Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)
Re: Squiz3r's ROV (Rysk dubbelskrovsubåt)
Den är lite använd men jag har borrat upp axelhålet till 6 mm, lite skamfilad men inga större fel ändå.
den har en diameter på 72 mm. vänstergående.
Pris, ja 30 kr plus frakt?
den har en diameter på 72 mm. vänstergående.
Pris, ja 30 kr plus frakt?
Ja, Den kan jag väll ta då!
Jag håller på med ett annat projekt där jag har en trimmer motor (hur många hästar?? 2-3hk?) som ska driva en RC-båt. Så där kanske jag skulle kunna använda din koppar propeller
. Hoppas bara att den är vriden rätt! Jag vet inte varför men jag har bara en känsla av att den motorn gick medsols...
(om den är vänstergående går den väll motsols?)
Jag håller på med ett annat projekt där jag har en trimmer motor (hur många hästar?? 2-3hk?) som ska driva en RC-båt. Så där kanske jag skulle kunna använda din koppar propeller

precis den går motsols. Ofta är det att trimmers går motsols. De fyra jag har pillat med har varit vänstergående. olika märken.
Säg till i ett pm när du är intresseard. de ligger som sagt och väntar.
Säg till i ett pm när du är intresseard. de ligger som sagt och väntar.
Måste tyvärr meddela att jag glömde ta bilder idag
... Jag får ta bilder nästa vecka istället!

I måndags blev lektionen inställd, men i tisdags han jag med lite. (Hann inte lägga upp något igår då jag har en massa prov, bla. matte idag..)
Tanken med denna är att elektroniken i roboten ska bli "modul uppbyggd" eftersom det kommer bli väldigt trångt i ubåten när den är klar. Därför håller jag på att göra några aluminiumplattor, 3mm alu, som har borrade hål som passar i skenorna som jag har gjort som har gängade M10 hål med 55mm delning. Skenorna ska jag nita/bulta fast i ubåtens botten, sen ska elektroniken monteras på plattorna så är det lätt att sticka ner en platta och skruva fast i skenorna sen.
Skenorna med några olika plattor på:

Dem ska sitta såhär i ubåten:

Allt för den här gången..
Tanken med denna är att elektroniken i roboten ska bli "modul uppbyggd" eftersom det kommer bli väldigt trångt i ubåten när den är klar. Därför håller jag på att göra några aluminiumplattor, 3mm alu, som har borrade hål som passar i skenorna som jag har gjort som har gängade M10 hål med 55mm delning. Skenorna ska jag nita/bulta fast i ubåtens botten, sen ska elektroniken monteras på plattorna så är det lätt att sticka ner en platta och skruva fast i skenorna sen.
Skenorna med några olika plattor på:

Dem ska sitta såhär i ubåten:

Allt för den här gången..
Coolt projekt! Hoppas du (som någon innan sa) ror detta i land.
Innan du epoxilackar/limmar/målar skrovet kanske du kan få det att bli lite tätare genom att köra med gasol och silverlod, samma som man har när man löder kopparrör. Med mycket fluss bör det flyta ut bra.
ex, rinkabyrör http://www.rinkabyror.se art: 3976 (Lod) och 3977 (fluss)
på classe 30-9553, samt 30-7461.
citizendildo: 2,5 hk och 8 kg... Du måste ha gjort något generalfel om det gick långsamt, precis som ristomemo skriver.

Innan du epoxilackar/limmar/målar skrovet kanske du kan få det att bli lite tätare genom att köra med gasol och silverlod, samma som man har när man löder kopparrör. Med mycket fluss bör det flyta ut bra.
ex, rinkabyrör http://www.rinkabyror.se art: 3976 (Lod) och 3977 (fluss)
på classe 30-9553, samt 30-7461.
citizendildo: 2,5 hk och 8 kg... Du måste ha gjort något generalfel om det gick långsamt, precis som ristomemo skriver.
Jo, från början tänkte jag hårdlöda allt med gasverket, men jag hade fått stå i timmar för att värma upp allt!
Men jag kanske går över den med TIG'en om det skulle behövas.

Nu har jag fått hem min (kina-)motor (borstlös) och ett ESC till den. Sen har jag börjar svarva ut delar till magnetkopplingen (propeller "genomföringen") i POM/Acetal plast.
Min motor och ESC:

Och gasa på lite!:

Detta var den lågvarvigaste dem hade där (i lagom prisklass, dvs den billigaste), den har 1800 Kv vilket borde bli 19980 rpm obelastad på max fart. Jag tänker dock inte köra den på max hastighet...
Jag har bara två funderingar om det...
1. Om jag ger ett vist gasutslag till ESC'en, och sen belastar motorn, då ökar väll strömmen så att varvtalet förblir det samma? För varvtalet är väll proportionellt mot spänninen över motorn?
2. Om jag gasar på fullt (kör den från mitt labbagg nu, 0-2A) och sen släpper gasen helt, då gör back EMF'en (?) att spänningen på labb agget åker upp till över 18v (labbaggets spänningsmätare bottnar där). Kan inte detta vara skadligt för LiPo batterier m.m.??
Mvh. Danne
Min motor och ESC:

Och gasa på lite!:

