Hej,
Jag har problem med att få DS 1820 att skicka ut korrekta temperaturer. Jag har stämmt av mot 2 andra termometrar och jag har en offset på ca 2 grader. När jag gjorde testet så använde jag DS iButton Viewer. Det som är lite skummt är att jag har två DS 1820 på nitt nät och de visar identiska temperaturer när de ligger bredvid varandra.
Någon med erfarenhet om detta? Är detta normalt?
Med vänlig hälsning
Daniel
Temperaturmätning med DS1820
Jag blir knäpp... Jag har hittat ett progg där man kan ställa uppdateringsfrekvensen och satt den till en minut och har fortfarande ett mätfel på ca 2 grader.
Man kan ju rimligtvis inte koppla in den så att mätvärdena blir tokiga. komponenten skickar ju tillbaka informationen digitalt. Kopplar man fel borde man ju inte få tillbaka ett mätvärde alls eller har jag fel i detta antagande?
mvh
/Daniel
Man kan ju rimligtvis inte koppla in den så att mätvärdena blir tokiga. komponenten skickar ju tillbaka informationen digitalt. Kopplar man fel borde man ju inte få tillbaka ett mätvärde alls eller har jag fel i detta antagande?
mvh
/Daniel
Det verkar som om att du har ett konstant offset.
Har du testat att "koppla" ihop ref. termometern med DS1820:an med kylpasta?
Olika matrialer med olika ytor (slät, skrovlig osv), olika färger osv får olika instrålning och kan därmed visa olika temperatur. Beskriv en hel del bättre hur du mätar när du får dessa 2 graders skillnad, jag är övertygad om att båda mätar ganska rätt men med olika förutsättning.
Har du testat att "koppla" ihop ref. termometern med DS1820:an med kylpasta?
Olika matrialer med olika ytor (slät, skrovlig osv), olika färger osv får olika instrålning och kan därmed visa olika temperatur. Beskriv en hel del bättre hur du mätar när du får dessa 2 graders skillnad, jag är övertygad om att båda mätar ganska rätt men med olika förutsättning.