OP-koppling som gör mig sinnessjuk

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
castaway

OP-koppling som gör mig sinnessjuk

Inlägg av castaway »

Hallå grabbar

Jag har tagit över ett projekt där följande koppling ingår:
http://kundweb.netatonce.com/~a17644/OP.gif :shock:

Jag tycker själv att detta ser ganska onödigt ut. Vad är vitsen med detta?
Är det någon som skojar med mig, eller är det "back to school" som gäller för min del, åtminstone vad det gäller OP-kunskaper? :roll:

Jag börjar frukta för min mentala hälsa snart, så därför frågar jag er.
Dilbert

Inlägg av Dilbert »

De har fått en op över och bundit upp den så att den inte ska ligga och svänga.
evert2

Inlägg av evert2 »

:badgrin: Din mentala hälsa ska vi se vad vi kan göra åt....

Kan det vara så att DC-spänningen i detta fall är högimpediv?
castaway

Inlägg av castaway »

DC-spänningen är en referensspänning från en AD-omvandlare.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Dilbert skrev:De har fått en op över och bundit upp den så att den inte ska ligga och svänga.
Hmm kanske det, men i sådana fall brukar i alla fall jag koppla +-ingången till jord istället för till +, dessutom blir då motståndet onödigt.

Det skulle kunna vara ett buffersteg, om utgången till OP:n ska kopplas till någonting. Även då är motståndet onödigt iofs.

Jag tror helt enkelt att ritningen inte är färdig, och föregående konstruktör lämnat den där.
evert2

Inlägg av evert2 »

referensen kan inte belastas direkt..så op-förstärkan fungerar som en "buffer" som kan belastas "med flera milliampere" - hur många beror på vilken OP-förstärkare man använder sig av.. :)
castaway

Inlägg av castaway »

Evert: Jaha, så det fungerar som en buffert även fast inte utgången är kopplad vidare? Usch, är det back to school som gäller för min del alltså... :?
evert2

Inlägg av evert2 »

Men ett motstånd skulle väl kunna fungera som strömbegränsning till minusingången...om det nu är en "konstig" last eller så?

Edit: Kanske lite långsökt men...
Dilbert

Inlägg av Dilbert »

Det står ett A på Op'n vilket innebär att den är en av flera op i samma kapsel.

Att binda ingångarna till jord eller matning ger ett oförutsägbart beteende om Op'n inte klarar rail to rail på ingången.

Om DC källan har en relativt hög utimpedans vilket referensspänningar oftast har är motståndet inte onödigt, det ser till att bägge ingångarnas känner samma matningsimpedans vilket minimerar offsetfel etc.
Motståndet ger även en möjlighet till att komma åt utgången om man hittar ett användningsområde senare.

Men summasummarum, utgången är inte kopplad till något, varför Op'n med säkerhet blev över och inkopplad utifall att...
Men hitta gärna på en fin anledning om ni tycker att det är mer spännande.. :wink:
castaway

Inlägg av castaway »

Sorry där Dilbert, A:et är inte av vikt här. Det råkade bli så när jag slängde upp schemat för att visa er. OP:n är en singelkrets.
Dilbert

Inlägg av Dilbert »

Jaha, du har farit med osanning :twisted: Jag trodde att det var cut and paste. Du har inte ändrat något mer som att tex ta bort en testpunkt? Det skulle kunna vara ett sätt att förhindra att testmätning påverkar samtidig funktion.

Det är för den delen inte säkert att en testpunkt syns i schemat, många gånger läggs de till i Layoutfasen, så du kan ju även kolla på kortet, dvs den så kallade verkligheten... :lol:
castaway

Inlägg av castaway »

Hehe..

Nej, inga testpunkter finns i det ursprungliga schemat. Men där har du ju en poäng annars. Nu har jag inte tillgången till layouten till det här, pga en del märkliga omständigheter, men så kanske det kan vara. Jag kan väl inte på rak arm säga varför man skulle vilja testmäta något där visserligen, men det kanske har varit storslagna planer i det här projektet som jag inte har en susning om :)

OK, tack ska ni ha, nu känner jag mig lite lugnare :lol:
evert2

Inlägg av evert2 »

:doubt: Det var ju inte bra.......
Skriv svar