Intresse av att träffas och bygga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rektifier
Kontakt:

Re: Intresse av att träffas och bygga?

Inlägg av rektifier »

Jo jag har tänkt på Hackerspace men det krävs lite mer. Det måste organiseras, folk måste betala i tid, vissa ska ha ansvar, vad gör man med folk som inte beter sig som man ska, vilka ska nycklar m.m. Initialt tänkte jag inte så långt utan tänkte mest att det kunde vara kul att sitta och bygga på sina projekt med några som hade samma intressen. Bolla ideer och lära av varandra. Behöver inte vara så strikt, kan vara att man ses nån gång varannan vecka i nåns garage ett par timmar som en början. mest så man får en känsla för om det är nåt att hålla på med.

eller så gör man som NY Resistors (hackerspace i brooklyn) och tar 1000 $ i medlemsavgift och gör sig av med oseriösa aktörer med detsamma...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast få kommer ju att betala dom pengarna för något som ska bildas, det är en annan sak om man redan har en vettig lokal och ett fungerande "system"..
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

NYC Resistor tycker jag själv verkar väldigt lovande och fungerar ju tydligen riktigt bra med sitt sätt.

Men som alltid, mycket handlar om att attrahera "rätt" människor...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag fann en ganska rolig guide om att organisera sådana här saker, mycket träffsäker!
Jag är med och arrangerar en musikfestival (www.norbergfestival.com) och känner igen en hel del!

http://events.ccc.de/congress/2007/Fahr ... 0Space.pdf
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Dokumentet som dar303 länkade till pekade vidare till en annan ganska träffsäker grej: Bike shed.
Det fanns lite tänkvärda "dialogrutor" i den länken som kanske skulle passa i forumet.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det finns ett hackerspace i Malmö visade det sig!
Verkar inte vara så avancerat men man kan ju hjälpa dom på traven, de har lokal och vilja!
NåttCooltNamn

Inlägg av NåttCooltNamn »

Detta skulle verkligen kunna vara något av intresse för mig. Jag har en pinnsvets med tig-tillsats och en halv-liten svarv (typ en sån här) som skulle kunna få stå i en sådan lokal om folk kan respektera dem (= följa några väl valda regler, tex betala för använd argon, inte överbelasta dem etc.).
Jag vet inte vad en småsunkig källarlokal i förorten kan tänkas kosta men det borde inte behöva vara svindyrt, tänker jag? Hur stor skulle den behöva vara? Vore trevligt med toalett och rinnande vatten.
/David

EDIT: hehe, ect är någonting helt annat än etc
Senast redigerad av NåttCooltNamn 7 maj 2009, 14:21:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Den här tråden har legat på is ett tag, men intresset finns kvar. Är det någon som kollat upp mer om möjligheter, eller har nya funderingar? Dags att dra liv i tråden igen tycker jag.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Intresset finns i allra högsta grad kvar, det låter bara bättre ju mer jag tänker på det :)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Väldigt intressanta dokument ovan, mycket tänkvärt att läsa där. Man behöver ju inte göra om alla misstag, även om man säkert åker på ett och annat gupp på vägen.

Det finns tydligen ett embryo till Hackerspace i Göteborg också. För folk i övriga landsändar kanske denna sida kan vara en start att hitta likasinnade utöver de som redan finns på forumet.

Jag ska kolla om jag får komma på besök på någon/några hackerspaces i Australien när jag ändå skall dit. Om inte annat kan man ju få lite inspiration att ta med hem.

/Andreas
NåttCooltNamn

Inlägg av NåttCooltNamn »

En snabb titt på blocket gav denna annons. Kunde kanske vara nått? Det står att det ej ska lukta eller låta mycket, men man kan ju fixa nån sorts ljudisolering?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Hmm... tja det kanske inte är helt fel med en lokal där, 100m2 kommer man ju ändå en liten bit med och skyddsrum brukar ju vara rätt säkra också... och brommaplan är ju dessutom nära och bra ^_^
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

wolfheat skrev:Idén är jättebra, men då vi är så pass utspridda över landet skulle jag tro att en uppdelning över landet vore det bästa. Kanske Stockholm, Göteborg, Norrköping, Jönköping, Malmö är bra placeringar. Norrut kan nog avstånden bli lite väl stora. Så där får man nog se om det finns någon stad med 5+ personer med tillräckligt stort intresse.
Skulle man inte kunna byta ut Norrköping mot Linköping i såfall, för att få lite bättre spridning?
Då är det nästan så att man själv skulle kunna komma. För jag gillar idén väldigt mycket. :)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Om man är ett litet gäng i Gbg kanske man kan samsas om ett rum på Kulturföreningen Egalia. CNC är nog uteslutet iom att det inte får låta så mycket i rummen som är lediga, men lite elektronikpyssel är nog inga problem.

Den här lokalen lät lovande annars, men då bör man vara ett stort gäng, 200 m² är nog i mesta laget. Undrar vad hyran kan vara? Läget är ju skitbra, med gång/cykelavstånd till Hornbach, Biltema, Backaplan mm.

Industriområdena kring Backaplan verkar mer idealiska ju mer jag tänker på det. Hyfsat centralt, nära till diverse tekniska affärer för material-/materielinköp, bra lokaltrafik och förhoppningsvis inga störkänsliga grannar. Enda kruxet är väl hyrorna, vad jag förstår av blocket-annonserna ligger det runt 500 kr/m² och år. Det blir ju en bra slant även för en mindre lokal. Man får nog börja med en ganska liten lokal och byta upp sig allt eftersom.

Alternativet är kanske att dra sig ut en bit i förorten, men jag vet inte riktigt hur stor skillnad i hyra det kan röra sig om. Såg t.ex. lokaler från 800 kr/m² i Biskopsgården, verkar dyrt mtp. läget... Visserligen nyproducerat, sån lyx har man knappast råd med som hobbyförening.

Är det någon som har koll på vad rimliga lokalpriser är i Göteborg med omnejd? Själv har jag noll koll utöver det lilla jag sett på blocket och det kanske inte är representativt, blocket är ju ingen prima kunskapskälla direkt :).

Edit: Den här hade ju inte varit fel, långt i från realistiskt, men man kan ju alltid drömma :).

/Andreas
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Kanske finns det nån som har en bra lokal hemma som kan tänka sig att "låna ut"/"hyra ut" den till den eventuella föreningen. Fördelen för den som gör detta är ju att han/hon får grejer som svarv, fräs, reflowugn etc lättillgängligt, vilket kanske kan göra det hela värt besväret. Dock bör lokalen helst vara tillgänglig dygnet runt, med "fri" access för medlemmarna.
Skriv svar