Hjälp med komponenter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Hjälp med komponenter

Inlägg av Gildebrand »

Hej!

Jag ska löda ett kretskort efter en ritning (http://www.hoelscher-hi.de/hendrik/english/servo.htm). Jag har tidigare bara lött kretskort åt kompisar när de har fixat komponenterna själva så jag vet inte riktigt vad jag ska välja i den här djungeln. Med i ritningen finns det tre olika kondensatorer.

Kod: Markera allt

27pF
100nF
100µF
Jag tror att 27pF & 100nF är Keramiska, efter bilderna jag sett på det färdiga kretskortet. Funkar dessa två att använda: http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=40502243 & http://www.electrokit.se/item_show.php?code_no=40502307 ? Vad betyder 0603 i namnet på kondensatorn? Såg att det fanns 0805 och 1206 också.

100µF kondensatorn är av typen elektrolyt. Den fanns det två modeller av på Electrokit, YXA och YXF. Vilken ska jag välja?

Jag behöver också en likriktare, och det enda det står om den i ritningen är att den är rund. Vet inte riktigt vilken jag ska välja här heller.

Och juste ja, 10pins DIP-Switch. Vart hittar jag det?
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av danielr112 »

> 0603 i namnet på kondensatorn? Såg att det fanns 0805 och 1206 också.

De är storleken på dem. De kondensatorer du tittade på där är ytmonterade sådanna. Du ska inte ha hålmonterade?
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av Gildebrand »

Jo, det är nog det jag ska ha, men de där modellerna var de enda som jag hittade. Säljer de även hålmonterade eller?
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av danielr112 »

Förmodligen gör de det. Annars kan du kolla på Elfa.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av jesse »

Absolut säljer dom hålmonterade kondensatorer. Gå in på Elektrokit (under kondensatorer) på:

"el.lyt stående" - där hittar du passande 100µF - du behöver varken YXA eller YXF - välj Art Nr 40520007 istället.

"keramiska" (ej 0603 0805 eller 1206!) - där finns 100nF.

27pF har dom faktiskt inte som hålmonterade!

Men jag kollade på kretskortet och det fungerar utmärkt att löda dit ett par 27pF typ 1206 där de hålmonterade skulle sitta. (men du bör ha en pincett eller tandpetare att hålla dem med). Annars duger säkert 22pF. Det har dom som hålmonterade keramiska på Electrokit. Enligt databladet för Atmega8515 så rekommenderas det att kondensatorerna ska vara mellan 12 - 22pF, så 22pF borde fungera bättre än 27pF !

(Hade jag varit du så hade jag valt 22pF typ 1206 - det är snyggt med ytmonterat och de är inte svåra att montera om man inte har dålig syn eller är darrhänt)

I vilket fall som helst ska du inte behöva beställa från något annat ställe bara för det.

Jag har några kommentarer om schemat:

Avkopplingskondensator (100nF) finns på IC2 men inte på IC1. Det bör finnas en 100nF som sitter vid pinne nr 40 (IC1) till GND - köp en extra 100nF (typ 1206) så kan du löda dit en där, så minskar mängden stör-strömmar i kretskortet. Fäst den så nära pinne 40 som möjligt.

Resetpinnen (pin 9 på IC1) "hänger i luften". Den är den enda pinnen på ATmega8515 som inte är ESD-skyddad. Det räcker att du petar med fingret på kontakten där för att kretsen ska paja (särskilt om det är en torr vinterdag och du har gummiskor , fleece-tröja eller just har tagit av dig mössan t.ex.). Vill du förbättra skyddet så kan du t.ex. koppla en diod (1n4148) mellan reset och +5V. Den går att lägga på baksidan av kretskortet från pinne 9 ner till andra änden på C7 med det svarta strecket mot plus.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av Gildebrand »

Jesse:

Tack för all hjälp och tips. Det där med att reseten är dåligt skyddad var faktiskt något jag tänkte på också, men missade pin40. Tror ni att det går att använda SN75176BP istället för SN75176B? Då jag har massor av den förstnämda liggandes hemma. Spelar det inte riktigt någon roll med likriktare? Första bästa med rätt form eller?
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av Gildebrand »

Vart hittar jag 10-pins DIP-Switch där pinsen sitter monterade 90° från benen?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av jesse »

B eller BP : P:et är bara en tilläggsbokstav som betyder att kapseln är av typen "DIP". Så det är fortfarande samma krets.

Likriktare: vilken som helst som passar, ja , i princip. Eller fyra dioder. (1N4001 t.ex)

DIP-switchen kan jag inte tipsa om.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av Gildebrand »

Ok, så det funkar att köra med den kretsen rakt av utan några modifikationer i hårdvaran eller firmwaren!?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av jesse »

Jo, den ska passa utan ändringar. Det ska vara BP för att passa.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av Gildebrand »

Sitter och försöker lära mig hur det funkar, sitter och läser på databladen för de olika komponenterna och så, tror jag förstår det mesta men en grej har jag inte riktigt förstått med den här ritningen. Varför ska man mata likriktaren med 9-12VAC när samtliga komponenter ändå går på 5v? Vore det inte bättre att mata 7805 transistorn med något som ligger lite närmare 5v från början istället?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av jesse »

Jo, självklart. Det allra bästa vore väl att mata alltihop med 5.0 volt och skippa regualtorn. Men "9-12 V" brukar man väl säga för att ha lite marginaler. 7805 tror jag ska ha minst 2 volt extra för att kunna reglera, så det innebär minst 7 volt i så fall. Men då måste du ju vara säker på att det inte är något rippel osv. som ger små korta spännigsfall. Därför brukar man rekommendera minst 9V för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
Gildebrand
Inlägg: 1108
Blev medlem: 8 maj 2009, 21:40:49
Ort: Falun

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av Gildebrand »

Jesse, Du tyckte att jag skulle lägga en avkopplingskondensator på GND. Men du skrev också att GND var pin 40 fast den är pin 20. Förstår inte riktigt vad du menar.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av LaRdA »

Altså en avkopplingskondensator mellan pinne 40 (VCC) och pinne 20 (GND).
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Hjälp med komponenter

Inlägg av jesse »

Kondensatorn ska ligga nära pinne 40. Men andra änden på kondensatorn går till GND - vilket är den stora kopparytan innanför (och som är ansluten till pin 20)
Skriv svar