slira om du har fel rem.
De här moderna kilremmarna med liksom kuggar på insidan är helt värdelösa till detta, de vill inte sluta driva eftersom de här kuggarna på insidan vill "fastna" i remskivan.
Utan det ska helst till en gammal rem allra helst sån som sitter till drivningen på åkgräsklippare.
Det är inget gummi på utsidan utan någon form av tyg.

Du kan ju för övrigt titta hur det är gjort på en åkgräsklippare, med lite pinnar och stag runt remskivorna för att hålla kvar remmen när den slackas.

Edit:
Är motorn stående eller liggande?
Användarvisningsbild
Calle
Inlägg: 656
Blev medlem: 14 mars 2006, 19:52:56
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av Calle »

:vissla:
limpan4all
Inlägg: 8228
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av limpan4all »

Jag har en 18hp HQ åkklippare som drivs med rem via spänhjul och det funkar utmärkt, inga skrik eller slirproblem.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av squiz3r »

"Men: Slir-risk. Måste spänna ganska hårt.."
Jo.. Tröga kopplingar är tråkiga! Själv hade jag nog velat lösa det med en elektrisk motor eller något som släpper efter på remmen när man trycker på kopplingen som är en strömbrytare. Men jag brukar ha en tendens att göra allt mer komplicerat än vad det behöver vara :wacko: :D .

Själv har jag under många år haft önskedrömmar om att bygga ett LITET 6-hjuligt fordon med drift på de fyra bakhjulen.. Dock har jag inte haft tillgång till rätt verkstad (och inte pengar heller för den delen...) så det har inte blivit av... Tanken med den skulle då vara att den skulle gå bra i terräng och kunna dra tunga saker, alternativt ha dem på flaket. :) Jag har en 15 hästars Briggs & Stratton motor som jag tänkte använda till den också..
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av Minus »

du kan ju börja att testa med en centrifugalkoppling men det kväver ju lite varvtal , men variatorer utnyttjar ju samma princip


leta reda på en växellåda från en volvo 140/240 den är kompakt o ganska lätt


även kortade volvo bakaxlar brukar användas till små maskinbyggen


/ Minus
Gimbal
Inlägg: 8022
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av Gimbal »

Har sett en åkgräsklippare med en enkel "växellåde"-ide, det är en vanlig briggs och stratton motor med axeln lodrätt. På motoraxeln sitter en rund skiva, dvs som en upp-och-ned vänd skivspelare.

Mot skivan trycker man upp ett hjul som sedan driver bakhjulen via lite utväxling. Hastighet och färdriktning beror sedan på var på skivtallriken man trycker upp det lilla hjulet. In mot cetrum = lågväxel, ut mot periferin = hög fart, andra sidan centrum = back.
Nerre
Inlägg: 26802
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av Nerre »

En variant av variomat (heter det väl).

Min gamla scoutledare sålde såna grejer (eller han jobbade på ett företag som gjorde det). Han tog med och visade upp några varianter.

En bestod av två stycken tallrikar, koncentriskt placerade i förhållande till varandra (de hade axelcentrum i varandras periferi). De var svagt koniska (konkava) och hade en stålkula mellan sig. Den där stålkulan kunde då flyttas steglöst ut och in för att steglöst reglera utväxlingen. Tallrikarna kostade typ en tusenlapp styck (precisionssvarvade och härdade), kulan kostade 9 spänn (kullagerkula).
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av Norpan »

Lättaste sättet att hitta en remvariator är nog på skrothögen utanför en skoterverkstad i norrland.
mrMagoo
Inlägg: 327
Blev medlem: 11 maj 2007, 21:47:56
Ort: Falköping/sverige
Kontakt:

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av mrMagoo »

Enkelt välbeprövat remskivor.
tex 3 par i olika storlekar, spänn en rem åt gången mha. 1 spännrulle per rem...... 3växlat (kilrem givetvis)

eller en gammal 240/740 el-overdrive slit ur den elektrohydrauliska styrningen och fixa mekaniskt. 2 utväxlingar och koppling i ett paket

annorlunda lösning
2 truck motorer en på bensinmotorn som generator och en som drivmotor reglera med "fält" lite tungt men......

Remdrivning skulle nog vara mitt val.
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av 007sweden »

eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Re: Litet bilbygge. Kopplingsfunderingar..

Inlägg av eriikh »

Även vespor (scootermopeder) är byggda på samma sätt, sitter två remhjul uppbyggda av två tallrikar var. I det som sitter på motoraxeln sitter det små vikter som slungas utåt och vill trycka ihop tallrikarna (=högre utväxling), i det andra remhjulet sitter det en fjäder som också vill hålla ihop tallrikarna.

När centipetalkraften övervinner fjädernskraft så börjar växellådan växla ut. Då jag var liten unge så trimmade vi dessa friskt till ca 15hk och grejorna höll fint, diskarna hade ca 1dm i diameter så det var rätt små grejor att tala om.
Skriv svar