Labbänksklocka, PIC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Labbänksklocka, PIC

Inlägg av vfr »

Säkert muxning med en siffra i taget via transistorerna som sitter i överkanten. Sedan en uppsättning segmentdrivning direkt på I/O-pinnarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mjo, men som manw skriver, det blir ju 7 segment och 6 siffror, 13 redan där, visst kan man fula sej med en ring/johnson-counter eller nåt, men det ser ju inte ut att vara gjort så.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Segmenten ser ut att ha varsin pinne och dito motstånd. Dock kan jag inte uttyda hur trissorna är kopplade. :humm:

Bilden är svårtydd eftersom den är suddig och utan baksidebild inga svar ;)

edit:Knapparna kan man enkelt ha flera hundra på A/D ingången så där krävs bara en ingång funderar om dioderna används till detta eller trissorna :humm:

edit2:Kan det inte vara så att styrspänningen helt enkelt stryps av parvis på trissorna dvs. Trissa A har alltid "matning" Aktiveras trissa B stryper denna av trissa A:s styrspänning samt trissa C:s dito. Om man då korskopplar på nåt fiffigt sätt kanske man klarar det på tre utgångar. Kör man så A/D ingången som i ovan edit som utgång under tiden den inte används som knapp så går det väl ihop?

Detta är vad jag kan gissa/titta mig till och kan vara våldsamt fel :mrgreen:

:humm:
Senast redigerad av v-g 23 april 2009, 13:54:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Jo, man kan naturligtvis avkoda "utanför" mikrokontrollern, men eftersom dessa är billigare än kringkretsar idag, så känns det ju bättre att göra det inuti. Just det, knappar med olika resistanser till A/D-ingången har jag stött på förut, senast till knapparna i ratten till en Scania lastbil.

Vi får väl svar tids nog skulle jag tro :wink:

Hade hursomhelst tänkt göra min klocka med antingen PIC16F628A eller ATtiny2313, som är av ungefär samma komplexitet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

manw:Lagt till ännu en edit ovan men med en 628 har man ju 20 pinnar så då är det liksom så himla enkel lösning alltså måste man ta till 12st 7segmentare för att det ska vara lika svårt ;)
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Troligen charlieplexade displayer.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

manw skrev:Jo, man kan naturligtvis avkoda "utanför" mikrokontrollern, men eftersom dessa är billigare än kringkretsar idag, så känns det ju bättre att göra det inuti. Just det, knappar med olika resistanser till A/D-ingången har jag stött på förut, senast till knapparna i ratten till en Scania lastbil.
Rattknapparna i SAAB 9-5 fungerar också på det sättet, märkligt nog.. iofs förstår jag att man vill spara på anslutningarna när man ska föra över signalen över något som roterar, men det känns som att be om problem att göra det över just en roterande axel.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är faktiskt inga problem att göra på det viset. Så länge det är långsamma signaler, knappar t.ex, så kan man filtrera så hårt i mottagaränden att det aldrig blir några problem med störningar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Charlieplexig :wall: hur kunde jag glömma det :?: Såklart är det så.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ett annat sätt att spara några pinnar är ju att ha hälften av displayerna med gemensam anod och hälften med gemensam katod, då kan man ju spara in tre pinnar där iaf.

Dock är det ju dubbeldisplayer såg jag nu, så det är väl inte så troligt.
Chaf

Inlägg av Chaf »

Hej :D
Undrar när du lägger upp schema & kod
Jag är fortfarande nyfiken.
M.v.h
Chaf
Skriv svar