vattenmärka bilder.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

vattenmärka bilder.

Inlägg av Glenn »

Jag har en massa bilder jag tänkte publicera på webben, men då skulle jag ju vilja ha min email på dom.

Hitills har jag gjort detta för hand, men det är ju jobbigt, så man vill göra det i batch.

Mer exakt vill jag kunna ta en bild (brush) som har genomskinlig bakgrund och "stämpla" den på ett visst
ställe oavsett upplösning på bilden, alltså typ nedre högra hörnet med 4 pixlars marginal eller nåt.

ALLRA bäst vore ju om man kunde undvika att komprimera om hela bilden, utan bara komprimera den lilla
biten längst ner, jag har läst om en hackad imagemagick som kan göra detta men fick det inte att funka
när jag försökte för längesen.

Finns det nåt ENKELT och smidigt verktyg för detta ? ..helst gratis, gärna till *ix men det går i windows också.

Jag har som sagt slagits med olika scripts till imagemagick utan att få till det bra..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: vattenmärka bilder.

Inlägg av tecno »

Ska man märka bilderna så tycker jag att den metoden du beskriver är dålig, dvs det är lätt att maska bilden.
En vattenstämpel bör täcka bilden typ diagonalt så den är/förblir oanvändbar tills du har sålt bilden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borde väl gå att skriva något genom att ändra DCT koefficienterna ..?
Nerre

Inlägg av Nerre »

ImageMagick.

Oj, såg att du redan provat den.

Har du tittat på -geomtery-switchen?

Finns en massa exempel här
http://www.imagemagick.org/Usage/layers/
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast jag är ju inte primärt ute efter att skydda bilderna mot stöld, utan mer ge personen som sparar bilden en möjlighet att ta reda på vem som tagit den, jag vill inte förstöra bilden genom en vattenstämpel som går över hela motivet, utan vill ha en tydlig märkning.

Imagemagick har ju kapaciteten, men isåfall behöver jag nåt script runt det som funkar, jag har skrivit själv men det har inte funkat nåt vidare tycker jag.

@blueint: det låter ju tämligen avancerat :)
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Med IrfanView kan man "stämpla" bilder på det viset du säger.
Programmet kan också tugga sig igenom en hel hög med bilder, batch.

Kolla på: http://www.irfanview.net/
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

acdsee pro har en fin "programmerbar" batch-funktion. Nästan som script, där man får tillgång till de flesta verktyg i photo edit-delen. :)

Irfanview har ju fördelen att det är gratis. xnview också. vet dock inte om den sistnämnda fixar det i sin batch-funktion.
tgr

Inlägg av tgr »

Fast om du tagit bilderna med digitalkamera så har du säkert massa megapixel. Är det så stora bilder du ska visa på nätet? Tar ju jättelång tid att titta på...
I annat fall förminskar du väl ändå bilderna och kan lägga in texten i samma flöde som förminskingen?

Personligen lägger jag på i exportflödet när jag gör batchexportering i Lightroom eftersom mina bilder ändå är i rawformat från början. För övrigt ser jag alltid till att Copyrigt och Kontaktinfo finns i min EXIF data.

Vill man vara unix:ig och du har samma storlek på bilderna så borde det gå att göra med lager i gimp som du lägger på innan export. Går ju fint i Photoshop iaf.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ett av problemen är just att alla bilder är olika stora, dels för att dom är olika gamla och tagna med olika generationer av digitalkamera, vissa är scannade från negativ, och vissa är scannade från papperskopior. Vissa är just behandlade, exempelvis genom att jag klippt ner storleken, vissa (speciellt med senaste digitalkameran) är helt enkelt nerskalade (oftast till 1600x1200 då)

Så att bara kunna köra ett script som lägger till loggan med en viss offset från nederkanten vore väldigt smidigt.

Min sambo lägger även upp bilder på saker hon producerat på sin blogg, och det vore smidigt om man kunde göra ett script som automatiskt skalar ner och stämpar dom med, själva skalningen är ju busenkelt (tex med mogrify) men man återkommer ju till problemet med stämplingen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men stöder inte ImageMagicks geometry-switch positionen relativt olika kanter?
G-sus

Inlägg av G-sus »

Ett lätt sätt är att göra ett makro i photoshop. Jag har själv en rad olika makron färdiga, "svart namn höger liggande bild", "vitt namn vänster stående bild" och alla möjliga kombinationer av detta. Du måste dock klicka på varje bild, men gör gör du macrot rätt så öppnar du bild(erna) i photoshop, väljer ditt ekgna macro i "actions" till höger, klickar en gång och bilden är klar med ditt namn på. Upprepa för alla bilder. Detta kräver 3 musklick/bild efter att de öppnats (markera rätt makro, kör makro, stäng bild), men som jag antyder ovan passar itne alltid ex svart namn nere till vänster, ibland måste man byta till höger sida om man vill ha namnet i svart och ibland måste man byta färg till vitt (eller någon annan som man anser passa). Notera dock att photoshop går på pixelposition och inte relativ position vid sådana här makron och därmed lägger namnet helt fel om du försöker köra ett makro som är gjort för en liggande bild på en stående bild. Dvs du kommer landa på 8 makron in alles om du kör alla kombinationer med svart och vitt men det är det lätt värt enligt mig.
Skriv svar