Detta var den lågvarvigaste dem hade där (i lagom prisklass, dvs den billigaste), den har 1800 Kv vilket borde bli 19980 rpm obelastad på max fart. Jag tänker dock inte köra den på max hastighet...
Jag har bara två funderingar om det...
1. Om jag ger ett vist gasutslag till ESC'en, och sen belastar motorn, då ökar väll strömmen så att varvtalet förblir det samma? För varvtalet är väll proportionellt mot spänninen över motorn?
2. Om jag gasar på fullt (kör den från mitt labbagg nu, 0-2A) och sen släpper gasen helt, då gör back EMF'en (?) att spänningen på labb agget åker upp till över 18v (labbaggets spänningsmätare bottnar där). Kan inte detta vara skadligt för LiPo batterier m.m.??
Mvh. Danne
- Electricguy
bygg en liten laddkrets som slår i när du släpper gasen så får du lite extra laddning 

Nu har jag haft två lektioner till...
Först, inte så mycket att kolla på, men jag har svetsat fast några fästen så att jag kan skruva fast aluminiumskenorna som jag visade innan.

Sen har jag svarvat en massa.
Den stora biten ska bli de två kolvarna till flyttankarna, men jag har inte ansett mig ha råd att beställa o-ringar än (dem är skit dyra!!), så jag började på magnetdrivnings-systemet istället.

Den här lilla (69mm ytterdiameter) är "ringen" som ska sitta ute i vattnet och ha magneter samt en propeller monterad på sig. Jag ska svarva till den andra änden lite mera så att jag kan sätta fast propellern där.

Längre än så har jag tyvärr inte hunnit..
Först, inte så mycket att kolla på, men jag har svetsat fast några fästen så att jag kan skruva fast aluminiumskenorna som jag visade innan.

Sen har jag svarvat en massa.
Den stora biten ska bli de två kolvarna till flyttankarna, men jag har inte ansett mig ha råd att beställa o-ringar än (dem är skit dyra!!), så jag började på magnetdrivnings-systemet istället.

Den här lilla (69mm ytterdiameter) är "ringen" som ska sitta ute i vattnet och ha magneter samt en propeller monterad på sig. Jag ska svarva till den andra änden lite mera så att jag kan sätta fast propellern där.

Längre än så har jag tyvärr inte hunnit..
Onekligen ett ballt projekt, hoppas det kommer mer updates i framtiden 

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Dyra O-ringar? Hur stora ska du ha egentligen?
Köper O-ringar på Hydroscand här i stan. De gånger jag bara skulle ha en eller två med en eller ett par cm i diameter, tyckte han inte det var värt att ens skriva ut ett kvitto, så jag fick dem istället. Handlade om några ynka kronor.
Köper O-ringar på Hydroscand här i stan. De gånger jag bara skulle ha en eller två med en eller ett par cm i diameter, tyckte han inte det var värt att ens skriva ut ett kvitto, så jag fick dem istället. Handlade om några ynka kronor.
Hmm... Dem ska vara 68mm ytterdiameter, ca. 4-5 mm tjocka. Jag kollade på internet, och där kostade dem mellan 80-200 kr stycket beroende på material. Men dem måste tåla saltvatten under längre tider, vet inte om alla material klarar det?
Bobehead: Självklart blir det fler updates
Bobehead: Självklart blir det fler updates

Kolla med http://www.lamisa.se/
kanonpriser och väldigt trevligt bemötande.
kanonpriser och väldigt trevligt bemötande.
Nu har jag svarvat klart delarna till magnetaxelgenomföringen, förhoppningsvis ska dem passa ihop också... 
Jag måste be om ursäkt för dem fruktansvärt kassa bilderna, jag måste fått skit eller något på linsen... Tog många bilder, men alla blev lika kass skärpa på
...
Anledningen till att det blir så många bitar är att alla rörliga sakerna på utsidan (i vattnet) kommer snurra runt en 6mm axel, inga kullager utan den feta plasten ska glida mot metallen (med lite lithiumfett emellan) och därför får inte propellern nudda axeln som går igenom den... För då skulle där bli alldeles för hög friktion.
Först fräste jag ut lite hål m.m. i den biten som jag visade innan. Detta för att jag ska kunna sätta fast propellern där.

Såhär blev det.

Sen fortsatte jag svarva... Detta ska bli en bit som håller fast propellerns baksida i axeln så att den inte kan vobbla.

Och såhär blev den. (Man se inte mycket....
)

Och allt ihop satt blir såhär.

Nu har jag inga fler tillfällen jag kan vara i den verkstaden, så jag vet inte hur jag ska fortsätta nu.... Men men..
Mvh. Danne

Jag måste be om ursäkt för dem fruktansvärt kassa bilderna, jag måste fått skit eller något på linsen... Tog många bilder, men alla blev lika kass skärpa på

Anledningen till att det blir så många bitar är att alla rörliga sakerna på utsidan (i vattnet) kommer snurra runt en 6mm axel, inga kullager utan den feta plasten ska glida mot metallen (med lite lithiumfett emellan) och därför får inte propellern nudda axeln som går igenom den... För då skulle där bli alldeles för hög friktion.
Först fräste jag ut lite hål m.m. i den biten som jag visade innan. Detta för att jag ska kunna sätta fast propellern där.

Såhär blev det.

Sen fortsatte jag svarva... Detta ska bli en bit som håller fast propellerns baksida i axeln så att den inte kan vobbla.

Och såhär blev den. (Man se inte mycket....

Och allt ihop satt blir såhär.

Nu har jag inga fler tillfällen jag kan vara i den verkstaden, så jag vet inte hur jag ska fortsätta nu.... Men men..
Mvh. Danne