Hybridförstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tekko

Hybridförstärkare

Inlägg av Tekko »

Jag kommer nu under några dagar att testa att bygga en hybridförstärkare med rör i förförstärkardelen och mosfets i slutsteget, beräknad effekt runt 40W, lite otl har aldrig skadat nån.

Schema kan ses här. Inte säkert att det blir exakt så men det är ett preliminärt schema.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hybridförstärkare

Inlägg av Mizzarrogh »

Härligt! Det ser vi fram mot, har också funderat i samma banor en tid. :tumupp:
Får mig osökt att tänka på dedär gamla Luxman stegen med rör i försteget (har jag för mig).

Edit: Du kan ju få låna mina fina Ignitroner till likriktare annars om du nu hittar något passande rör att driva med dem... :lol:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det här blir ett kul projekt att följa :P som alla Tekkos projekt :D
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Intressant - påminner om mina egna experiment för bra många år sedan.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Pga klagomål på en irc kanal att detta projekt är bortkastad tid så har jag beslutat att lägga ner detta projekt, så tyvärr kommer det inte att bli någon projekttråd om detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är INTE bortkastad tid. Så spotta i ärmarna, Tekko och kavla upp nävarna och fortsätt. Skit i vad andra säger.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Håller med ovanstående. Folk är nog bara avundsjuka på att dina projekt faktiskt fungerar.

Personligen ser jag fram emot resultatet då jag gått i liknande tankar själv.

EDIT: Varför skriver folk så?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det något speciell fördel med rör i förförstärkaren istället för i slutsteget?

Annars.. ska du ha något häftigt gjort. Så är du tvungen att skita i alla dysterkvistar, det-går-inte(tm), varför-då-då, behövs-inte osv.. Det kan vara bra att reflektera över synpunkter.
Men många av dom absolut häftigaste sakerna görs av folk som vet vad dom gör och har en bra vision av målet, eller är sannt nyfikna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Dynamiken!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Dessutom är både rör och mosfet spänningsstyrda, vilket kan ge enklare konstruktioner.

Tekko - du skall inte ge upp. Av egen erfarenhet så fungerar detta utmärkt om man bara jobbar på det. Det finns trevliga rör som inte kräver så höga anodspänningar (90 - 120 V) som skulle passa perfekt ihop med ett högeffekts mosfet-steg. Hade inte min budget varit så begränsad när jag höll på med detta (gick i plugget) hade jag nog fått fram något. Idag räcker inte tiden till de projekt som redan är startade...
Tekko

Inlägg av Tekko »

6DJ8/ECC88 är ett bra val på lågspänningsrör, max anodspänning är 160V, över det så ska tydligen detta rör pajja enligt vad jag sett på nätet. Använder detta rör som ingångssteg på rörsteget med 6889.

Har för övrigt designat en ny variant på hybriden, baserad på en otl med 6C33C som slutrör, beräknad uteffekt i 4ohm ca 100W, med split supply så man slipper de där utgångskondingarna som har hatats länge och väl inom high end umjänget.

Detta är schemat på denna nya design, tyvärr har jag ännu inte lyckats fundera ut bias delen så den är låst till +-35V än så länge:
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns lite kul varianter med transistorer (MPSA42) resp OPampar på ingången och som fasdelare och rör (EL34) på utgången.
Samt versioner där man visserligen kör rör men använder kisel här och där som strömgeneratorer.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jo vanligaste hybriden är ju där man har tagit en vanlig diskret transistorstärkare och bytt ut ingångstrissorna till ett dubbelrör, jag dock vill ta en lite annan väg och köra rör hela vägen genom signalkedjan och bara ha själva "kraftverket" gjort med transistorteknik, i det här fallet mosfetar för att de är högimpedansingång precis som rör, och nej det är inget som säger att man måste ha just IRFP450 som utgångssteg, det går naturligtvis lika bra med vilka N-kanals mosfets som helst, faktiskt är IRFP450 ett ganska dåligt val då dessa är gjorda för switchande kretsar, dock är dettta helt upp till tycke och smak. I mitt fall råkar jag ha just dessa hemma, jag har iofs även IRF540 vilket kan vara ett något bättre val.

Och nej igen detta är inget projekt, bara ett experiment baserat på ren nyfikenhet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Något jag sneglar på är det här:
http://www.wimdehaan.nl/tubeamps/el34opamps/
Skriv svar