Programmera kretsar med java?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
barret

Programmera kretsar med java?

Inlägg av barret »

Tjena, nu har mina gamla ideér om en row blivit aktuella igen, och jag har kommit på att det skulle vara smidigt om man kunde programmera själva elektroniken i java. Jag har hört att java finns i mycket elektronik nuförtiden, så man kan ju tycka att det inte borde vara allt för svårt att fixa det.

För mig skulle det nog underlätta en hel del om jag i princip bara behöver koppla in lite sensorer och relän till ett java-chip, då jag i princip är värdelös när det gäller elektronikbiten.

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Programmera kretsar med java?

Inlägg av Icecap »

Assembler/Java/C/Pascal och till nöd BASIC... det är egentligen ingen större skillnad om man bara kan göra programmet så att det fungerar. Men jag känner på mig att du nog inte riktigt har fattat hur det fungerar: vilket språk du än använder måste du ändå ställa in alla register osv. Alla programfunktioner och inställningar är lika, det enda som skiljer är vilket språk man skriver det i, alltså har Java ingen fördel framför andra språk.

Java är ett högre nivå än C och av det jag har sett med Java i mikroprocessorapplikationer har gjort att jag håller mig långt borta från det språk i det sammanhang, man har så lite kontakt med procerssorn att det är ett problem IMHO.

Och om du vill använda Java för att du använder det på PC är det ett klart varningstecken, programmeringssättet skiljer sig allvarligt pga. den mycket stora skillnad i resurser.
barret

Inlägg av barret »

Hmm... Ja, anledningen till att jag var sugen på att använda java var för att jag har viss erfarenhet av att koda java.

Sen så, nej, det är mycket möjligt att jag inte har förstått hur det fungerar, men jag antog att jag kan skaffa en slags java-modul som t.ex. https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog utan att behöva koda direkt mot hårdvaran/processorn, utan kan sköta input och output som vilket program som helst. Det kan jag alltså inte?

Sen om det är resurskrävande spelar ingen större roll för min del, jag kan inte tänka mig att en row skulle kunna behöva så mycket processorkraft.

Eller?

Edit: Egentligen spelar det ingen roll vilket språk jag använder så länge som det är c-baserat högnivåspråk, som helst är objektorienterat. Skulle det i så fall finnas bättre alternativ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Synd att du inte länkar till _rätt_ sida på ELFA's skitsida... Fixa länken och observera att man _inte_ kan länka till sidan man är på men måste klistra in från en mikroskrift längst ner. När det är fixat får vi se.
barret

Inlägg av barret »

Aha, där ser man. Jag hoppas att den här fungerar då: http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... 000A0A036A , annars är det IM3910/3220-M210.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det är lättare med bara artikelnummer.
Tror du menar dessa:
73-213-18 73-213-59
barret

Inlägg av barret »

Funkade länken iallfall inte? Elfa borde skaffa anlita någon annan webbyrå... Men ja, de du länkade till var dom jag tänkte på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

ELFA är ett exempel hur det går när galna webbyråer får göra hemsidan ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, kan du skriva i java, borde du väl kunna skriva i C.

Finns säkert nån java modul till de lite mer kraftfullare mipsarna och armarna, på samma sätt som .net lär vara implementerat i nån microkontroller.

Oavsett vilket, de flesta uC är helt enkelt inte kraftfulla nog att implementera interpreterande språk som java och .net.
vissa av dem kan inte ens hantera ett program skrivet i C.

Objektorientering lär du nog inte hitta i uC värden, förutom mips, arm, coldfire o.dyl.
Men visst vissa grejjor i C++ vore bra att ha, även i 8/16-bitars uc, kanske C+, typ.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan säkert ladda upp någon programvara som läser Java's bytekod och interpreterar den. Men det kommer att hindra dig från att använda dom enkla och billiga kretsarna. Alternativt någon krets som implementerar Java direkt om ASIC, men dom är inte så vanliga. Dvs mer pengar, tid, effekt, komplexitet för samma resultat. Och definitivt lär det kräva mer elektronikkunskaper för att få igång dessa mer komplicerade kretsar.

I övrigt håller jag med TomasL. Tänk igenom det han skrivit.

C programmering på MCU är en rätt rimlig kompromiss mellan enkelhet och effektivitet. Rå prestanda kräver i princip alltid assembler.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Basic stamp har en systerprocessor som heter Javelin Stamp. Säkerligen helt värdelös men java kan den åtminstone, 73-192-54 är artnummer. Räkna med 1/10 av prestandan på en 50 kronors PIC för 1100 spänn ;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Databladet som ELFA länkar till för "Javalin Stamp" snackar bara om BASIC.
Verkar inte som de har ordning på dokumentationen. Säljer ELFA någon
alls av dessa moduler ?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

v-g, Låter som en super deal :razz:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har provat java med jump på Palm-V en gång i tiden - kan säga att det tillverkas hårresande mycket kod för för löjligt lite saker i java och bara en sådan sak att allt verkligen är objekt och skall initieras och sättas till värden innan något annat alls snurrar igång.

Glöm det här med färdiga structar med konstanter etc. som släpps in på rätt plats med länkare etc som i en C-kodmiljö utan den förb**** bytekoden initierar verkligen objekt efter objekt - varenda position i arrayer skall skapas objekt som sedan initieras och sätts värden, även om det är konstanter som sedan aldrig rörs...

90% av koden i en liten övningsexempel är startkod till för att sätta upp alla objekt och variabler som behövs och kodmängden kan vara 45 kByte för att skriva en 'hello world 1.0' där main-funktionen är på på 27 byte pga. alla dessa arrayer som sugs in för att hantera strängar och mattebiten för att skriva ut '1.0' - det är defintivt inte byggd för att kunna prommas utan allt skall ligga i RAM.

java av den typen man hämtar från sun bygger på att man har väldigt mycket ram att leka med - i microkontrollmiljöer är det just RAM man har väldigt ont om.

skall man leka med microkontroller så förordar jag C i kombination med inlineassembel där det är kritiskt - tom. linux-kärnan kör med den tekniken.
barret

Inlägg av barret »

Ok, jag får tacka för all input...

Om jag får fråga såhär då:

Om jag, som har ytterst begränsade elektronikkunskaper (jämfört med er andra här), men är lättlärd och fasligt händig, har tänkt mig att kunna köpa en slags modul, programmera den med något högnivåspråk, som t.ex. c, och relativt enkelt kunna koppla in analoga sensorer och reläer med enklare optokopplare/ad-kretsar (eller vad det nu ska vara) som jag klurar ut hur det går till med hjälp av google och hjälpsamma personer, vad bör jag i så fall satsa på?

Finns det någon sådan här "modul" som jag letar efter?
Skriv svar