Jag har fått tag på ett delvis fungerande och delvis trasigt oscilloskop gratis av modellen "Metrix OX 803B 2-kanaler 40MHz".
Grejen är att det fungerar felfritt i ca 15-20min men sedan så börjar det klicka om några reläer eller nåt i det och alla lysioder vid knapparna och rattarna börjar blinka typ och skärmen slocknar.
Det verkar vara något som har att göra med när komponenterna börjar bli varma eller något. Så frågan är om någon har några idéer vad jag ska börja leta efter?
Har tittat lite i det och hittat några lödningar som ser lite suspekta ut har även hittat en tråd som är kopplad till jord genom kretskortet men andra änden av den hänger i luften och ser inte ut att ha suttit någonstans. Jag vet att oscilloskopet har varit på reparation tidigare så jag misstänker att lödningarna är gjorda då men frågan är om dom kan börja bråka när komponenterna blir varma? Kan tillägga att lödningarna sitter i närheten av den stora kondensatorn som jag antar är glättningskondensatorn så det bör vara i/vid nätdelen.
Här kommer en bild på lödningarna och jordningen.
och
sen undrar jag även om någon vet var man kan få tag på en användarhandbok och en servicemanual till oscilloskopet?
tack på förhand.
//Nicke