lura turbotrycket.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bearing

Re: lura turbotrycket.

Inlägg av bearing »

100k mot jord, 220k ovanför. Då ska referensspänningen bli ca 1.8V.

Spänningen kommer variera något beroende på R3 även under 1.8V. Det beror på att det blir en spänningsdelare R3/(R1+R2+R3+R4). För att göra variationen liten måste skillnaden mellan R3 och (R1+R2+R3+R4) vara stor. Med de föreslagna värden är (R1+R2+R3+R4) ca 35 ggr större än R3 vilket gör att spänningen kommer variera som mest 1.8V / 35 = ca 50mV. Med mindre värden på R1+R2 blir variationen större. Med högre värden blir variationen mindre, fast reglering av 1.8V-spänningen blir då istället inte lika bra.

Med TS431 2.5V-referens kopplad enligt bild två kommer inte utgången variera under 2.5V trots att R3 justeras.

En annan sak som påverkar allt är impedansen på bilelektronikens ingång, samt impedansen på givarens utgång. 3000 ohm utgångsimpedans som användes i simuleringen tog jag från databladet på en trycksensor ur MPX-serien från Motorola.
mstore

Inlägg av mstore »

hellou.

som jag nu kopplat har jag 220k motståndet mot jord... det betyder väl att referensspänningen stiger?
något är skumt. jag tycker det går att justera spänningen oberoende hur hög eller låg inputs spänningen är.
jag använder en 50k pot som spänningsdelare som simulerar givaren. och förståss en 10k pot för att justera utspänningen.

Kollade att lm385 kretsen jag köpte har 2,5 v som referens. kan jag koppla den enligt bild 1 då ? vad är skillnaden mellan den kretsen och en 2,5 volts zener?

btw. motståndet i tryckgivaren är 90-110k enligt volvos specifikationer.

tackar.
bearing

Inlägg av bearing »

Om utimpedansen för tryckgivaren är hela 90 kilo ohm kommer det här inte fungera alls, i alla fall inte med de här motståndvärdena. Är du säker på att den är så hög?
Om det stämmer behövs antagligen en operationsförstärkare som buffert i kretsen.

Med 100k och 220k växlade blir referensspänningen 4V istället för 1.8V.

Skillnaden mellan en zener och en spänningsreferens är bland annat att zenern kräver betydligt högre ström vid sin referensspänning, att zenern påverkas betydligt mer utav temperatur och ström.

Ja, LM385-2.5 kan kopplas enligt bild 1.
mstore

Inlägg av mstore »

hepp.

var just ute på gården och mäta givaren. Det visade sig att den hade 3,8k motstånd mellan utgången och jord. däremot verkar det vara så att det är bilens ecu som har 90kohm. det visade mätaren.

Det betyder väl att kretsen ska fungera.
vad är skillanden mellan ts431 och tl431 har det någon betydelse? jag använder ju tl431.
bearing

Inlägg av bearing »

TL- och TS- kommer från olika tillverkare så skillnader inuti finns förmodligen, men de kanske beter sig på lika sätt som IC.

Eftersom att jag blandar ihop komponenterna verkar det bättre att du själv kollar upp datan, vilket du ju verkar gjort, men ändå väntat på att jag ska välja komponentvärdena utifrån fel tro.

TLVH431 - 1.24V referens
TL431 - 2.5V referens

En justerbar spänningsregulator med referensspänningen 2,5V ska kopplas som bild 2 enligt tidigare inlägg. Formlerna för motståndsvärdena finns även i tidigare inlägg. 10k istället för det 27k är lämpligare med 2.5V referens.
Chorus

Inlägg av Chorus »

Att lura databoxen att trycket är lägre än vad det är verkar riktigt dumt.

Informationen från sensorn används, du kommer sannolikt få helt galen blandning om du ändrar på värdet
bearing

Inlägg av bearing »

Dieselmotorer har alltid "galen" blandning, förutom kanske på full gas.

Det är inte säkert att högre laddtryck kommer ge mer effekt eftersom boxen kanske inte kommer spruta in mer diesel än vad som krävs vid det laddtryck boxen "tror" används. Fast antagligen finns även en luftmassemätare som gör att boxen märker att mer luft pumpas in.
Skriv svar