UV-box fråga. För framkallning av kort för etsning
- rysshack.se
- EF Sponsor
UV-box fråga. För framkallning av kort för etsning
Kjell&co säljer UV lysrör, så man kan bygga sin egen uv-box, är det någon på forumet som byggd en sådan?
I sådana fall, hur blev resultatet?
Har funderat på att bygga en sådan box och har följande frågor:
1. Om man gör en box, spelar det någon roll att man har vanligt fönsterglas mellan lysrör och plattan man skall framkalla??
Solljus tappar frekvenser då det går igenom vanligt fönsterglas.
Om specialglas krävs, någon som vet var man får tag på det?
2. Kjell säljer sina lysrör billigare om man köper 4 st.(länk med separat sökväg i botten av inlägget)
Räcker 4 st lysrör till att bygga en UV-box som belyser dubbelsidiga kort? alltså 2 lysrör i locket av lådan och 2 i botten.
Påverkas endast framkallningstiden, av färre rör, så kan det ju vara ok. Det viktiga är att framkallningen blir jämn och fin.
3. Någon som vet billigare alternativ, till att bygga en box själv med delar från Kjell&CO?
(Jag har redan läst tråden om ""Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!", föredrar dock det att framkalla med UV-box)
4. Någon som har några förslag eller ideer angående ett UV-box bygge?
Kanske någon byggt en själv, och anmärkte på något.
sökväg på http://www.kjell.com hemmsida
> Elektronik / Mönsterkort / UV-box / 63195
I sådana fall, hur blev resultatet?
Har funderat på att bygga en sådan box och har följande frågor:
1. Om man gör en box, spelar det någon roll att man har vanligt fönsterglas mellan lysrör och plattan man skall framkalla??
Solljus tappar frekvenser då det går igenom vanligt fönsterglas.
Om specialglas krävs, någon som vet var man får tag på det?
2. Kjell säljer sina lysrör billigare om man köper 4 st.(länk med separat sökväg i botten av inlägget)
Räcker 4 st lysrör till att bygga en UV-box som belyser dubbelsidiga kort? alltså 2 lysrör i locket av lådan och 2 i botten.
Påverkas endast framkallningstiden, av färre rör, så kan det ju vara ok. Det viktiga är att framkallningen blir jämn och fin.
3. Någon som vet billigare alternativ, till att bygga en box själv med delar från Kjell&CO?
(Jag har redan läst tråden om ""Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!", föredrar dock det att framkalla med UV-box)
4. Någon som har några förslag eller ideer angående ett UV-box bygge?
Kanske någon byggt en själv, och anmärkte på något.
sökväg på http://www.kjell.com hemmsida
> Elektronik / Mönsterkort / UV-box / 63195
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: UV-box fråga. För framkallning av kort för etsning
"är det någon på forumet som byggd en sådan?"
Massor!
Sök på UV*box* på forumet så hittar du dessa.
(Det kom med några andra projekt i listan, men jag gjorde bara en snabbsökning.)
När det gäller fråga 1: Det går utmärkt med vanligt fönsterglas, eller glas från tavelramar, som jag själv använder.
edit: Hmmm.. blev något fel där i sökvägen, men sök på UV*box* och välj att den ska söka i "Projekt" samt välj "Visa resultat som Trådar".
Massor!
Sök på UV*box* på forumet så hittar du dessa.
(Det kom med några andra projekt i listan, men jag gjorde bara en snabbsökning.)
När det gäller fråga 1: Det går utmärkt med vanligt fönsterglas, eller glas från tavelramar, som jag själv använder.
edit: Hmmm.. blev något fel där i sökvägen, men sök på UV*box* och välj att den ska söka i "Projekt" samt välj "Visa resultat som Trådar".
- rysshack.se
- EF Sponsor
Tackar för tipset Jimmy!
Såg att några hade gjort lådor med uv dioder. UV dioder verkade dock vara mycket dyra, någon som har tipps på billiga dioder för att bygga uv låda?
Såg att några hade gjort lådor med uv dioder. UV dioder verkade dock vara mycket dyra, någon som har tipps på billiga dioder för att bygga uv låda?
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag vill minnas att jag gav 68:- Kr inkl frakt för 100 st UV dioder från Sure
Electronics när jag byggde min UV låda. Det räckte i mitt fall att bestycka
2 st Europakort med 48 st dioder på varje. Vill man kunna belysa en större
yta är det bara att göra 2 eller 4 kort till, köpa en större plasback på Biltema
och be glasmästaren skära till ett större glas.
Electronics när jag byggde min UV låda. Det räckte i mitt fall att bestycka
2 st Europakort med 48 st dioder på varje. Vill man kunna belysa en större
yta är det bara att göra 2 eller 4 kort till, köpa en större plasback på Biltema
och be glasmästaren skära till ett större glas.
Här har du UV-dioder, inte så dyra. Men jag kan tänka mig att rent kvalitetsmässigt sett så blir det bättre med lysrör (och även mindre pilligt när man ska löda fast alla dioder). Dioder funkar bra till hobbybruk dock
.

