Mäta ström med DS2450

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Mäta ström med DS2450

Inlägg av Snabelost »

Hej elektronik-gurus...

Om jag har en DS2450 (Dallas 1-wire Quad A/D converter) och vill mäta effekt i huset, hur gör man enklast?

Mätningen behöver inte vara super noggrann. Annordningen skall ju palla att sättas mellan elskåpet på väggen och huvudcentralen i källaren, dvs 3 faser a 20 Ampere.

Nån som har någon ide? Eller finns det färdiga (DIN?) moduler att köpa för detta ändamål?

/Magnus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Håll fingerna ifrån det om inte du är behörig!
2: Det är definitivt inte enkelt!
3: Kolla in ELFA 76-959-27 med tillbehör 76-961-49 eller de andra som finns där, hitta sedan dessa billigare.

Edit: grejen är att du ska mäta ström & spänning och för att ens ha något du kan kalla noggranhet måste du mäta båda med RMS-metod. Sen ska detta omvandlas och skickas ut och du vill såklart vara isolerat från nätat antar jag, det är lagom kul att ha en fas på sin PC-chassi......
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Elfas energimätare ser ju ut att vara det jag söker... Kostar dock en slant. Smidigt med en puls-utgång!

Dock, rent teoretiskt, borde det väl räcka med en shunt och sedan mäta spänningen över den?

Spänningen på matningen behöver jag ju inte mäta, den är ju känd. Så strömstyrkan (dvs. spänningsfallet över shunten) ger ju uttagen effekt. Dock missar man ju fasförsjutningens inverkan.

Självklar förstår jag ju problemet med elsäkerheten i just detta. Men konstruerat rätt borde det ju funka.

/Magnus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Främst har du ett isolerings problem som heter duga, spänningen är dessutom inte alls konstant, den kan variera en del under dagen beroende på belastning osv.

Men visst kan du mäta strömmen på de tre faser och addera ihop dom. Då de varierar kraftigt under en halvvåg är den mätning förvisso värdelös, du måste koppla en RMS-krets in innan du kommer i närheten av ett vettigt värde, eller rättare en per fas och då du måste mäta spänningen (kan variera upp till 10%) med "samma" krets hamnar du på 6 st. RMS-mätninger som du sedan ska multiplicera parvis i 3 multiplikatorer och sen mata ut resultaten till DS2450:an.

Har du en dator t.ex. belaster den nätet på ett synnerligt otrevligt sätt med stora strömtoppar en kort tid av varje halvvåg, en lågenergilampa likaså fast det dra ju en del mindre så topparna är mindre våldsamma.

Sen undrar jag hur du vill mäta snabbt nog (om vi tar ditt sätt) med DS2450:an, du måste ju sampla bra ofta för att få värden ut som är hyggliga (50Hz i 3 faser) och hur du vill isolera så du inte får jordslinga?

Nej, jag tror inte på ditt sätt, det ger inget som heter mätnoggranhet.

....ush vad jag verkar som en glädjedödar... :? Inte med flit men realiteterna är att det inte alls går utan en väsentlig snabbare A/D....
mcdanne82
EF Sponsor

Inlägg av mcdanne82 »

Använd en tångampermeter, kanske dyrt men bra isolerat och enkelt att läsa av, finns med varierande utspänning i förhållande till belastning.

//Daniel
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Fick just en annan ide...

Om man installerar en gammal hederlig energimätare, ni vet en sån med en snurrande tallrik och mekaniskt räkneverk. Den snurrar 120 varv per kw/h. Det hjulet kan man ju avsläsa med en 1-wire counter (DS2423). Sedan är det ju bara att avläsa registren i den!

En elmätare kan man köpa beg för nån hundring eller två.

/Magnus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Skulle säkert fungera bra!

Måla svarta och vita fält, känna av med en reflex-kopplare och få ut fina pulser, klart godkänd.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Tack! ...för att du inte tog död på denna ide också! :lol:

Borra några hål och montera en läsgaffel? Eller är elmätarens funktion och kalibrering beroende av hur skivan ser ut? Måste jaga rätt på en elmätare snarast och meka isär den. Alltid kul att få bryta plomberingar utan att riskera att någon bråkar med en efteråt!

Annars är svarta/vita fält en bra ide.

Lite matte:

Hur många fält skall jag göra för att få en puls per watt timme? Den snurrar 120 varv per 1000 watt timmar.

/Magnus

Ps. Tack för all hjälp så här långt!!
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Har några elmätare över om någon vill betala ett vettig pris för dom
Bild

Bild

Dom är elektroniska med mekaniskt räkneverk samt pulsutgång
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Som en smålänning skulle ha sagt: Kostar di nåe? =)

Nja, det ser ju ut som det jag behöver! Är det en-fas eller tre-fas? Har du flera? Hur ofta kommer pulserna? Vill begär du för den/dom?

/Magnus
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

kan vara intresserad om priset är billigt
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag tycker att de alternativer som dök upp verkar bra men rent generellt: INTE HÅL I SKIVAN!!! Kalibreringen och kanske hela funktionen förstörs!

Tar man en reflex-optosensor i en liten rörbit och målar växelvist svart och vitt och sedan pekar mot dessa färger på skivan har man ett bra utgångsläge.

Men en modernare med pulsutgång osv är ju kung.....

Och jag njuter inte av att dissa idéer :!:

Men det tror jag att du redan förstår :)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Okej lite fakta om dom då:
Max ström 80A alt Ström trafo xxx/5
Ru=(puls utgång)1000imp./KWh
Spänning3*230/400 50Hz
3st LED på fronten som visar:
1000imp./KWh
8000imp./KWh
samt en till som jag tror visar om det är något fel.

Hmm det är med priset är ju alltid svårt.. det är ju inga billiga apparater..
PM bud eller om ni har något att byta emot.

har 3st över just nu.. men beror på om en skulle ha några fler.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Icecap skrev:Och jag njuter inte av att dissa idéer :!:

Men det tror jag att du redan förstår :)
Japp, det förstår jag till 100%! Jag uppskattar dina svar. :tumupp:

Jag tog en titt på elmätaren ute i skåpet och jag insåg ju direkt att skivan skall man inte messa med. Den är ju den ena delen av "motorn" som driver mätaren.

Dock att färglägga den i granna färger borde ju funka!

Men en elektronisk är ju helt klart att föredra.

/Magnus
Skriv svar