Velleman VTSSC50N (Velleman produktinfo) från Electrokit eller 82-422-08 Lödstation SR-976 ESD hos ELFA.

Funderar bara på om någon har spontana kommentarer om för/nackdelar. ESD är ju alltid en fördel, men inte ett absolut krav... Att kunna välja flera sorters bra spetsar är viktigt. Jag har redan två spetsar som passar till VTSSC50N, så det gör ju den lite mer attraktiv. Å andra sidan kommer jag förbi ELFA på måndag och slipper därmed frakten. Det står inte om spets ingår i elfas lödstation eller om man måste köpa extra spetsar. Jag måste ändå ha minst en "normal" och en något finare spets till SMD. Skulle gärna vilja kolla om inte de spetsar jag har passar även ELFAs lödstation, då de har liknande keramiska element. mina spetsar har en innerdiameter på 6mm.
ELFA brukar ju vara dyra i förhållande till vad man får, så logiskt sett borde ju den från ELFA vara av sämre kvalitet , även om den kostar lite mer?
Jag har hittils aldrig lödat med temperaturreglering. Vilka temperaturer brukar vara de mest använda? Ser att ELFAs går att variera mellan 250-480 °C medan electrokits från 150-420 °C. Finns det behov av temperaturer under 250 grader / över 420 grader?
EDIT: risken med ELFAs är väl att det är en udda sort så när jag behöver spetsar nån gång om ett par år så finns de väl inte. Velleman verkar ju vara ganska väletablerad.
--------------------
Flyttade ut detta inlägg från tråden "Lödverktyg Sammanfattning". Där ska inga frågor finnas, utan bara recensioner över lödstationer och liknande.
//Jimmy
--------------------