iButton eller LF RFID för bilstart?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

iButton eller LF RFID för bilstart?

Inlägg av Stuggi »

Jag funderar på att lägga in nån sorts elektroniskt låssystem i min bil, först och främst för start. Bilen är en '70 Bubbla, så det är inte svårt att interface:a med bilen. Problemet är vilket system jag skall använda. µC skall vara nån sorts PIC, programmet blir i PICBasic. Dallas iButton:s har ett 64Bits ID, så de kan bli problem för µC:n att hantera, medans RFID taggens 16bits ID inte borde vara några problem. iButton kör över 1-wire, och har en billigare reader (som jag redan har två av...), så den kanske är lättare att interface:a med. RFID läsaren tänkte jag ta från Parallax, den ger serie-data ut med taggens ID och kräver ut över det bara ström och jord samt att man drar en pinne låg för att aktivera readern. Så om man vill ha den aktiv hela tiden måste man leva med att den drar 200mA konstant från batteriet, medans iButton e helt passivt.

Frågan är bara om man sen senare vill börja använda det här systemet för dörrlåset också, då kan det ju bli problem eftersom man borde kunna montera RFID readern under karossens plåt (funkar RFID genom 1,5mm stål?) medans iButton kräver att man faktiskt monterar en reader på utsidan.

Nån här med lämplig erfarenhet som kan ge mig några råd? Vad jag mest funderar över är hur stor PIC jag måste ta för att den ska klara av iButton, annors skulle det systemet vara ganska trevligt eftersom det lämnar serie-interfacet ledigt för programmering av flera iButtons etc...

Detta är även mitt första PIC projekt, vilket kan vara värt att hålla i minnet. Jag är dock fruktansvärt envis så det skall nog inte bli mycket problem av det, kan bara ta sin lilla tid... :D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: iButton eller LF RFID för bilstart?

Inlägg av vfr »

Du har normalt rätt korta läsavstånd på RFID redan från början. Plåt emellan gör det ju definitivt inte bättre. Med bilplåt emellan så kan du glömma det.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Ok, tänkte lite det... Kanske man skulle måsta lägga readern med en box mot fönstret eller nåt isf...

Men vad jag är mest intresserad av är om det finns en PIC som klarar av att läsa och jämföra 64bitars nyckeln i ett kör? För annors blir lösningen minst sagt jobbig. 16bits ID:t borde inte vara några problem då tom en BS2:a klarar av det...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det skulle väl knappast vara besvärligt att kolla 64 bit, det är 8 bytes och det går på en grisblink.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Perfekt, tänkte bara att ifall jag skulle måsta göra samma sak som man måste för att få en BS1:a att läsa RFID så skulle det få vara (dela upp och jämföra 2 bits åt gången)... :D

Nu är då frågan hur man interfacear PIC:en med iButtonen, verkar vara aningen komplicerat då det är 1-wire.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Tror nog att det ändå får bli RFID, verkar aningen enklare att interfacea över serie istället för iButtons system, samt att det är enklare att bygga ut. Lite synd är det dock då iButton verkar ganska tufft. :/
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

1-wire med tex mikroC ska vara rätt enkelt, men har inte testat själv.
Nu blev jag lite inspirerad att ta tag i mitt projekt med elektroniskt lås till husvagnen... Hade tänkt skaffa en fjärrkontroll liknande de man har till bilcentrallås, men varför inte använda den RFID-mottagare som ligger här på hyllan?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

RFID är helt klart tuffare, samt att det inte är nån risk för att batteriet i fjärrkontrollen tar slut... :D
Skriv svar