- rysshack.se
- EF Sponsor
Tack för tipset Project_x
Läste på Bungards hemsida att deras laminat skulle ha:
Dioderna du refererade till verkade ligga mellan 400-405 nm som peak, vilket är just i kanten av intervallet....
Nu vet jag inte hur det är med andra laminat, men antar att de har liknande specifikationer på vilken våglängd som skall användas.
men som sagt, det funkar nog för hobbybruk, och det är ju det jag ska använda det till....
Man vill ju inte betala samma pris för en framkallningsutrustning, som en medelstor villa i inlandet.
Läste på Bungards hemsida att deras laminat skulle ha:
http://www.bungard.de/content/view/25/1/lang,english/The maximum spectral response is in the range of 350 - 400 nm
Dioderna du refererade till verkade ligga mellan 400-405 nm som peak, vilket är just i kanten av intervallet....
Nu vet jag inte hur det är med andra laminat, men antar att de har liknande specifikationer på vilken våglängd som skall användas.
men som sagt, det funkar nog för hobbybruk, och det är ju det jag ska använda det till....
Man vill ju inte betala samma pris för en framkallningsutrustning, som en medelstor villa i inlandet.
Jag har testat bägge metoderna och rekommenderar att du kör på lysrören! Problemet med lysdioderna är att man inte får helt jämn belysning oavsett vilken höjd du placerar glaset. Resultatet blir att du vid etsningen tvingas etsa så pass länge för att få rent mellan ledarna så att etsningen även tar på ledarna eller så etsar man lagom för merparten av kortet men får ställen där kopparn mellan ledare delvis finns kvar. Jag testade en mängd olika tider, höjder etc men fick det aldrig att bli riktigt bra.
När jag sedan gick över till lysrör så tog det bara ett par gånger tills jag hittade en lämplig belysningstid. Etsningen går nu helt utan problem och kanterna på ledarna blir knivskarpa, varenda gång! Jag köpte en gammal smäcker scanner och byggde in rören i. Sedan konstruerades en timer baserad på en pic. Min idealtid är 3.45 minuter. Men om du söker på forumet så kommer du att finna att olika personers lösningar kräver olika belysningstider. Det är bara att pröva sig fram.
När jag sedan gick över till lysrör så tog det bara ett par gånger tills jag hittade en lämplig belysningstid. Etsningen går nu helt utan problem och kanterna på ledarna blir knivskarpa, varenda gång! Jag köpte en gammal smäcker scanner och byggde in rören i. Sedan konstruerades en timer baserad på en pic. Min idealtid är 3.45 minuter. Men om du söker på forumet så kommer du att finna att olika personers lösningar kräver olika belysningstider. Det är bara att pröva sig fram.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Tack Tjille för kommentaren!
Det kanske är lättare att använda sig av rör ändå, och det är ju viktigt att det blir jämt!
Av ren nyfikenhet, testade du att röra på dioderna under exponeringstiden?
Det kanske är lättare att använda sig av rör ändå, och det är ju viktigt att det blir jämt!
Av ren nyfikenhet, testade du att röra på dioderna under exponeringstiden?
Jag har box både med lysrör och dioder. Dioderna köpte jag från Sure. Tycker att dioderna är smidigare när det är mindre saker som ska belysas och har inte upplevt några problem. Diodboxen kostade också 1/3-1/4 så mycket som lysrörsboxen. Här är bilder på uppsättningarna:
Lysrör:

