LAN-dator - Modd [MÅNGA BILDER!]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

LAN-dator - Modd [MÅNGA BILDER!]

Inlägg av squiz3r »

Tjena. På lovet (Jepp, det var ett tagsedan, har inte hunnit lägga upp det innan) så skulle jag på LAN (Väldigt sällan, var typ två årsedan förra gången :S) och dagen innan LANet kom jag på att min dator låter som ett halvt jettplan, så den behöver nog fixas till... Några effektiva moddingtimmar visas på följande bilder:

Detta är ett gammalt chassie som jag 'moddade' några år tidigare (målade det svart och gjorde ett fönster i det). Detta fick bli utgångsläget...
Bild

Det primära med denna modden var ju att det skulle bli tyst, sen är det ju en fördel om det bli snyggt. Så, var gör fläkten störst nytta? Jag kom fram till att en fläkt i toppen av datorn som suger ut varmluften gör stor nytta, så jag började fräsa lite...
Bild

Mätte ut lite och började borra...
Bild

Så här ska det sitta... Handtaget är väldigt viktigt, annars kan man ju inte bära den!!
Bild

Fram med sticksågen!
Bild

Bultade fast 80mm fläkten på den nyutfrästa delen..
Bild

Efter målning (Matt svart, riktigt snyggt!!) började jag montera fast sakerna igen, också satte jag på ett svart galler på framsidan (Tycker inte om plexi-glas..) och monterade en 120mm fläkt där som blåser in frisk luft till GPU samt CPUn.
Bild

Också var chassie modden klar...
Bild

---------------------

Sen tog jag en titt på nätagget, fanns knappt någon plats för luften, bara damm över allt!! :S
Bild

Så jag plockade isär det och dammsög det... Som nytt!
Bild

---------------------

Och om man ska ha en tyst dator, då måste man ju ha en fläktkontroll! Pga. tidsbristen så fick det bli en manuell linjär regulator (rättare sagt tre stycken) baserad på några LM317.
Bild

Och självklart ska man ju ha en LED för N00B-faktorn. Blev en Power LED (röd) på 1w som självklart går att stänga av (steglös) från frontpanelen.
Bild
Bild

Sen måste man ju ha en fin frontpanel till fläktkontrollen, blev att måla en 5,25" facks platta i samma matta svarta som chassiet och gravera lite...
Bild

Detta blev resultatet, helnöjd! Tror inte jag behöver beskriva vad de olika potentiometrarna är till för?? :wink:
Bild

Och monterat på datorn ser det ut såhär:
Bild

Eftersom jag blev klar med modden knappt 7 minuter innan jag skulle till LANet kom jag fram till att jag inte behövde bry mig om att måla framsidan av datorn, den är ju redan svart.. :) (Dock en ful blank svart...)

Trotts att denna var den snabbaste modden jag gjort blev den lätt den bästa. Kanske beroende på att jag nu har en liten CNC-fräs?? :)

Mvh. Danne

Edit: Pju... Tog typ en timme att lägga upp detta dumma projektet på forumet :S... Nu måste jag göra lite läxor :(
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: LAN-dator - Modd [MÅNGA BILDER!]

Inlägg av 13th.Marine »

Doping! jag vill också ha en fräs!

Annars blev ju resultaten najs!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: LAN-dator - Modd [MÅNGA BILDER!]

Inlägg av squiz3r »

Tack! :D

Fick lite frågor via Pm, svarar på dem här ifall fler är intresserade.
1. Vad använde du för verktyg när du fräste frontpanelen, vilket djup körde du på?
2. Hur gjorde du själva "Bilderna" i vilket program osv.
1. Jag använde en 0,2mm "v-groove" 36 graders fräs från CNCPlus.de/... Tror jag körde någon tiondels mm i djup..

2. Layouten gjorde jag helt i AutoCad, sen gjorde jag om det till 2,5D g-kod i CamBam.

Mvh. Danne
Skriv svar