Programerbar IR-fjärr med Intervalltimer, time lapse foto
Re: Programerbar IR-fjärr med Intervalltimer, time lapse foto
Ahh... filmen "Is som smälter" var ju ganska bra. Jag har personligen erfarenhet av filmens handling. Is smälter. Nu väntar vi på uppföljaren "målarfärg som torkar".
Men men ... ofta finns de ju även en sladd-fjärr billigt från DX som man kan modda.
DX har ju även denna kamera som (med högsta sannolikhet tar jätte dåliga bilder) men den är ju så billigt att man skulle kunna sätta en lite mikrodator i den som startar den och tar ett foto med jämna mellanrum. Så kan man vara lite mer oförsiktig och låta den ta spännande filmer av "jag städar vardagsrummet", "Soluppgång" och "grannens dotter solar naken"...
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6656
Men men ... ofta finns de ju även en sladd-fjärr billigt från DX som man kan modda.
DX har ju även denna kamera som (med högsta sannolikhet tar jätte dåliga bilder) men den är ju så billigt att man skulle kunna sätta en lite mikrodator i den som startar den och tar ett foto med jämna mellanrum. Så kan man vara lite mer oförsiktig och låta den ta spännande filmer av "jag städar vardagsrummet", "Soluppgång" och "grannens dotter solar naken"...
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.6656
Okej, sågad jäms med fotknölarna
Jag får se till att uppföljaren blir bättre.
Det finns ingen ingång för sladdfjärr på min kamera så det är därför jag bygger med IR.
Lägger man ner jobbet det tar att göra en film så känns det bortkastat att göra det med en kass 15$ kamera om man inte ska lämna den ute obevakat såklart.

Jag får se till att uppföljaren blir bättre.

Det finns ingen ingång för sladdfjärr på min kamera så det är därför jag bygger med IR.
Lägger man ner jobbet det tar att göra en film så känns det bortkastat att göra det med en kass 15$ kamera om man inte ska lämna den ute obevakat såklart.

Exakt hur det ska fungera vet jag inte men jag är säker på att det blir bra!
En fördel är att jag slipper strula med både 12V & 6V, nu blir allt på 6V och jag har även lagt till några
kablar i fjärren så jag får ut 4,8/6V u den i samma kontakt som tidigare.
och det kommer finnas längre intervall än 60 sekunder.
Senast redigerad av POS 19 april 2009, 11:38:45, redigerad totalt 1 gång.
Det är ett jävla skit att moderna kameror aldrig har stöd för time lapse, min förstsa "digitalkamera var en Canon ION, och den hade det inbyggt, gjorde många roliga saker med just den funktionen.
Fram men popcornen netrunner för nu kommer det en uppföljare!!
Mitt liv som fisk!
6 minuter ur en guldfisks liv! fotat med webkamera.
Edit: jag måste nog skaffa en vettig hobby snart...

Mitt liv som fisk!
6 minuter ur en guldfisks liv! fotat med webkamera.
Edit: jag måste nog skaffa en vettig hobby snart...
Det slog mig precis att min Kodak DC260 faktiskt har inbyggt stöd för time lapse. Med långa intervall stänger den t.o.m. av sig mellan exponeringarna (för att spara batteri, det är ju en gammal kamera så den drar en del).
Den tar ju CF också, och i och med att den bara är på 1 megapixel (mer behöver man ju knallast för film) så lär det inte bli så stora bilder.
Hittade manualen på webben, 60 sekunder är dock kortaste den klarar, 1550 minuter är det längsta.
Den tar ju CF också, och i och med att den bara är på 1 megapixel (mer behöver man ju knallast för film) så lär det inte bli så stora bilder.
Hittade manualen på webben, 60 sekunder är dock kortaste den klarar, 1550 minuter är det längsta.
Tidsintervallet sätter ju lite gränser för vad man kan göra film av, men blommor som växer, fukt som ruttnar mm funkar nog 60sek och uppåt utmärkt till.
Du måste såklart prova och posta filmen här!
2MP video är väll full HD så 1MP är väll helt ok för timelapse video mm.
Windows movie maker tror jag inte har stöd för HD ännu, nån som har koll?
Min kamera kan man "väcka" via ir så det skulle kunna gå att köra den långa tider via batteri, men den tar bara 100-200 bilder med batteridrift (säkert mindre vid långa stanby-pass) så det är nog ändå nätdel som gäller vid längre tidsintervall.
Du måste såklart prova och posta filmen här!

