T: PSone mod hjälp, kan du?

Användarvisningsbild
sdh

T: PSone mod hjälp, kan du?

Inlägg av sdh »

Hej till alla på forumet!

Jag söker hjälp till ett projekt som jag insett att jag inte klarar av själv.
Gillar modda konsoler och har själv bara pillat med Super Nintendo, men nu vill jag ge mitt PSone ett lyft.
Idén är att göra om cd enheten till en slot-loading drive och även göra om skalet så den blir mer stilren.
Det är dock den tekniska biten som jag behöver någons expertis till.

Här har ni en snabb mockup jag gjorde

Bild

Och här ser ni cd enheten på PSone

Bild

Bild

Som jag förstått är denna mod möjlig med alla cd enheter och man behöver motorn från en slot-loading drive
som man sedan kopplar till PSone. Det finns två exempel på detta som jag känner till; PS1 slot mod, 360 slot mod.

Då undrar jag om det finns någon här som skulle klara av detta projekt, och vill göra den mot en summa?
Tyvärr har jag ingen mer information angående sån här typ av mod utan hoppas att det finns någon kunnig.
Undrar även hur pass mycket detta kommer öka tjockleken på cd enheten?

Jag finns i Sthlm's trakten.

Vänliga hälsningar
Samuli Puolakanho
Användarvisningsbild
sdh

Re: T: PSone mod hjälp, kan du?

Inlägg av sdh »

Om ingen har möjlighet att göra denna mod, har ni då förslag på var/vem jag kan vända mig till?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Förstår inte hur det skulle fungera med centrum navet för skivan.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Blir nog en dyr mod om du ska betala någon för den. Hela chassiet måste ju till en början fräsas sönder, en något minst liknande en µc måste kontrollera slädfunktionen (kan iofs gå att lösa med logik). Vidare måste spindeln bytas till någon annan då klämfästningen inte lär fungera.

Varför inte fråga killen på youtube hur han gjort? Kanske kan ge lite ledtrådar om vart man ska börja iaf.
Användarvisningsbild
sdh

Inlägg av sdh »

Har skickat en del frågor till skaparen av PS1 slot modden men det var inte till någon vidare hjälp. Han säger att han inte minns det mesta och frågade vad jag behövde hjälp med :roll: han hade översatt mitt meddelande med google translator och samma med svaret så det är svårt att förstå vad han egentligen vill säga. Skulle bli ännu mer obegripligt om man börjar snacka tekniska termer.

Tror inte chassit är något som man behöver bry sig om just nu, tänkte göra ett nytt i efterhand.
Men hursomhelst har jag läst och läst om processen till 360 slot modden ett par ggr, börjar förstå lite iaf.

- Spindeln måste vara stationär och av en annan typ (en sån spindel finns förmodligen redan i en slot-loading enhet). Antar att det bara är och koppla ur motorn så den inte kan snurra och sedan sätta i den nya spindeln i PSone'et.

Bild

- Slot-loading mekaniken har bara inte hand om att mata in/ut skivor utan sköter även snurrandet av dem. Man måste placera den ovanför PSone's läsare så att den lägger skivan rätt på spindeln.

Bild

- Sen lödde killen ihop en en '555 switch board' som han kallar det. Den är väl för att ta och emot och skicka signalen för mata ut? Till detta behövs såklart även en mata ut knapp eftersom PSone är top-load.

Bild

Ja det är allt som jag förstått. Någon som vet exakt vad hans '555 switch board' är till för, om den är svår att göra och sedan få funktionell? Något mer jag missat?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En 555 är en timerkrets som kan fås att göra ganska mycket saker så sådär jättemycket säger det ju inte. Tex kan det handla om timingen från det att skivan lyfts tills den matas ut osv.

Bilden på kretskortet var tyvärr inte till stor hjälp, ett kopplingschema skulle kunna gå att lösa just dess funktion. Möjligen kan en bild av undersidan hjälpa lite.

Men jag tror precis som du att man måste ta det mesta av inkromet i en slotin läsare sen inkubera bef. laser i denna sen få i det i PS1. Detta är mest en fråga om tid och en massa trial&error samt :madmodder: ;)
Användarvisningsbild
sdh

Inlägg av sdh »

Haha, trial & error låter mycket troligt. Skall nog prova själva installationen av slot-in'et själv, men 555'an är för avancerad för mig. Hittade nämligen kopplingschemat för den, se detta inlägg. Han beskriver även en del om dess funktion.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag är tyvärr kass på 555:or och tror inte jag ska gissa, där finns det fler med betydligt mer erfarenhet. Bilderna i inlägget funkar heller inte så jag kan inte säga så mycket just nu :(
Användarvisningsbild
sdh

Inlägg av sdh »

Konstigt, vad kan det bero på? Funkar bra här :humm:

Edit: Laddade ner bilden och slängde upp på en host.
Citat "The first Reflective Sensor (RS1) and OneShot are in Red while RS2 and it's circuitry are in Blue. The Sensors aren't drawn in the schematic but go Low when activated." Någon som kan tolka den? :P

Bild
Skriv svar