Eagle, kan ej deleta

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Eagle, kan ej deleta

Inlägg av persika »

Jag är ny på Eagle.

Vill skapa en LCD-display som jag har hemma.

Hittade i en library i Eagle en LCD som liknade min.
Kopierade den till en ny tom library och döpt om den till ett nytt namn. Sen har jag gått in i package-editorn för att göra lite mått-ändringar och ta bort två anslutningar.

Men det går inte att ta bort anslutningarna för då kommer felmeddelande

"Can't delete Pad/Smd from a Package that is in use!"

Jag förstår inte felmeddelandet, jag har inte använt den nya LCd'n än i något schema.
Har letat i hjälpen, men jag kan inte finna lösningen.

Någon som vet hur man kommer förbi detta ?
ristomemo

Re: Eagle, kan ej deleta

Inlägg av ristomemo »

Du måste förmodligen gå in i på device och plocka bort kopplingarna mellan symbol och package. Har även fått samma problem när man kopierar en hel library-fil till en ny fil med annat namn. Som jag sedan försökt editera. Lägg då tillfälligt orginalfilen orginal.lbr som du inte vill editera i en annan mapp.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om jag inte minns fel så beror felmeddelandet på att padden i package (kapselutseendet) är ansluten till symbolen.
Testa att gå in i Device-editorn och plocka bort "länkningen" på den padden.

Svårt att förklara utan att det blir en massa svengelska. :)

Det är alltså här (i device-editorns nedre högra del) som du ska välja "Disconnect" på de pads som du vill ta bort i package-editorn. När du gjort det så sparar du och går tillbaka till package-editorn. Då borde du kunna ta bort anslutningarna.

Bilden i länken ovan kommer från den här sajten, som är en väldigt bra Eagle-guide.

edit: Ristomemo hann före. :)

edit år 2012: Guiden har bytt adress till http://www.piclist.com/images/www/hobby ... _eagle.htm
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

att modifiera befintliga komponenter i eagle är nog bland det mest feldesignade i hela programmet, jag vet inte hur många gånger jag försökt ocvh det slutar bara med att man blir arg :/
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Tack för tipsen!

Jag har provat att ta bort anslutningarna i "connect" och sen försökt att radera, men det funkar inte, fick ändå felmeddelandet.

Sen testade jag att ta bort "device" för LCD'n, då funkade det att radera anslutningar i både "symbol" och "package". Men sen fick jag göra en ny "device" och göra om alla andra anslutningarna i "connect", känns inte som riktigt rätt väg.

Jag har kollat på "http://www.hobby-elec.org/", bra sida om eagle, men usel engelska.
Skriv svar