polerna i elnätet
Man borde se att dioderna flimrar lite.
Kraftverkens effekt regleras mot frekvensen återkopplingen kan inte vara oändlig. Så det blir viss ettersläpning. Men det finns en integrerande del i regleringen så på lite längre tid är det väldigt nära 50Hz.Icecap skrev:Lundsten: jag antar att det har med belastningen av generatorer att göra men kan inte svära på det, du kan ju kolla med närmsta elvärk och fråga. Jag kan själv ha svårt att förstå att det borde hända i denna moderna tidsålder med moderna styrninger och jag vet att det är minimalt så jag tror att det kommer sig av att deres frekvensreferens kanska har en extern synkronisering som ger en mycket bra långtidsstabilitet men lite sämre korttidsstabilitet.
Du kan faktisk se dioderna blinka men du måste svepa över med blicket, precis som vid en magic wand eller LED-snurra.
Det känns flimrigt vid frekvenser på 30Hz och under, vid 50Hz ser det ganska stabilt ut, det är ju samma frekvens som ett TV uppdaterar med eller hur?
25 helbilder per sekund bildat av 50 halvbilder per sekund. Man kan faktisk se varannan linje flimra om man kollar noga på början av bilden eller ser saker som enbart fyll upp med 1 linje.
Men tricket med att svepa med blicken över fungerar bra när man ska kolla efter pulsande lampor.
Det känns flimrigt vid frekvenser på 30Hz och under, vid 50Hz ser det ganska stabilt ut, det är ju samma frekvens som ett TV uppdaterar med eller hur?
25 helbilder per sekund bildat av 50 halvbilder per sekund. Man kan faktisk se varannan linje flimra om man kollar noga på början av bilden eller ser saker som enbart fyll upp med 1 linje.
Men tricket med att svepa med blicken över fungerar bra när man ska kolla efter pulsande lampor.
-