Vertygsväxlare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Vertygsväxlare

Inlägg av DW »

Är det någon här på ef som känner till något bygge med lite ritningar o bilder på en verktygsväxlare
för iso 40. Sökte men fann bara växlare som satt på olika maskiner. Lite sugen på en enklare variant.
Ideér kanske ?
Lucanus

Re: Vertygsväxlare

Inlägg av Lucanus »

Hoss har en rätt ok tråd här: http://www.cnczone.com/forums/showthread.php?t=80351
Tror den är en fortsättning på en tidigare tråd på samma forum, finns en länk i första posten.

Han har även ett par video klipp på bygget/funktion i sin youtube-kanal.
http://www.youtube.com/user/hossmachine

Hoppas det hjälper, och vi vill se bilder på bygget ditt:)
H.O

Inlägg av H.O »

DW,
Är det "manuell" ISO40 (DIN2080) du tänker på, med gängad dragstång eller har du en spindel med pneumatisk/hydraulisk dragstång för hållare med dragtapp men saknar själva "växlaren"?

Hoss och andras "enklare" ATC bygger på att man använder en och samma spännhylsa i spindeln och sedan har verktygshållare vars skaft passar i den hylsan. Det fungerar bevisligen och det finns ju spännhylsor som passar direkt i en 40-kona men planfräsar och andra större verktyg är helt enkelt inte gjorda för att hållas i spännhylsa.

Att växla hela hållaren är naturligvis "rätt" väg att gå men betydligt krångligare eftersom drivtapparna på spindeln måste "syncas" med urtagen i hållaren. Inte omöjligt att göra men krångligare. En annan aspekt på det hela är hurvida maskinen är en knä- eller bäddfräs. Att bygga en växlare runt en bäddfräs är ju enklare eftersom man då kan "skjuta in" verktyget under spindeln och låta huvudet "plocka upp" verktyget. På en knäfräs blir det...ja jag vet inte...visst kan man ha verktygen i ett rack på bordet men det äter ju upp en hel massa av arbetsområdet.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Lucanus:
Tackar, det var nog den länken jag sökte bl.a.

H.O
Den varianten funkar om man har plats, vilket iof min maskin har Storebro combimill cnc. Men jag har förstått att man kanske skall börja med manuell
montering men maskinell fastspänning. Någon här på forumet har ritat en variant av spindel med fjäderbrickor i som drogs med pneumatisk kolv.
Den bilden/ritningen är jag ute efter. Det är ju onödigt att bygga svårare än man klarar av. Jag har en Linak som är ca 300mm 24 volt gissningsvis en
16--20mm gängstång i. Trapets ? Den skulle nog göra ett bra jobb i toppen spindeln. Jag har tillgång till tryckluft men nyttjar heller en mekanisk lösning
då trycktanken är på ~600 liter. Mycke oväsen för lite jobb. Vad tror ni om denna som dragmotor

Bild

jag har ju iso40 med dragstång idag.
H.O

Inlägg av H.O »

Kan det vara min BT30 spindel du tänker på kanske? Använd fjäderbrickor eller likande för att hålla fast verktyget och något elektriskt/pneumatsikt/hydrauliskt för att komprimera fjädrarna och släppa verktyget. Jag skulle aldrig våga lite på något som måste vara "aktiverat" (typ en luftcylinder) för att verktyget skall sitta i spindeln.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

H.O skrev:Jag skulle aldrig våga lite på något som måste vara "aktiverat" (typ en luftcylinder) för att verktyget skall sitta i spindeln.
Word, som den yngre generationen säger. :wink:
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

H.O.
Japp, den tråden var det säkert. "Använd fjäderbrickor eller likande för att hålla fast verktyget "
Jag misstänkte att du var med på ett hörn.

AndreasL.

Inget fel på tryckluft men man skall i detta fallet inte hålla något utan tvärtom "frigöra" verktyget. Nu har jag
tänkt att fixa det mekaniskt med Linak-skruven. Men jag förstår din tanke. Alla lösningar med tryckluft är dock
inte galet. Beroende på konstruktion kan man med ett knäled utnyttja en luftkolv. Försvinner trycket så är
ex knäet i överspänt läge och kan inte återgå utan hjälpkraft. Finns massor med fixturer som jobbar så i
industrin.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Linak inte riktigt lämplig för så kort rörelse som behövs, och onödigt skrymmande.
Bättre med motor med stor utväxling och en excenter + switch för 2 stopplägen
Senast redigerad av Eli 13 maj 2009, 12:34:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Den Linak du ser i bild är rejält utväxlad. Lyfter lätt 300kg på 12v. en den är 24v, hade inte mer vid provet.
Man kunde dra åt med 12v och lossa med 24v så borde ju skillnaden lösa det höga moment som kan uppstå.
Jag kan antingen använda kula eller DIN 2048 med M16 gänga.

