"Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!
Re: "Nytt" sätt för hemmatillverkning av kretskort!
Går bra att vänta länge, jag har haft mina liggande flera veckor.
Sen har jag en fråga, hur får man lättast bort pappret efteråt. Det bästa resultatet får jag med glättat Canon fotopapper, men det sitter så in i norden, så man riskerar att skada tonern när det nöts bort. Kanske finns det ngn lämplig kemikalie eller någon förbehandling av pappret?
Sen har jag en fråga, hur får man lättast bort pappret efteråt. Det bästa resultatet får jag med glättat Canon fotopapper, men det sitter så in i norden, så man riskerar att skada tonern när det nöts bort. Kanske finns det ngn lämplig kemikalie eller någon förbehandling av pappret?
Liten rapport... 
Provade den här metoden idag. Första gången jag etsade kretskort faktiskt
Det blev okej för att vara första gången, men det blev lite koppar kvar mellan vissa ledare, så jag får göra om ändå. Blev antagligen så för att etsvätskan inte höll tillräckligt hög temperatur, något jag får fixa tills nästa gång. Själva överförningsmomentet gick som smort!
Bilder!

Och klaga inte på min snygga layout...

Provade den här metoden idag. Första gången jag etsade kretskort faktiskt

Det blev okej för att vara första gången, men det blev lite koppar kvar mellan vissa ledare, så jag får göra om ändå. Blev antagligen så för att etsvätskan inte höll tillräckligt hög temperatur, något jag får fixa tills nästa gång. Själva överförningsmomentet gick som smort!

Bilder!

Och klaga inte på min snygga layout...

Det kretskortet ska du vara nöjd med, det är nog bättre än det bästa jag någon gång har lyckats med! 

Snyggt jobbat Lpe_91 !!!
Vad använde du för papper? Andra knep?
Koppar kvar mellan ledarna kan man få om det ligger lite pappersrester kvar, fråga mig...
Vad använde du för papper? Andra knep?
Koppar kvar mellan ledarna kan man få om det ligger lite pappersrester kvar, fråga mig...
Tack så mycket!
Jag använde fotopapper, billigt sådant. Halvblankt och ganska tunnt. För bläckskrivare
(men skrev ut med laser, på den blankare sidan)
Körde med strykjärn, inställt på mellan ylle och bomull (wool och cotton?) i värme, kanske 3/4 åt bomullshållet. Stod och pressade av och an i 3-4 minuter. Först pressade jag bara rakt ner i typ en minut, sen växlade jag mellan att pressa längs banorna med "spetsen" på strykjärnet, och att bara pressa rakt ner, med små cirkelrörelser.
Sen körde jag ner konkarongen i kallt vatten, kryddat med duschkräm
och började pilla bort pappret. Tonern hade fastnat skitbra, och pappret vara bara att dra bort. Kanske skulle låtit det ligga en stund till, så att _allt_ papper försvann, det var nämligen lite papper kvar mellan vissa ledare, och det påverkar ju tydligen inte slutresultatet så bra.
Kokade upp lite vatten hällde upp det i en bunke, hällde i etspulver, och väntade. Tog bra lång tid att etsa, så nästa gång håller jag nog till på spisen
och med noggrannare kalkylerad koncentration på etsvätskan.
Så till nästa gång:
*Varmare och noggrannare etsvätska
*Bort med _allt_ papper mellan ledare
Låter det bra?
Jag använde fotopapper, billigt sådant. Halvblankt och ganska tunnt. För bläckskrivare

Körde med strykjärn, inställt på mellan ylle och bomull (wool och cotton?) i värme, kanske 3/4 åt bomullshållet. Stod och pressade av och an i 3-4 minuter. Först pressade jag bara rakt ner i typ en minut, sen växlade jag mellan att pressa längs banorna med "spetsen" på strykjärnet, och att bara pressa rakt ner, med små cirkelrörelser.
Sen körde jag ner konkarongen i kallt vatten, kryddat med duschkräm

Kokade upp lite vatten hällde upp det i en bunke, hällde i etspulver, och väntade. Tog bra lång tid att etsa, så nästa gång håller jag nog till på spisen

Så till nästa gång:
*Varmare och noggrannare etsvätska
*Bort med _allt_ papper mellan ledare
Låter det bra?