2MP video är väll full HD så 1MP är väll helt ok för timelapse video mm.
Windows movie maker tror jag inte har stöd för HD ännu, nån som har koll?
Min kamera kan man "väcka" via ir så det skulle kunna gå att köra den långa tider via batteri, men den tar bara 100-200 bilder med batteridrift (säkert mindre vid långa stanby-pass) så det är nog ändå nätdel som gäller vid längre tidsintervall.
POS eller annan: Måste man lägga in alla bilderna manuellt i WMM eller fixar det sig själv?
Jag markerar alla och drar/släpper dom i movie maker, sen är det bara att ställa in bilder/sek och spara som filmfil.
Hur lätt som helst! Nån som gör annorlunda eller har nått annat program att rekomendera?
Hur lätt som helst! Nån som gör annorlunda eller har nått annat program att rekomendera?
Okej, det är så smidigt!
Annars funderade jag på att man kunde lösa det genom att man laddar upp bilderna på internet, och sen en javascript funktion som ändrar src på bilden i webläsaren (typ 30ggr/sek) så att man får en fint flytande film. Sen såklart en play, stopp och pause knapp. Men i så fall behövs ju inte det!
Annars funderade jag på att man kunde lösa det genom att man laddar upp bilderna på internet, och sen en javascript funktion som ändrar src på bilden i webläsaren (typ 30ggr/sek) så att man får en fint flytande film. Sen såklart en play, stopp och pause knapp. Men i så fall behövs ju inte det!

jag använde ett program som jag tror hette jpeg2mpeg som helt enkelt gjorde en mpeg av en massa jpegbilder, det förutsatte dock att dom var namngivna på rätt sätt.
Kan väl kasta in ett tips på ett program som jag använt och som fungerar rätt så ok, upplever det mycket snabbare än
Windows Moviemaker och det har inte kraschat för mig än.
Det har Windows Moviemaker gjort när jag haft mycket bilder i serie.
Testa ladda ner VideoMach enkelt och snabbt.
/Micke
Windows Moviemaker och det har inte kraschat för mig än.
Det har Windows Moviemaker gjort när jag haft mycket bilder i serie.
Testa ladda ner VideoMach enkelt och snabbt.
/Micke
POS. Hur har det gått med din intervalltimer? Har du fått hem den från electrokit? Om du har så skulle jag gärna vilja se lite bilder
Jag la en order hos electrokit igår och där finns en intervalltimer med där, men det verkar som att du vill ha V2 av den som thepirateboy ska göra, ska du lägga ner intervalltimern från electrokit?

Jag la en order hos electrokit igår och där finns en intervalltimer med där, men det verkar som att du vill ha V2 av den som thepirateboy ska göra, ska du lägga ner intervalltimern från electrokit?
Den från electrokit har inte kommit ännu, läste i nån annan tråd att dom flyttade och det var fler som väntade på saker därifrån.
Och jag har köpt en V.2 av thepirateboy också, det blir nog den som jag kommer använda och den från electrokit kommer jag nog ha till en annat projekt.
Den håller han på att bygga så just nu så är det bara väntans tider...
Vi får se hur den blir, jag tror det blir en pot för att ställa in tiden, lånar thepirateboy bild:

Så fort nån av dom kommer så ska jag göra lite mer seriösa försök med filmer, det blir väll några försök på klassiska saker
som blommor som slår ut eller frukt som ruttnar, vi får se.
Jag ska bygga ett garage i sommar och riva det gamla så det kommer det säkert bli film av också.
Och jag har köpt en V.2 av thepirateboy också, det blir nog den som jag kommer använda och den från electrokit kommer jag nog ha till en annat projekt.
Den håller han på att bygga så just nu så är det bara väntans tider...
Vi får se hur den blir, jag tror det blir en pot för att ställa in tiden, lånar thepirateboy bild:

Så fort nån av dom kommer så ska jag göra lite mer seriösa försök med filmer, det blir väll några försök på klassiska saker
som blommor som slår ut eller frukt som ruttnar, vi får se.
Jag ska bygga ett garage i sommar och riva det gamla så det kommer det säkert bli film av också.