Vilket PCB-layoutprogram använder ni?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
limpan4all

Re: Vilket layoutprogram använder ni?

Inlägg av limpan4all »

Det är en hög "tröskel" på Cadint, och schemadelen suger FETT enligt min åsikt, men det är en filosofifråga mest om hur schema/BOM delar skall fungera.
Kör schema i en gammal OrCad version som funkar bra med min filosofi hur schemadelen skall fungera.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Jag laddade hem Eagle v5.5 idag.
Har ritat en enkel krets, bistabilvippa med en lysdiod, har ritat kretskort och kört autoroutern. Allt gjort på ett par timmar.
Kolla här: http://web.telia.com/~u29601359/p1/eagl ... intscr.gif

Tycker det är lätt att komma igång att använda Eagle, säger jag som är helt ny på kretskortslayoutprogram.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det är kanske just det som är skillnaden. Att dom sm inte kört något sånt innan kan tycka att det är lätt, medan dom med lite vana från andra system tycker det är förvirrande. Just p.g.a att den verkar skilja sig lite från andras sätt att göra saker. Själv har jag aldrig kört Eagle, men däremot en del gammal OrCAD.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är rätt stor skillnad på att "kunna" göra något, och att kunna göra konstruktioner som gör det enkelt att producera i 1000 kvantiteter med alla "regler" uppfyllda och avancerade komponentgeometrier.
Det där "går" att göra i paintbrush, inte vettigt att göra så med det går.
Gör om samma sak med någon ARM9/Cortex eller liknande och lite SDRAM samt POE Ethernet på minsta möjliga yta i Eagle så blir jag imponerad.
Skriv svar