USB - 232 converter i Ubuntu

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anonym2

USB - 232 converter i Ubuntu

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Jag har precis installerat nyaste ubuntu. Jag har dock lite meck med att få igång min USB-232 converter så att jag kan kommunicera med min STK500. Är det någon som har fått detta att funger? i Windows så installerade den sig själv med automatik. Den saknar tillverkare och sådannt, det enda som står på den är U232-P9, köpt på Kjell.

//Alexander
Användarvisningsbild
MrMister
Kontakt:

Re: USB - 232 converter i Ubuntu

Inlägg av MrMister »

testa har? gar val anvanda windows drivisar i ubuntu, vet att jag har gjort det...kravdes lite meck dock.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Det beror vilket chip det sitter i, vet att ftdi ft232 och profilic pl-2303 båda funkar i 8.10, och att ft232 funkar i 9.04 (pl-2303 funkar med största säkerhet med i 9.04, men inte testat).
Du kan köra dmesg i terminalen efter att du pluggat i convertern så brukar du kunna se vad det är för chip och om det detekterades som det skall, brukar komma upp under /dev/ttyUSB0(1,2,3.osv)
Vill minnas att det var något strul i någon av de tidigare ubuntu-versionerna med något paket som man behövde avinstallera för att få det att funka.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

En USB-konverter som installerar sig utan drivrutiner i Windows men inte i Ubuntu låter som något väldigt ovanligt.

Kolla systemloggen efter meddelande och klistra in det här
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Hej

Jag testade att köra kommandot dmesg och fick detta:

3.270610] USB Serial support registered for generic
[ 3.270620] usbcore: registered new interface driver usbserial_generic
[ 3.270622] usbserial: USB Serial Driver core

00:04.0/usb4/4-3/4-3:1.0/input/input7
[ 11.017504] usb 4-1: pl2303 converter now attached to ttyUSB0
[ 11.017530] usbcore: registered new interface driver pl2303
[ 11.017533] pl2303: Prolific PL2303 USB to serial adaptor driver
[ 11.032289] generic-usb 0003:045E:0083.0001: input,hidraw0: USB HID v1.10 Mou

Det verkar ju som att den funkar. Upptäckte dock att det saknas en lättanvänd utvecklingsmiljö i ubuntu (avrstudio). Det sägs att den ska gå att köra under Wine, men det är en massa meck med Winetricks och sådant som jag inte riktig begriper...

//Alexander
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Ja det verkar som det funkar.
AVRStudio är inte så svårt att få igång under Wine längre, sist jag provade så krävdes det att man installerade dcom98 och msxml3 med winetricks. Inte så svårt, bara att ladda ner winetricks till valfri mapp och sedan köra

Kod: Markera allt

sh winetricks dcom98 msxml3
i mappen du sparat winetricks. Sedan är det bara att installera AVRStudio och hålla tummarna att allt funkar. Har doch inte testat att ladda upp kod och sånt ifrån AVRStudio under wine.

Men tycker det är bättre att du lär dig använda de verktyg som finns under linux, det går alldeles utmärkt att använda valfi text-editor, make, avr-gcc, avrdude. Visst inlärningströskeln är kanske lite högre, men är kraftfulla verktyg om man behärskar dom. Det enda man egentligen saknar är simulering, men det klara man sig ofta utan och går ju att göra med AVRStudio eller VMLab under wine.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Jag lyckades att installera Wine med Winetricks(tror jag, kom en massa skumma felmeddelanden). Avrstudio startar dock inte alls, inte ens något felmeddelande. Fick vid ett senare försök en massa jobbiga påpekanden om att jag inte har behörighet till winetricks filen också.

Jag blev lite trött på det, så jag har kvar windows på en dator där jag kör Avrstudio.(kämpade i 1,5timme med att få in Nvidias drivrutiner till skrämen, krångligt så ¤!"#, men en kille på nätet lade upp en Video-tutorial som det bara var att följa).

Jag är jättenöjd med Ubuntu, hur smidigt som helst och alla programen är gratis. Så länge man inte har någon udda hårdvara som ska in, tidigare var det en filmskanner, nu STK500, annars är det jättebra!

//Alexander
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

Hur installerade du wine? Försök att i största möjliga utsträckning använda pakethanteraren och färdiga paket. Som nybörjare(ex windows användare) gör man ofta felet att man laddar ner källkod och försöker kompilera eller att man tankar ner paket till andra distar.

När det gäller wine under ubuntu så är bästa metoden om man vill ha senaste versionen att lägga till winehq´s egna ubuntu-paket, finns en bra guide här http://www.winehq.org/download/deb.

En tänkbar anledning till att den gnällde om behörigher kan vara att du förskte köra filen ./winetricks utan att filen var flaggad som körbar, om du istället kör sh winetricks eller först sätter kör-flaggan med chmod +x winetricks och sedan ./winetricks.

Men jag känner igen stulandet, satt nog två timmar igår med att försöka få igång BankID på min Ubuntu, men skam den som ger sig, och för var dag som går blir Ubuntu och andra distar bara bättre och bättre, till skillnad mot vissa andra OS :vissla:

STK500 i sig är inga problem att få att funka under linux, körs ju på seriell-porten och kräver inga drivrutiner, och avrdude skall ha fullt stöd för STK500. Men är man van vid en komplett miljö som AVRStudio så kan det verka krångligt.
Anonym2

Inlägg av Anonym2 »

Nu har jag kört in Intrepid Ibex istället på min dator. Nvidias drivrutiner var ganska enkla att få att funka på denna :) tyvärr fungerar inte W_lanet. Kortet är av modellen Atheros, och drivrutinerna som behövs heter MadWifi, dock krävs det att man kompilerar en massa prylar, och jag får en rad skumma felmeddelanden. Av någon anledning så kan inte Ubuntu själv installera det åt en.

Man blir så trött ibland...

Edit:

Nu har jag lyckats att få Wlanet att fungera iaf. Det verkar dock vara lite mer komplicerat med Avrstudio. Det kräver att InternetExplorer installeras, och det är inte helt smärtfritt. Jag har provat att följa diverse guider på nätet, men ingen verkar fungera. Jag får bara ett felmeddelande om att programmet inte kunde ladda ner alla komponenterna.

Av min googling att döma så är det ett vanligt problem att IE inte fungerar att installera under Wine

//Alexnader
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

It's not a bug, it's a feature.
Användarvisningsbild
Sencor
Kontakt:

Inlägg av Sencor »

AvrStudio kväver inte IE, installerade det just enligt de instruktioner jag skrev innan, installationen går smärtfritt och har än så länge inte sett något som inte fungerar som det skall. Fortfarande dock inte testat att ladda upp kod till mcu, skall testa detta nästa gång jag labbar.

Sen är wlan en svag sida på många distar, detta pga av att tillverkarna ofta inte släpper drivrutiner till linux, eller vägrar släppa drivrutinerna fritt vilket i sin tur gör det omöjligt för dist-makarna att förinstallera dessa. I ubuntu finns det dock ett verktyg som heter "Hardware Drivers" under System-menyn. Detta verktyg brukar kunna hjälpa dig med installera propertiära(stavning?) drivrutiner.

Tänk dock på att om du själv har härjat runt i systemet och manuellt försökt installera en massa saker på egen hand så är det inte alltid saker och ting funkar som man tänkt sig efteråt.
Skriv svar