Bygga solcellsregulator: step-up och MPPT

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Bygga solcellsregulator: step-up och MPPT

Inlägg av Mindmapper »

Att bygga 1 laddare i stället för 4 kan väl inte vara att gå efter ån efter vatten, om man nu inte skulle ha, av en händelse 4st liggande. Om man nu inte tänker sådana hädansfulla tankar som att köpa 4st vanliga, när man har chansen att bygga 1st väldigt speciell. Jag har lite svårt att tro att det ska bli billigare att köpa 4st. Det finns förrutom kostnaden, och känslan med att bygga själv, även dessa andra aspekter.

Med solceller så är det kanske också frågan om verkningsgrad. Hur blir den med 4st laddare jämfört med 1st? Personligen skulle jag sätta mina pengar på att 1st ger bättre verkningsgrad! :humm:

När solen skiner och det är vindstilla, långt hemifrån och man vill hem lite snabbt, kan det inte kanske vara bra att kunna ladda under drift då! Att koppla in och om 4st laddare ser jag inte som någon direkt höjdare. Även om det inte tar så lång tid, visst kan det vara händigt att det redan är färdigt in- och om-kopplat.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag gissar att TotteBasicPic syftade på att koppla solcellerna via bara en diod och kanske ha ett överspänningsskydd.

Fördelen med den här konstruktionen skulle ni nog sett om ni öppnat PDF:en, nämligen att det går ut på att maximera uteffekten beroende på mängden solljus. Så är inte fallet med de enkla konstruktionerna.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag kanske inte läst så noga för jag kom inte ihåg att jag sett den jämförelsen. Jag gick in nu och kollade igen men hittade ej nu heller. Kollade kanske fel pdf!

Beror väl också på hur många celler man har! Ska man ha celler så att det räcker till att ladda 4*12V med dioder blir det en del celler! Måste du koppla om 4ggr för att få laddat, tappar man en del av vitsen totalt sett, tycker jag.

Med step-up och rätt program bör det bli ganska optimalt tycker jag om man tar hänsyn till alla faktorer. Dessutom kan du väl med step-up få laddning vid ganska små solmängder utan att behöva lika många celler. Men jag är ingen expert på området.

Edit: Jag har för mig att han hade 1st solcell, kopplar man batterierna med 4st dioder i så fall kanske? För att ladda alla fyra samtidigt. Det kan väl inte vara så bra heller.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nä, att ladda separat är inte aktuellt. Det ska sköta sej helt själv och även ladda under drift etc. Ska man ändå bygga MPPT för att få ut max så är det ju inte speciellt mycket krångligare att slänga in en step-up oxå. Nu måste jag bara lära mej lite mer om det här innan jag kan gå vidare... :humm:
bearing

Inlägg av bearing »

Mindmapper skrev:Edit: Jag har för mig att han hade 1st solcell, kopplar man batterierna med 4st dioder i så fall kanske? För att ladda alla fyra samtidigt. Det kan väl inte vara så bra heller.
Nja, en solpanel som jag gissar innehåller 36 celler i serie.
TotteBasicPic

Inlägg av TotteBasicPic »

bearing skrev:Jag gissar att TotteBasicPic syftade på att koppla solcellerna via bara en diod och kanske ha ett överspänningsskydd.

Fördelen med den här konstruktionen skulle ni nog sett om ni öppnat PDF:en, nämligen att det går ut på att maximera uteffekten beroende på mängden solljus. Så är inte fallet med de enkla konstruktionerna.
Det var tanken men det faller på att man vill ladda under drift.

De är därför dom allt har så konstig ut spänning :humm:

H/Thomas

edit:
Nä men 5 dioder och 5 Motstånd så går det fint.
bearing

Inlägg av bearing »

Hur ska 18V kunna bli 56V via fem motstånd och dioder?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Naturligtvis menade jag 1st solpanel. Det gäller att vakta sin tunga :humm: Nej det gäller att vakta sin penna,, äsch :doubt: Det gäller att vakta sitt tangentbord. :D
TotteBasicPic

Bara om man laddar utan drifts fallet fungerar det att ladda ackarna.

5 dioder och 1 Motstånd och någon stor brytare ochså.

H.Thomas

Edit
Stavfel
bearing

Inlägg av bearing »

Så för att slippa bygga en den här grejen ska han behöva gå ut till segelbåten med jämna mellanrum och koppla om vilket batteri solpanelen laddar?

EDIT: jaha, du syftade på att ladda parallellt. Jo, det blir nog stora brytare det. Dessutom blir det hela dåligt på att utnyttja solpanelen, samt bränner bort energi i alla dioderna och motståndet.
TotteBasicPic

Nä man bryter bara upp serie kopplingen på batterierna.
Och laddar dom.

H.Thomas

Edit:
Nä det blir en stor brytare.
Skriv svar