lura turbotrycket.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
mstore

lura turbotrycket.

Inlägg av mstore »

hej.

tänkte elektroniskt lura turbotryckscensorn på min volvo v70tdi.
Sensorn ger ut 1,7volt vid 0 bars tryck, och spänningen stiger med trycket, jag mätte och konstaterade att vid ca 3,85v så är det maximala trycket ca 1 bar uppnått. Grejen är den att vid start av motorn kollar bilens elektronik att alla sensorer är ok. märkte det iochmed att en tråd från givaren kom lös och motorn gick in i ett servicemode. accelerationen blev väldigt långsam och det maximala laddtrycket var 0,5 bar.

såå,. jag borde konstruera en liten krets av något slag som som alltid ger minst en spänning på 1,7v men sedan är justerbar så att jag kan justera vid vilket tryck 3,85v skall gå till turbostyrningen (vilket öppnar en ventil i turbon som gör att trycket sjunker). bäst är det väl om man på något sätt kan fixa så att mellan 1,7v och 3,85v är det linjärt uppåt, men att man kan justera hur lång linjen är.

går detta att fixa med en pot och några dioder eller krävs det mer avancerad elektronik?

h. martin
1802

Re: lura turbotrycket.

Inlägg av 1802 »

På vissa bilar går det med en kran (eller 2)via t-koppling. På tryckslangen till givare eller wg klocka.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Vet inte hur V70n fungerar men att lura motorn om laddtrycket ska vara ett bra sätt att få motorras på en Saab...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det finns väldigt många omständigheter som gör att du nog inte ska pilla själv.
T.ex. bara höja turbotrycket hjälper inte om inte bränslepumpen följer med och skickar på mer bränsle.
Eftersom du skrev att det är en tdi så kan du ju höra med ett dieseltrimställe innan du har sönder motorn själv, t.ex. KCR.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

lättaste är att sätta pysventil

Att höja laddtrycket på en diesel är inte lika farligt som på en bensinare.

en bensinare dödar du genom att köra för snålt och knacka sönder.
en diesel gör man tvärt om på!

men jag skulle helt klart börjat med att gå till bsr eller dylikt så att du får in mer soppa också. Vilken årsmodell har du? elektrisk pump eller vanlig? är det en vanlig pump är det lätt att ställa upp. de elektriska kräver att man har något emellan.
mstore

Inlägg av mstore »

tja, jag kan även ställa upp matningen efter behag, detta är en 97a. med wv´s 2,5 liter turbodiesel. (dieseltech´s effektbox)
nu var ju inte frågan om man ska höja trycket eller ej, utan hur man konstruerar en krets, enligt min beskrivning.
nu tänkte jag ju bara höja trycket till ca 1,2 eller 1,3 inte mer. Det första som går sönder på denna modellen är nog intercoolern, för den är av plast.

martin
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Länk till diseltrim

http://promotech.se/
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Intressant projekt!

Om jag förstår rätt så ser utspänningen ut såhär idag: (Alltså en rät linje?)
Bild

och du vill att den ska se ut såhär: (Alltså en annan rät linje)
Bild

Den första kurvan kan ju skrivas som:
Y = 2,15X + 1,7 (där x = utspänningen)

och den andra kurvan kan skrivas som:
Y = 1,65X + 1,7

det som skiljer dem då är ju bara K-värdet (lutningen). Frågan är då hur ska man fixa till det med lite enkel elektronik?!...

En idé som jag kom på nu, som skulle vara enkel att bygga är om man bara sänkte ner kurvan en bit och satte en zener eller liknande efter som gör att spänningen inte kan komma ner under 1,7v. Kurvan skulle då se lite konstig ut i botten, vet ej om det påverkar bilen, ungefär såhär:
Bild

Finns många här som kan hjälpa dig mycket bättre än jag!!

