Känner någon till om det går att rita veroboardlayouter i Eagle?
Har funderat på att skapa ett eget library med ett veroboard. Tanken var att enbart rita ut öarna på samma sätt som en komponents fysiska utseende ritas. Som man sedan kan använda som en yta man sedan manuellt routar på. Detta tycker jag redan borde ha skapats men hittar inget via google (varför uppfinna hjulet igen). Finns ju separat mjukvara för veroboard, men då blir man ju tvungen att cadda sitt schema dubbla gånger om man skulle vilja ta sin veroboarddesign till att routa ett riktigt mönsterkort.
Veroboard i Eagle ?
Re: Veroboard i Eagle ?
Inte automatiskt per default vad jag vet, men jag såg en länk för några år sen där en person kommit fram till en bra lösning. Tyvärr verkar jag inte ha kvar länken men googling kanske kan ge någon träff.
Lösningen gick iallafall ut på att personen körde manuell routing över ett rutnät som passar för veroboard. Horisontella routningar gjordes på lödsidan längs med kopparstripsen. Där strips skulle klippas gjordes ingen routing (såklart), och där jumprar behövdes routade han vertikalt på komponentsidan.
Det var lite bök men det är iallafall mindre jobb än att CAD:a om allt i Lochmaster, eller vilket veroboard-CAD du nu föredrar.
Lösningen gick iallafall ut på att personen körde manuell routing över ett rutnät som passar för veroboard. Horisontella routningar gjordes på lödsidan längs med kopparstripsen. Där strips skulle klippas gjordes ingen routing (såklart), och där jumprar behövdes routade han vertikalt på komponentsidan.
Det var lite bök men det är iallafall mindre jobb än att CAD:a om allt i Lochmaster, eller vilket veroboard-CAD du nu föredrar.
Re: Veroboard i Eagle ?
Jag undrar om det inte var denna sida: http://www.geocities.com/mike_aus_us/mi ... _EAGLE.htm
Känner igen bilderna, men texten är lite annorlunda.
Känner igen bilderna, men texten är lite annorlunda.