Hur löser jag detta? OP m NTC & LED.
- Schnegelwerfer
Japp, där är vi överens SvenPon!
Att lysdioden lyser svagt beror på att lysdioden och relät får dela på den ynka 25mA som LM741 kan sourca.
Som sagt, kolla även upp hur mycket ström ditt halvledarrelä drar, det kan hända att du behöver lägga en transistor på utgången på OP:n så att du kan få ut mer ström.
Att lysdioden lyser svagt beror på att lysdioden och relät får dela på den ynka 25mA som LM741 kan sourca.
Som sagt, kolla även upp hur mycket ström ditt halvledarrelä drar, det kan hända att du behöver lägga en transistor på utgången på OP:n så att du kan få ut mer ström.
TIMEOUT
Nu ska vi ha rätsida på detta.
Ok, svenpon, är det så att det inte spelar nån roll vilken polaritet jag har, bara jag inte överbelastar OP:n med lysdioden?
kan mitt relä skita i polariteten då oxå? Den funkar iaf?
hur ska jag koppla så polariteten blir "rätt" då? Dvs OP:s pinout ska ge plusmatning.
EDIT: Hur tar jag reda på vad mitt relä drar då?
/B

Nu ska vi ha rätsida på detta.
Ok, svenpon, är det så att det inte spelar nån roll vilken polaritet jag har, bara jag inte överbelastar OP:n med lysdioden?
kan mitt relä skita i polariteten då oxå? Den funkar iaf?
hur ska jag koppla så polariteten blir "rätt" då? Dvs OP:s pinout ska ge plusmatning.
EDIT: Hur tar jag reda på vad mitt relä drar då?
/B
Senast redigerad av benring 4 mars 2005, 13:51:58, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
Det är väl ingen som sagt att den inte klarar att driva en LED? Men att driva LEDen utan lämpligt motstånd är som att köra omkring med släpkärra med bromsen på. Det funkar kanske, men det är inte rätt.benring skrev: Om inte op:n klarar o driva en lysdiod så klarar den väl inte av ett halvledarrelä heller??
Ok, men igen, hur får jag reda på vad relät drar då?
För jag kan utan problem få det o dra, det ska ha 3 volt som minst iaf.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... 18197.htm
För jag kan utan problem få det o dra, det ska ha 3 volt som minst iaf.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... 18197.htm
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Jag har inga problem med att den lyser lite svagt i sig, den lyser helt ok som det är.
Problemet jag hade var att den började lysa LITE innan relät drog.
Jag ska hänga på ett motstånd på dioden hur som helst så den inte får mer än detta.
Jag ska hänga på ett större motstånd mellan ben 3 & 6 så jag får ett lite distingtare till/frånslag (för det va så vi sa va?)
EDIT: Plus ett motstånd på reläsidan som begränsar till 16 mA. Den klarar ju uppenbarligen o dra på det.
/B
Problemet jag hade var att den började lysa LITE innan relät drog.
Jag ska hänga på ett motstånd på dioden hur som helst så den inte får mer än detta.
Jag ska hänga på ett större motstånd mellan ben 3 & 6 så jag får ett lite distingtare till/frånslag (för det va så vi sa va?)
EDIT: Plus ett motstånd på reläsidan som begränsar till 16 mA. Den klarar ju uppenbarligen o dra på det.
/B
- Schnegelwerfer
Nja, jag tror inte det hjälper vid tillslag, men det ger ett mer okänsligt frånslagsläge.
Sätt ett 620ohms motstånd i serie med lysdioden, det ger runt 5mA lysdiodsström och se om det blir bättre.
Anledningen till att tillslaget inte är distinkt (det borde det vara) kan vara att du förstört OP:n när du överbelastade den. Prova att byta OP också om du har någon över.
EDIT: Du behöver inget motstånd till relät, den tar den ström den behöver!
Lysdioder fungerar däremot inte så, dom kan man se som kortslutningar och därför måste man ha motstånd.
Sätt ett 620ohms motstånd i serie med lysdioden, det ger runt 5mA lysdiodsström och se om det blir bättre.
Anledningen till att tillslaget inte är distinkt (det borde det vara) kan vara att du förstört OP:n när du överbelastade den. Prova att byta OP också om du har någon över.
EDIT: Du behöver inget motstånd till relät, den tar den ström den behöver!
Lysdioder fungerar däremot inte så, dom kan man se som kortslutningar och därför måste man ha motstånd.
VI försöker förklara för dig !
Du kan inte betrakta en LED som en resistans.
Kolla nu dom räkneexempel jag skrivit och implementera det i din
applikation. Vad har din LED:för tändspänning ? Jag gissar 1.5 v
Kolla nu dom räkneexempel jag skrivit och implementera det i din
applikation. Vad har din LED:för tändspänning ? Jag gissar 1.5 v