// Danne
mstore

Inlägg av mstore »

tack squiz3r! perfekt beskrivning av hur det fungerar!

spänningsfallet från en vanlig diod tror jag ska vara tillräckligt för att höja trycket till 1,2 eller något sådant. Det är ju inga stora strömstyrkor det är frågan om som kommer från givaren så jag tror att spänningsfallet blir konstant. Nu återstår bara att se om bilens ecu tolkar 1,1 volt från givaren som ett fel. Hittade någon som gjort samma sak med en diod, men han hade en koppling som med ett rele vilket gjorde att dioden blev inkopplad först efter bilen kört sin "felsökningsrutin"

givaren har 3 trådar: +5 volt matning, gnd och output, 1,7volt vid 0 bars övertryck.

en möjlighet är att fixa ett delay på när en spänningsdelare eller whatever blir inkopplad och sänker utspänningen från givaren.
kanske man kunde ha en en transistor som aktiveras när spänningen stiger över t.ex 2v och då avleder en del av utspänningen från givaren så att ecu:n tror att trycket då är lägre.

har något några förslag?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tippar att enklast är att koppla ett relä eller liknande på oljetryckskontakten/lampan.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men borde det inte kunna fungera med en zener-diod som gör att spänningen inte kan gå under 1,7v??
bearing

Inlägg av bearing »

Det här är något som jag minns att jag funderade på för några år sedan, men inte kom på någon lösning.

Men nu har jag kommit på den, och den är väldigt enkel inser jag! =)

Den går att göra i några varianter med olika precision och möjligheter.
Bild
Tre varianter: zenerdiod, fast spänningsreferens samt justerbar spänningsreferens.

Jag simulerade den sista varianten:
Bild
Alla komponenter utom givaren samt R1 - R4 är en modell av LM385 som är en justerbar spänningsreferens.

Spänningen över LM385: Uref = 1,24*(1 + R2/R1)

Utspänningen: Uut = Uref + (Ugivare - Uref)*R4/(R3 + R4)

Om R3 är en potentiometer kan laddtrycket enkelt justeras mellan orginal och max önskat enligt R4.

Jag skulle nog kopplat enligt mittenbilden; fast spänningsreferens. TL431 har en referens på 2.5V. Då funkar allt som vanligt under 2.5V, sedan ger givaren lite mindre än standard för att få högre laddtryck.
mstore

Inlägg av mstore »

Tack Bearing!

Det var något sånthär jag behövde. Åkte och inhandlade en tl431 idag. testade just koppla den. Verkar funka fantastiskt bra, Enda jag noterade var att med den mittersta kopplingen var referensspänningen 1,2v. jag testade koppla en diod i serie vilket höjde referensen till 1,5. Det är visst den 27k resistorn som definierar det justerbara området?

tack
bearing

Inlägg av bearing »

Jag skrev fel bokstav...så dumt. TS431 menade jag.

Men det gör inget, för TL431 fungerar precis som LM385, dvs den du köpt är justerbar från ca 1.2V. Så om den kopplas in enligt bild tre blir startpunkten justerbar.
I fall nedre potentiometern i bild 3 byts ut mot de två fasta värdena 220k och 100k som jag använt i simuleringen blir startpunkten ca 1.8V.

>Det är visst den 27k resistorn som definierar det justerbara området
Det kan bero på att du kopplat en diod i serie. Spänningsfallet över dioden ändras beroende på strömmen. Koppla istället om som beskrivet ovan.

Både R3 och R4 ändrar "lutningen" på utgången. Jag tänkte mig att R3 skulle vara en potentiometer på 10k. R4 på 27k satte jag in som skydd. Skyddet gör att om potentiometern R3 sätts på max så beror spänningen fortfarande på sensorn. Om R4 tas bort eller byts till ett litet värde kommer spänningen bli som V(lm385) i simuleringen. Det skulle göra att laddtrycket skenar.
mstore

Inlägg av mstore »

vilken av motstånden skall vara kopplat mot jord? är det 220k?
testade koppla in 2 motstånd. då borde visst utspänningen från inte påverkas av den övre potentiometern när inspänningen går under 1,7? konstigt nog så tycker jag det ändrar ändå. dioden är en tl431 ac t1. kopplade in en mätare på spänningen från givaren, (en spänningsdelare i detta fall) samt en mätare mellan jord och den övre potens mittben.
Skriv svar