nej jag tolkade hans inlägg som att man skulle koppla strömbryttarna på var sin sida om lampan se min dåliga bild i föregående inlägg. Och den kopplingen är inte laglig. men din trapp2 är laglig.
DeeJayPe:
Men den bild du länkar till funkar ju inte som trapkoppling.. visst man kan tända lampan på bägge brytarna men du kan itne brya den om du tänt den med den andra lampknappen.
Edit: Nu ser det bättre ut... Fasen nere till höger är till ett vägguttage eller?
Senast redigerad av AndLi 5 mars 2005, 16:47:09, redigerad totalt 1 gång.
Det är sant... Enda sättet att göra en bra trappkoppling är att mekaniskt koppla ihop brytarna!! Då kan man se på brytaren om lampan är tänt eller inte!
nog fins det billigare kontaktorer än 600:- skulle gissa på 150:- för att klara bryta 1fas 16A men det beror ju på vad det är för typ av belastning oxå.
Snabelost vad menar du med digital signal? att det är 5V när det skall vara tillslaget?
är det enfas så är det inte en kontaktor utan ett (effekt)relä. Visst finns det billigare kontaktorer men det är ingen vidarekvalitet. Jag tog ett pris på en kontaktor frå telemecanique
DeeJayPA skrev:nog fins det billigare kontaktorer än 600:- skulle gissa på 150:- för att klara bryta 1fas 16A men det beror ju på vad det är för typ av belastning oxå.
Snabelost vad menar du med digital signal? att det är 5V när det skall vara tillslaget?
Det jag menar är att signalen kommer tex från denna: