Dataöverföring genom släpring!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
degen

Dataöverföring genom släpring!

Inlägg av degen »

Hej!
Jag gjorde ett projekt förra året med en AVR. Projektet var det klassiska när man har en array av lysdioder som snurrar ganska fort och om man blinkar dom rätt så kan man projecera en bild. Jag vill göra om detta projekt nu men mycket bättre. I den förra versionen så snurrade all elektronik med kretskortet och jag hade en strömöverföring genom 2 väldigt hemmabyggda släpringar som ni kan se i bilden nedan. I nästa version har jag funderat på att använda en Gumstix Earth eller liknande. Men för att kunna utnyttja kraften i den så vill jag ha elektroniken fast denna gång så man kan koppa in tex kamera eller liknande. Så här kommer min fråga, är det möjligt att köra seriell kommunikation störningsfritt genom släpdon eller har någon något annat förslag, trådlöst??
Dioderna är kopplade till shiftregister och i nya funderar jag på 200 dioder och ca 400 rader. Så om jag vill ha en hastighet på ca 15-20 varv/s så måste jag kunna överföra 200*400*20 = 1600 000 bitar/s.

Tack för alla svar!
/dgn

Här finns lite fler bilder:

http://picasaweb.google.se/Niclas.Evest ... directlink

Bild
Nerre

Re: Dataöverföring genom släpring!

Inlägg av Nerre »

Jag misstänker att det blir för mycket störningar att köra det via släpring. Optisk överföring kanske kan vara nåt? Alltså något som sitter i rotationscentrum.

Frågan är om det behövs dubbelriktad kommunikation? Det lär väl ändå inte finnas tid att göra omsändningar?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kanske dela på projektet, på den roterande delen en processor som sköter multiplexet och en processor utanför som bygger upp bilden sedan en IR överföring i axelröret. Strömförsörjningen skulle gå att göra med en roterande transformator.

Klart häftigt projekt :wink:

Protte
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det tror jag oxå är en bra ide. En processor som snurrar med, tar emot data via IR och fixar lysdioderna och sen en annan som sköter bildbehandling etc och skickar data till den förra. IR-diod inuti en ihålig axel för data och sen släpringar för matningen. Kör man med remdrift är det ju inga problem att fixa en ihålig axel.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Kul projekt!

För nästan 8 år sedan byggde jag och erixon/exile en spinning clock med släpringar och motorkol, där blev begränsningen för 'säker' dataöverföring 1,2 kBaud, med flera kol/släpkontakter kan man givetvis höja baudraten en bit. Men nästan 2 MBaud, tror inte att det är möjligt. Jag håller med dom föregående, antingen via optik eller RF. Kanske köra WLAN eller något annat 2,4GHz baserat (Blåtand/Zigbee). Med den låga rotationshastigheten kanske du inte ens skulle få problem med dopplereffekten, om antennen inte skulle hamna i mitten.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Det går att köra 100mBit ethernet med POE genom en släpring. Men det beror på hastighet och släpringens kvalitet.

Ett par/tre varv per sekund funkar. Men jag antar att det inte räcker i detta fallet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det går faktisk att köra hög datahastighet genom släpring MEN det ställer mycket höga krav på släpringen!

Den jag har sett hade flätade kontaktledning á la lödfläta, specialfett (ledande) och en del mer och körde långsamt runt (radar).

Jag hade vald att överföra via en roterande transformator eller rättare: 2 st sådana: 1 för energin och en för data.
degen

Inlägg av degen »

Tack för alla svar!
Jag gillar iden med IR överföring i axeln, men det kan bli mer otymplig mekanik. Hur snabb överföring kan man få upp på en IR länk?
Förslagen om WIFI o bluetooth är också bra men kan vara lite dyra och jag har aldrig programerat det förut. Någon som vet hur omständigt det är? Bluetooth och wifi kretsar är ju inte de billigaste så det kan nog bli så att jag köper ett Gumstix Air eller Fire som har WIFI o bluetooth istället och låter det snurra med och sedan kopplar upp laptopen mot den. Då kan man ju köra dubbel buffer att den ena varvet läser från bild1 och då läser in bild2 via WIFI och nästa var tvärt om.

Tack igen för alla svar!
/dgn
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du kan ju i princip sätta fibernätverksgrejer i rotationscentrum, då lär du kunna få rätt bra hastighet.

Visst blir det lite pillig mekanik, men inte så jättekrångligt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Vad sägs om toslink sändare och mottagare från elfa t.ex.
Thallion

Inlägg av Thallion »

Skriv svar