Brukar låta pappret ligga i vattnet bra länge sen borstar man försiktigt av alla pappersrester med fingret. Lite svårt att beskriva men det fungerar bra iaf.
Bra första försök!
Ett tips är att göra ledarna bredare, det är egentligen ingen fördel att ha dem supertunna. Där det behövs smalare kan man enkelt smala av typ tex mellan IC-ben osv. Ett annat tips är jordplan, på så sätt slipper du etsa bort så mycket koppar och etsvätskan räcker fler gånger.
Bra första försök!
Ett tips är att göra ledarna bredare, det är egentligen ingen fördel att ha dem supertunna. Där det behövs smalare kan man enkelt smala av typ tex mellan IC-ben osv. Ett annat tips är jordplan, på så sätt slipper du etsa bort så mycket koppar och etsvätskan räcker fler gånger.
Kul att det funkade. Hur rengjorde du laminatet innan?
Jag undrar eftersom att när jag provade så fastnade inte tonern så bra. Jag funderar på om det berodde på att jag inte rengjort ordentligt.
Jag undrar eftersom att när jag provade så fastnade inte tonern så bra. Jag funderar på om det berodde på att jag inte rengjort ordentligt.
bearing:Jag kör med polibloc för rengöring, tar även aceton innan sen var noga med att ingen smuts/fett kommer mellan papper & kort.
Det kan även vara att du har fel toner eller för låg värme. För mig hoppar det över direkt men innan laminatorn var moddad så var det lite som du beskriver, det fäste liksom inte riktigt.
Det kan även vara att du har fel toner eller för låg värme. För mig hoppar det över direkt men innan laminatorn var moddad så var det lite som du beskriver, det fäste liksom inte riktigt.
Jag rengjorde med aceton. Var dock inte så noga, så jag tror mer det beror på hur man överför än hur rent det är. Kör du med järn eller laminator?
v-g: Tar till mig av tipsen
v-g: Tar till mig av tipsen

Jag använde både moddad laminator och strykjärn innan jag gav upp. Skrivaren var en gammal HP.
bearing:Tyvärr går inte all toner, man får prova sig fram men som tidigare konstaterat så kan man stånga sig blodig och ändå inte få resultat om man har "fel" skrivare. Jag själv har en lastgammal Laserjet 6L med parallellportsanslutning
MEN det viktiga är att det fungerar och det gör det i princip på direkten. Har en samsung färglaser men den ger kassa utskrifter i detta hänseende så den har jag inte ens provat med.
Jag har en moddad laminator som fungerar väldigt bra till just detta, faktist inte provat att laminera ens en gång
HÄR är min moddning med bilder.

Jag har en moddad laminator som fungerar väldigt bra till just detta, faktist inte provat att laminera ens en gång

HÄR är min moddning med bilder.
Testade att köpa en provsats med olika fotopapper osv på Kjell, först ut var 25-770, förutom att jag verkar ha haft för dåligt tryck/värme/rent laminat så verkar det lovande. Mitt största problem med mitt vanliga fotopapper(Canon GP-501) är att man har svårt att få bort pappersresterna. Men skall väl ge teknikmagasinets katalog ett till försök också. Och sen skall givetvis de andra papprena i "sample"-satsen testas.
Testade lite olika papper idag, det som fungerade fint var HP's matta laserfotopapper.
Gjorde ett par kort (har inga foton just nu på denna dator) och tog bara första bästa "glanskatalog" och det fungerade frånsett att jag fick nåt vitt på kortet mellan banorna typ som kalk nästan, antog att det var krita från pappret eller nåt. Fick peta bort detta med pincett för att vara säker på att det inte hindrade etsningen annars så gicki det hela bra