Förklara gärna din idé med excenter.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

DW skrev: Förklara gärna din idé med excenter.
Borra 10mm hål exentriskt i kort 15 mm axelstump., Träd på ett passande kullager
och en kamskiva med 2 jack mitt emot varandra. Stick i 10 mm axel i hålet och lagra med ett mindre kullager på varje sida.
Koppla till lämplig motor med utväxling i serie med switch som känner av jacken och ger hållström till motorn, så behövs bara en puls för att gå till andra läget.
sledneck

Inlägg av sledneck »

H.O skrev:DW,
En annan aspekt på det hela är hurvida maskinen är en knä- eller bäddfräs. Att bygga en växlare runt en bäddfräs är ju enklare eftersom man då kan "skjuta in" verktyget under spindeln och låta huvudet "plocka upp" verktyget. På en knäfräs blir det...ja jag vet inte...visst kan man ha verktygen i ett rack på bordet men det äter ju upp en hel massa av arbetsområdet.
Nja.knä eller bäddfräs spelar ingen roll.
Växlaren behöver inte sitta paralellt med spindeln.
De flesta fleraxliga maskinerna kan växla verktyg
oavsett om spindeln står i B (90+-90)grader

Blanda inte ihop knä och bäddfräs.
En knäfräs lyfter hela bordet plus detaljen i Z.
Bäddfräsar använder du till långa detaljer där bordet
oftast är fast.
H.O

Inlägg av H.O »

Visst GÅR det på en knäfräs men det blir krångligare eftersom man då behöver en växlare med arm som plockar ur och i verktyget i spindlen. (Om man, som sagt, inte har verktygen i ett rack på bordet). Sådana är svårare att bygga själv... Med en bäddfräs, där huvudet/spindeln rör sig upp och ner blir det enklare då det "bara" är att skicka in karusellen under spindeln och låta den "plocka upp" verktyget.

Nu är jag inte SÅ bevandrad i maskinjungeln (men jag vet vad det är för skillnad på en knä och bäddfräs) men JAG har nog faktiskt aldrig sett en knäfräs med verktygsväxlare. En bild på en vore intressant att se.
sledneck

Inlägg av sledneck »

H.O skrev:
Nu är jag inte SÅ bevandrad i maskinjungeln (men jag vet vad det är för skillnad på en knä och bäddfräs) men JAG har nog faktiskt aldrig sett en knäfräs med verktygsväxlare. En bild på en vore intressant att se.
Nä,du är nog inte så bevandrad.
Pedersen(Danskt märke tror jag) fick jag min utbildning på 1993.
http://www.industritorget.se/default.as ... ersikt.asp

Edit:http://www.industritorget.se/pics/kop/u ... 42_1_s.jpg
sledneck

Inlägg av sledneck »

H.O skrev:Med en bäddfräs, där huvudet/spindeln rör sig upp och ner blir det enklare då det "bara" är att skicka in karusellen under spindeln och låta den "plocka upp" verktyget.
Jag tror att du tänker på en knäfräs när du ser denna( http://www.konturverktyg.se/robodrillT21Det.jpg).
Jag har kört denna (borrmaskin-mer är det inte).
95% av alla verktygsväxlare använder en arm för att växla verktyg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

sledneck
Jag tror H.O och dom andra är helt inspårade på tallriksväxlare. Dom har blivit vanliga dom sista 10åren på billiga vertikala fleropar, på grund av dess enkelhet (=billigt). Dock så kräver dom att man kan köra spindeldockan upp och ner som Z-axel, eftersom dom saknar växlararm. Det här är en sniken konstruktion, men fungerar hyggligt om man har måttligt antal verktyg. Jämfört med en "riktig" armväxlare blir växlingstiden lång och den ökar med antalet verktyg karusellen är gjord för.
Men, nu gäller ju det här hobby-maskiner, och då spelar växlingstiden mindre roll, man är mer intresserad av att göra så enkelt som möjligt.

H.O
Jag har för mig jag sett nån maskin som har tallriken höj och sänkbar med luftcylinder, när man inte haft möjlighet att köra spindeldockan upp och ner.
Skriv svar