Litet enkelt Projekt, Skurmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Litet enkelt Projekt, Skurmaskin

Inlägg av tompa74 »

Vad gör man om man har golv som är omöjliga att skura och har:

1st gammal värdelös polermaskin från Jula.
X antal fyrkantsrör från slaktade Kinarpsskrivbord.
2 st hjul från en egentillverkad mopedkärra.
En verkstad fylld med skaparglädje och fullifan.
???

Jo, man bygger ju naturligtvis en skurmaskin.

Tanken dök upp i förmiddags att jag kanske skulle kolla lite efter skurmaskiner på nätet
för att få bukt med det här riktigt tråkiga golvet vi har på kontoret.
De kostar ju en del och de som jag fann var så jäkla stora, så vid frukosten efter sista
korvmackan så kom jag att tänka på den där sunkiga polermaskinen som jag och polarn
köpte för en 15 årsen. Vi testade den 1 gång och konstaterade att den var lika bra som priset
var lågt, joda, den var riktigt billig, sedan dess har den legat till sig.

Sagt och gjort, efter lite material letande, svetsande, lödande & kapning blev det så här.
Slut på migtråd var det ju också så det fick bli hårdlödning samt ”pinnsvetsen”

Lite dåligt med byggbilder från scratch men halvt färdig finns det lite att glo på.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Som steg två så ska det till ett litet handtag på skaftet samt lite kabeldragning.
En ny on switch får det bli på handtaget också.

Lite färg på skapelsen skulle ju inte skada heller.
Jag har inte riktigt klart för mig hur sköljning/uppsamling av vattnet skall bli än men
det är under tankeprocess.

Lev å må väl

/ Tompa
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Litet enkelt Projekt, Skurmaskin

Inlägg av MicaelKarlsson »

Stabil konstruktion!

Bra jobbat men jag blir lite avundsjuk på verkstaden. "skaparglädje och fullifan" har jag tillräckligt av! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Underbart projekt! :lol:

Jag gillar verkligen när man har ett problem, en hög diversegrejjer och påtar ihop en lösning! :tumupp: :tumupp:

Ser fram emot fortsättningen.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Blir ju roligare att skura genom att först bygga nått. Men skurningen hade nig varit klart sedan länge om den gjorts manuellt. :D
Tottish

Inlägg av Tottish »

Snyggt! :lol:

"Men skurningen hade nig varit klart sedan länge om den gjorts manuellt."
Som farsan alltid sa till mig: "Om man ger dig en uppgift som tar två timmar så lägger du två dagar på att bygga en maskin som gör det åt dig... även om det bara behöver göras en gång!"
Guilty as charged, jag är en överrationaliserare när det gäller tråkiga och/eller monotona arbeten men din maskin känns ju faktiskt som nåt man kan ha användning för, speciellt om det är en lite större lokal som man inte vill ligga på golvet och skrubba.

:tumupp:

MVH
/Tottish
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nu saknas bara positionsbaserad styrning så den kan skura själv.. ;)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

De där strappbanden på hjulaxeln som ligger mot golvet, är de någon slags ESD funktion? :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Antagligen för att inte hjulen ska trilla av. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Går inte polermaskinen alldeles för fort för att funka bra som skurmaskin? Den är väl dessutom oscillerande? Skurmaskiner brukar väl vara roterande?

Och hur klarar polermaskinen vatten? Den lär knappast vara IP-klassad? Stor risk att allt blir spänningsförande...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nu ska jag inte vara sån men är det inte lite flack vinkel på stången, känns inte som det blir en bekväm vinkel att hålla den i, och får int ritkigt heller bra kraft att trycka mot golvet?

En liten film hade inte skadat någon??
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Ojs här var det skrivit en del.

Tack för alla kommentarer :)

Visst är det härligt att se de saker man sprarat/tagit till vara på kommer till användning.
Många gånger går jag och tittar bland allt skrot/guld som ligger och funderar, sparas eller
kastas, gillar verkligen inte att kasta något, allt kommer till användning någongång, frågan är
bara om man lever då. :wink: Men man behöver ju plats för nytt skrot/guldd oxå. :roll:

Skura manuellt??? näää, det lät inte speciellt 2009mässigt.
Allvarligt så har dom här golven nästan golvat mig, de är ett rent h-vete att få rena.
Jag har nog provat med alla skurmedel som finns, testade även lite lösningsmedel av
diverse sorter och visst, skiten släppte väll men frågan är hur länge golvet tål det.
Jag misstänker att de här golvplattorna skulle ha behandlats/bonats eller liknande när
de var nya, Vi köpte dom som ett restparti billigt och tog inte reda på så mkt om dom då
tyvärr, liknande kan man hitta i sjukhuskorridorer och diverse affärer. Skulle tydligen tåla att
köra truck på till och med. (Bilder på golvet kommer)
Hur som haver så är de riktigt griniga och få rena, skiten lixom suger in sig på två dagar.

Jag testade naturligtvis innan för hand så att säga med polermaskinen innan jag gjorde
själva fästanordningen till den, ingen supermegahugovärsting grej men golvet blev rent utan
större ansträngning, den oscillerande effekten ser jag inte som ngt problem alls.
Hastigheten blev ok vid rätt tryck mot golvet.

IPklassningen på den här grunkan har jag inte ägnat någon tanke direkt, meningen är ju att det
ska vid anmodan duschas en fin ridå av medel och vatten framför den när man skurar.
Så gjorde jag när jag testade den, lade på med en sprayflaska först och sedan körde på.
Vid behov kommer den naturligtviss bli döpt/dubad till klas av lämplig rang. :wink:

ESD är ju jätteviktigt vid sådana hära aplikationer och det löste jag ju mha "strepper"(som vi säger här i värmland) som fräsen så knivskarpt snappade upp där. :lol:
Buntbanden kommer ev ersättas med en pinbult om nädvändigt.

Håller på med "spraylösningen" för tillfället och tja, det blir nog skojsigt det med.

Vinkeln på stången passade min längd och kroppsbyggnad kanon, ska bara dit med ett vinklat
handdtag som grädde på moset :) . Trycka den mot golvet är inte nödvändigt, snarare vippa
upp den något för jämnast gång.
Film kommer så fort jag har något vettigt att filma med.

Edit: lite stavgrejs

/ Tompa
Senast redigerad av tompa74 14 maj 2009, 19:08:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay låter bra ju :) .

Underlättar mycket istället för att kravla på golvet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

tompa74 skrev: IPklassningen på den här grunkan har jag inte ägnat någon tanke direkt, meningen är ju att det
ska vid anmodan duschas en fin ridå av medel och vatten framför den när man skurar.
Vid normal användning ja. Men vad händer om det sker en "olycka"? Kör du med jordfelsbrytare eller?
erikbrannlund

Inlägg av erikbrannlund »

En kommentar från någon som har erfarenhet av "riktiga" :) skurmaskiner. Jag tycker att vinkeln på handtaget är för brant. Handtaget bör vara placerat någonstans mellan midjan och höften för att det ska vara bekvämt att skura ngn längre stund.

/Erik
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tompa74:
"Jag har nog provat med alla skurmedel som finns, testade även lite lösningsmedel"

Prova att lösa upp maskindiskmedel i en hink med vatten. Blöt ner golvet med det och låt verka någon halvtimma.
Det som inte går att skura bort då kommer aldrig att lossna. Jag och en kompis har med stor framgång testat detta på ett omöjligt biografgolv. :)
Skriv svar