Dioder:

Resultat diod-box. Smalast ledare är 10 mil. :

Lysrör:

Dioder:

- prototypen
Mina grejor har hängt med i 31 år
2 st kaffeburkar och inuti sitter en kvartslampa från CO, ett lock (slutare) går att stänga för när man byter kort.

På bänkskivan sitter det en tätningslist och där lägger jag laminat + film och en numera lexanskiva på, den blå slangen går till vucuumpumpen, en mjölkmaskin från 40-talet.

När man suger ut luften så kommer filmen mot laminatet.
Exponeringstid 7 minuter då jag har ganska stort avstånd upp till lampan för att kunna göra stora kort med jämn exponering.
Protte
2 st kaffeburkar och inuti sitter en kvartslampa från CO, ett lock (slutare) går att stänga för när man byter kort.

På bänkskivan sitter det en tätningslist och där lägger jag laminat + film och en numera lexanskiva på, den blå slangen går till vucuumpumpen, en mjölkmaskin från 40-talet.

När man suger ut luften så kommer filmen mot laminatet.
Exponeringstid 7 minuter då jag har ganska stort avstånd upp till lampan för att kunna göra stora kort med jämn exponering.
Protte
Uråldrig tråd.. jag vet.. men skulle vara intressant att veta hur man bygger en sån Led platta.. och vilka leds man använder sig bäst av.. och motstånd.. ? samt strömkälla..swirve skrev:Jag har box både med lysrör och dioder. Dioderna köpte jag från Sure. Tycker att dioderna är smidigare när det är mindre saker som ska belysas och har inte upplevt några problem. Diodboxen kostade också 1/3-1/4 så mycket som lysrörsboxen. Här är bilder på uppsättningarna:
Lysrör:
Dioder:

- Klas-Kenny
Det borde inte vara några problem att bygga på vanliga Experimentkort. Lite jobb med att kapa ledarbanor för att få till det, men det går.
Motstånd och strömkälla är ju relativt.
Du kan ha en väggvårta från skrotbingen, sen utforma resten utefter spänningen hos den.
Tex. en 12v-trafo kan du köra tre LED på 3,1V styck i serie och sen ett motstånd på (12-3,1*3/0,02)135 Ohm i varje serie.
LED kan du köra i princip de billigaste som heter UV-LED du kan finna, rekommenderar Ebay eller DealExtreme.
Motstånd och strömkälla är ju relativt.
Du kan ha en väggvårta från skrotbingen, sen utforma resten utefter spänningen hos den.
Tex. en 12v-trafo kan du köra tre LED på 3,1V styck i serie och sen ett motstånd på (12-3,1*3/0,02)135 Ohm i varje serie.
LED kan du köra i princip de billigaste som heter UV-LED du kan finna, rekommenderar Ebay eller DealExtreme.
- Mizzarrogh
OffTopic..
prototypen, skulle onekligen vara intressant att se mer av dina arbetsrum, är litet avis på mjölkmaskinen...
prototypen, skulle onekligen vara intressant att se mer av dina arbetsrum, är litet avis på mjölkmaskinen...

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Mjölkmaskin, har en gamling ståendes som ska 'renoveras' (det var för den jag köpte blästermusslan bl.a)