Domänhjälp! Snabba svar tack!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Re: Domänhjälp! Snabba svar tack!

Inlägg av ElectricMan »

Har ringt runt till Crystone och Loopia nu på morgonen för att byta till loopias kontrollpanel, ser ut som om jag har fixat det! :D

Tack för hjälpen alla! :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, Då vet man ju var man ska köpa domännamn nu! Inte Crystone i alla fall, blir Loopia.

Kapar tråden lite nu när nisses problem är löst...

Jag har ett webhotell på Crystone, med adressen "Karangua.se" och sen ska jag göra en ny hemsida nu som jag vill ha adressen "någonting.se". Men jag tycker att det är onödigt att ha ett annat webhotell för den, så kan jag då göra så att adressen "någonting.se" blir ekvivalent med "karangua.se/någonting"?? Alltså, den adressen som ska stå i adressfältet ska vara "någonting.se" utan att jag använder "frame forwarding"? Jag måste tex kunna skriva in "någonting.se/sida3/apa.htm"

Hoppas jag var tydlig nog!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kan funka, men de måste då lägga in i sin webserver att den skall svara på den domänen.

Med HTTP 1.0 så säger webbläsaren "GET sidan.html" och då kan en webbserver bara svara på en domän (om den inte har flera ip-adresser).

Med HTTP 1.1 så säger webbläsaren "GET http://www.sajten.se/sidan.html" och då kan webbservern svara på flera domäner, men den måste veta vilka filer som hör till vilken domän så alla domäner måste vara konfigurerade på webbservern.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det går utmärkt att koppla flera sidor till sitt webhotell hos crystone, men det är en tilläggstjänst som kostar ett par kronor extra per månad, det fungerar iaf med jobbets sida som vi har på crystone.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Är man snål, som jag.. köper man domänen hos Crystone pga. de är billigare, sen byter man till loppias kontrollpanel gratis. Då har man sparat lite stålar och man får samma sak som om man köper direkt hos Loopia, kanske krångligt, men billigare :D
Borre

Inlägg av Borre »

Nu måste jag fråga igen eftersom du inte svarade sist. Är inte prisskillnaden bara runt 15kr per år?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Borre: Jo, det stämmer. Tror det är 16kr och 10 öre per år som skiljer.. :) Men, det blir ju alltid en extra godis påse vartenda år! :lol:

Synd att det är tilllägstjänst... Det suger ju! :(
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vill minnas att i HTTP/0.9 är "Host:" odefinierad. I HTTP/1.0 är "Host:" definierad men frivillig att implementera. I HTTP/1.1 är den ett krav att implementera.
Så det går utmärkt att hantera flera virtuella webbsajter på en HTTP/1.0 server som stödjer "Host:" parametern. Vill minnas att dom flesta HTTP/1.0 servrar också implementerar detta.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Borre: Det missade jag :) 12,75 kr per år är det!

Mina besparingar:

1 år: 12,75 kr
2 år: 25,5 kr
3 år: 38,25 kr
4 år: 51 kr
5 år: 63,75 kr
6 år: 76,5 kr
7 år: 89,25 kr

Så på 7 år har jag sparat in ett års avgift! :lol:
Borre

Inlägg av Borre »

Haha, ja många bäckar små finns det ju något som heter, onekligen. ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag köpt domännamn på crystone ändå, one.com är skitdyra på domännamnen...

Men så ska jag köpa webhotell hos one.com (inga klagomål på att de skulle vara dåliga tack! :)) och då ska jag ju flytta över domännamnet dit. För att kunna göra det måste jag bla skriva på ett papper och faxa till dem, så långt okej, men sen måste jag fylla i något "Auth-ID"... Och det kan jag inte hitta någonstans... Var borde det stå? Jag har letat i bekräftningsmailen från Crystone och på kontrollpanelen där jag hanterar domänen.

E_man, hade du detta problemet? Var hittade du det i så fall?

Tacksam för snabba svar!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag faxade aldrig något papper eller så till loopia när jag bytte dit.
Tror att jag antingen ringde eller mailade Crystone för att få numret. Numret finns alltså inte "löst" på internet. Man måste be om det! :)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ja, du måste be Crystone om Auth-ID, som genereras av dom (eller snarare det "registry" domänen ligger på). Auth-ID används bara i samband med "registrar transfer" och är ett sätt att hindra domänstölder.

Ps ursäkta svengelskan, men jag tror inte det finns vettiga (icke tvetydiga) svenska termer för fikonspråket ovan.

/Andreas, som jobbat med domänregistreringar
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Då var det fixat :). Som ni sa så va det bara att ringa till dem.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu fungerar domänen till mitt nya webhotell, men av någon anledning får jag såna här (har fått två nu) mail från .se...
Bste kund,

.SE (Stiftelsen fr Internetinfrastruktur) har hand om registret fr alla .se-domner.

Anledningen till att du fr detta meddelande r fr att namnservrarna nedan fortfarande svarar p DNS-frgor fr domnnamn som har pekats bort frn din namnserver. Vnligen ta bort berrda domnnamn frn din namnserver.

Om du har ftt detta meddelande, men inte administrerar namnservern, ber vi dig ta kontakt med din namnserveroperatr fr vidare assistans.

Zones redelegated away from ns2.crystone.net:
da-robotteknik.se

Zones redelegated away from ns1.crystone.net:
da-robotteknik.se
Är det jag eller Crystone som har gjort något fel?

Mvh. Danne

Edit: Jepp, Felet låg hos crystone, de har fixat de nu :).
Skriv svar