Vilket PCB-layoutprogram använder ni?
Vilket PCB-layoutprogram använder ni?
Ja, som rubriken antyder, vilket program använder ni för att göra PCB-layouts?
I dagsläget använder jag Ultiboard 10. Jag designar kretsarna i Multisim och för sen över till Ultiboard. Men jag är inte det minsta nöjd, jag tycker Ultiboard är ett svårjobbat program, och kopplingen mellan Multisim och Ultiboard funkar långt ifrån optimalt enligt mig.
Så, vad för PCB-layoutprogram kan ni rekommendera?
--------------------
Jag lade till "PCB" i rubriken. Det finns ju många olika typer av layoutprogram.
//Jimmy
--------------------
I dagsläget använder jag Ultiboard 10. Jag designar kretsarna i Multisim och för sen över till Ultiboard. Men jag är inte det minsta nöjd, jag tycker Ultiboard är ett svårjobbat program, och kopplingen mellan Multisim och Ultiboard funkar långt ifrån optimalt enligt mig.
Så, vad för PCB-layoutprogram kan ni rekommendera?
--------------------
Jag lade till "PCB" i rubriken. Det finns ju många olika typer av layoutprogram.
//Jimmy
--------------------
Jag kör Kiacd. Börjar vänja mig vid det och det fungerar ganska bra. Men skulle vilja veta vad det finns för alternativ om man kör Linux. Går det att få Eagle på Linux. Inte så att Eagle kanske är bättre, men för att det finns mer moduler att ladda ner till Eagle.
EDIT: stavfel. Menade KiCad
EDIT: stavfel. Menade KiCad
Senast redigerad av jesse 7 december 2008, 19:16:10, redigerad totalt 1 gång.
> Går det att få Eagle på Linux.
http://www.cadsoft.de/download.htm
(Men det kanske inte var en fråga, lite svårt att säga säkert...)
http://www.cadsoft.de/download.htm
(Men det kanske inte var en fråga, lite svårt att säga säkert...)
- ElectricMan
- Kontakt:
Tack, Sodjan. Missade visst frågetecknet. Hade jag ju lätt kunnat kolla själv förstås... men när jag kollade senast så var informationen om det fanns Eagle för Linux inte så tydlig. (Eller så hade jag problem med installationen - det är ju inte alltid jättelätt på Linux. Minns inte riktigt, det var ett tag sen)
"det är ju inte alltid jättelätt på Linux."
Jo, det är oftast jättelätt nu för tiden. Det finns oftast möjlighet att konfigurera på flera sätt.
Dessa val kan upplevas som krångliga i början.
Sedan är många program under utveckling, och många är gjorda av amatörer. Det betyder inte 'dåliga' utan 'intressanta'. 'Dependency'-problemet kan vara frustrerande, naturligtvis.
"Men skulle vilja veta vad det finns för alternativ om man kör Linux."
Huvudalternativen är gEDA, Kicad och Eagle.
gEDA och Kicad är fria program, Eagle är ofritt men tillhandahåller en lemlästad version gratis.
Det finns många andra fria Eda-program. Oregano är ett, XCircuit ett annat. Själv använder jag ett eget program (googla 'Hec home page') som samarbetar med gEDA-sviten. Det är experimentellt, jag rekommenderar det inte till nybörjare, men det är nog bäst, eller ska vi säga mest avancerat, av alla här nämnda, för den som orkar konfigurera det. Det orkar nog få nybörjare, tyvärr! Det är inte heller komplett.
Jo, det är oftast jättelätt nu för tiden. Det finns oftast möjlighet att konfigurera på flera sätt.
Dessa val kan upplevas som krångliga i början.
Sedan är många program under utveckling, och många är gjorda av amatörer. Det betyder inte 'dåliga' utan 'intressanta'. 'Dependency'-problemet kan vara frustrerande, naturligtvis.
"Men skulle vilja veta vad det finns för alternativ om man kör Linux."
Huvudalternativen är gEDA, Kicad och Eagle.
gEDA och Kicad är fria program, Eagle är ofritt men tillhandahåller en lemlästad version gratis.
Det finns många andra fria Eda-program. Oregano är ett, XCircuit ett annat. Själv använder jag ett eget program (googla 'Hec home page') som samarbetar med gEDA-sviten. Det är experimentellt, jag rekommenderar det inte till nybörjare, men det är nog bäst, eller ska vi säga mest avancerat, av alla här nämnda, för den som orkar konfigurera det. Det orkar nog få nybörjare, tyvärr! Det är inte heller komplett.
Re: Vilket layoutprogram använder ni?
Inga problem att köra Eagle på linux
Använder man ubuntu så finns Eagle tillgängligt i Synaptic om man aktiverar multiverse
Hör av dig om du vill ha en mer detaljerad beskrivning om hur man installerar eagle i ubuntu
Använder man ubuntu så finns Eagle tillgängligt i Synaptic om man aktiverar multiverse
Hör av dig om du vill ha en mer detaljerad beskrivning om hur man installerar eagle i ubuntu
-
Svenska Cadint PCB förstås, kopplat till en Speectra autorouter 6/unlim + DFM.
Jag köre eagle hemma men tvingas använda Cadint på jobbet. Cadint är mycket krångligt i början om man är van vid Eagle!